Mikkel Alme, ansvarlig for innkjøp småelektrisk, konsernsjef Ronny Blomseth, ansvarlig for markedsføring, online og opplæring, Tone Matssen, Trond Gulbrandsen, innkjøpssjef, administrerende direktør for Power Norge, Anders Nilsen, administrerende direktør for Power Danmark, Jesper Boysen og Per Øyvind Sørsveen, ansvarlig for logistikk og ettermarked melder om sorte tall for 2016. Foto: Marte Ottemo

EXPERT BLIR TIL POWER

Elektronikk-kjeden skifter navn og omprofilerer alle sine norske butikker. I 2016 hadde Expert sorte tall på bunnlinjen, og selskapet varsler en offensiv strategi framover.

Fagbladet Elektronikkbransjen møtte konsernsjef Ronny Blomseth og store deler av ledergruppen på Powers danske kontor i Glostrup.

Lokasjonen er ikke tilfeldig, det var nettopp på Glostrup, en liten halvtime utenfor København, at Expert-konsernet åpnet sin første Power-butikk den 17. august i fjor. Da skapte åpningstilbudene kaos i den danske trafikken, når 15.000 kunder tok turen ut i løpet av noen få timer.

– Politiet måtte kalle inn hjemmevernet for å holde kontroll på trafikken, mens vi grillet pølser og delte ut vann til de frammøtte. Det var helt fantastisk, sier Jesper Boysen, administrerende direktør i Power Danmark, begeistret.

Avisen BT meldte om kaos og ville tilstander da Power åpnet sitt første varehus i Danmark. Foto: Mikkel Alme.

 

Nytt navn, ny start
– Hvorfor har dere valgt å endre konsept til Power, Expert-navnet har vært godt kjent blant nordmenn?

– Expert er et sterkt varemerke, men var ikke kundenes førstevalg. Nå har vi gjort enorme endringer, Expert er veldig annerledes enn for fire år siden. Vi har større og bedre butikker og sortiment, men det gamle navnet henger igjen. Vi har gjort grovarbeidet, nå endrer vi navn til Power for å reposisjonere oss, sier Anders Nilsen, administrerende direktør for Power Norge.

– Hvor mye penger skal dere bruke på omprofilering og kommunikasjon i media?

– Jeg kan ikke si noen konkrete tall, men det blir mye penger. Vi skal slå på stortromma, sier konsernsjef for Power International, Ronny Blomseth.

Det er opplagt at vi skal gå inn i flere land, men først må vi nå målene mot 2020

– Hvordan vil kundene merke forskjellen?

– Nå får alle butikker i Norge digitale priser, og vi vil bli enda mer aggressive. Nå faller prisene over hele landet, og du skal ikke lengre trenge å søke etter laveste pris på nett. Vi jobber kontinuerlig med butikkonseptet, med «click and collect» for de som vil hente i butikk. Vi får inn flere gadgets og øker sortimentet, og har verdens raskeste hjemlevering fra nett, sier Nilsen.

– Både Elkjøp og Komplett varsler at de åpner for andre aktører i sine nettbutikker, hva tenker dere om et slikt konsept?

– Vi har ingen planer om det. Vi vil framstå som en spesialist på konsumentelektronikk, og ønsker ikke å fikle til den profilen, sier Blomseth.

Ser muligheter internasjonalt
Eierstrukturen skal ikke endres selv om Power nå tar over som merkenavn.

– Dolphin og Øivind Tidemandsen eier 45 prosent, og Awilhelmsen Capital eier 45 prosent. De resterende prosentene er i hovedsak ansatte som eier. Dolphin står for retail-kompetansen, mens Awilhelmsen står for pengene, sier konsernsjefen humoristisk. – Vi har to kapitalsterke eiere i ryggen som har støttet oss hele veien. De står 100 prosent bak beslutningen om å etablere Poweri alle land.

Power International blir navnet på konsernet, så ligger de ulike landene under som datterselskaper.

Hvit skjorte og sort slips er arbeidsantrekket i Power-kjeden i Danmark; her fra åpningen i Glostrup. Foto: Jesper Holmegaard.

 

– Power International høres ut som dere har rigget til å ekspandere også utenfor Norden?

– Det er opplagt at vi skal gå inn i flere land, men først må vi nå målene mot 2020, sier Blomseth.

– Vi lanserte Power-navnet i Danmark først, så åpnet vi på nett i Sverige i april, og nå er det klart at vi tar Power til Norge også, sier Blomseth.

Endelig sorte tall
Etter å ha tapt 2,5 milliarder på under ti år, kan Blomseth nå varsle om pluss i budsjettet i 2016.

– Vi økte omsetningen i fjor med 1,1 milliarder kroner, og spesielt kraftig vekst har det vært i Finland og Norge. Vi endte med 12 millioner i overskudd, godt over de budsjetterte 1,8 millionene, sier konsernsjefen.

Året i fjor startet likevel ikke med en opptur i Norge.

– Vi hadde en tøff start på året i fjor, med vesentlig færre handlere enn tidligere. I 2011 hadde vi flere franchise-takere enn vi har totalt antall butikker i dag, så det har vært en voldsom restrukturering. Så lanserte vi det som egentlig er en del av Power-konseptet i Norge, med prisrobot og digitale priser i butikk. Da snudde det, sier Anders Nilsen, administrerende direktør i Expert Norge.

Experts prisrobot skal garantere at det nå blir samme priser i butikk som det er på nett, ved hjelp av elektroniske prislapper i butikkene. Roboten sammenligner ikke bare prisene med Experts egen nettbutikk, men også med konkurrentenes.

– Lønnsomheten i Norge er veldig god, men vi har valgt å gi bort en god del i form av lavere priser for handlerne våre. Det har vi måttet gjøre for at de skulle være med på snuoperasjonen med den transparente prissettingen vi har. Vi er på rett nivå med antall butikker nå, og har også fått vår første Elkjøp-handler som har meldt overgang til oss. Det viser at folk har tro på konseptet, sier Nilsen.

Power-butikkene i Danmark har samme sortiment som Expert i Norge. Foto: Power.
Fasaden på Danmarks første Power-butikk. Foto: Power

Til toppen