På verkstedet tilknyttet butikken reparerer Håvard Hamran elektriske sparkesykler. Foto: Jan Røsholm

ETTERLYSER KLARE REGLER

Regelverket rundt elektriske sparkesykler kan mistolkes. Forhandleren Kjempetøff.no ønsker klare regler.

Regelverket setter en begrensing på fart til maksimalt 20 km/t. Denne begrensingen påvirker effekten.  Med Norges kuperte landskap er dette en utfordring. Sparkesykkelforhandleren ønsker fartsbegrensning som ikke påvirker effekten.

Thale Anker Feiring viser frem toppmodellen Zero 10X. Foto: Jan Røsholm.

Nyttekjøretøy, ikke leketøy

– Vi ser på dette som et nyttekjøretøy, ikke et leketøy, sier Håvard Hamran i butikken Kjempetøff.no.

Han har sammen med samboer Thale Anker Feiring åpnet en ny butikk i Tønsberg, hvor de selger og reparerer elektriske sparkesykler, samt vanlige elektriske sykler.

– En ordentlig sparkesykkel kan erstatte en bil, sier Hamran.

Han viser frem toppmodellen Zero 10 X, som har en rekkevidde på 70 km. Denne har motorer på begge hjulene og kan brukes av mennesker med vekt opptil 150 kilo. Prisen er rundt 20.000 kroner.

En ordentlig sparkesykkel kan erstatte en bil

– Gjennomsnittskunden vår er mann 45 år med en vekt over 85 kilo. Da må det effekt til at du kommer opp bakken i 20 km/t. I dag påvirkes fartsplomberingen effekten, noe szom er uheldig, sier Hamran.

Han etterlyser nye regler, slik at alle kan konkurrere under like vilkår.

– Vi ser en mengde cowboyer i denne bransjen, og det finnes sparkesykler til salgs med toppfort over 100 km/t, sier Hamran.

Ferdige reparerte sparkesykler som venter på å bli hentet. Foto: Jan Røsholm.

Kjempetøff.no tilbyr elektriske sparkesykler i prisklassen fra 30.000 kroner og nedover.

– I prisområdet mellom 8.000 og 15.000 kroner er det mye bra, sier han.

Hamran mener også at fartsbegrensningen bør være 25 km/t.

– Dette er det resten av verden bruker som grense, og på en vanlig tråsykkel får du lett 40 km/t om du tråkker til, sier Hamran.

På toppmodellen av elektriske rullebrett er det skjerm som gir deg status på rekkevidde, fart og batteri. Foto: Jan Røsholm.

Ikke bare sparkesykler

I tillegg til de elektriske sparkesyklene selger Kjempetøff.no også elektriske rullebrett, elektriske sykler, enhjulinger, samt har eget verksted og delelager.

– Rayvolt elsykkel er et spansk designsmykke av en elektrisk sykkel, sier Hamran.

Sykkelen har batteriet i en veske av skinn, og skjermene er trukket med skinn. Den elektriske sykkelen har en rekkevidde på 5 km, og prisen er 34.000 kroner.

– Dette er en fantastisk elsykkel, men på grunn av alt skinnet, så liker den seg nok best til turer i fint vær, sier Hamran.

Den elektriske sykkelen fra Rayvolt har batteriet i en skinnveske. Foto: Jan Røsholm.

Kjempetøff.no har eget verksted og delelager, og tilbyr samtidig et stort utvalg sikkerhetsutstyr.

– Både hjelm, jakke med ryggskinne og gode sko er å anbefale i trafikkerte strøk, sier Hamran.

Artikkelen ble første gang publisert i papirutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 5/2019, som ble distribuert 9. oktober. Her kan du lese artikkelen og bla gjennom digitalutgaven av bladet. Du kan lese alle utgaver av bladet digitalt, fra og med nr. 1/1937, på elektronikkbransjen.no/historiskarkiv.
Til toppen