– 2007 har vært et bra år for Expert, sier konsernsjef Trygve Holtskog i Expert. Her fotografert på et møte i Digital-TV-forum. Foto: Stian Sønsteng

EXPERT ØKTE MED 15,7 PROSENT

Expert økte i 2007 omsetningen i Norden med 15,7 prosent, til 10,5 milliarder kroner.

– 2007 har vært et bra år for Expert, blant annet med kraftig vekst innen salg av flatskjerm, bærbar data og bilnavigasjon. Samtidig har vår virksomhet ekspandert ytterligere. Expert har en klar nummer 2 posisjon i Norge, Sverige og Finland, mens vi er nummer 1 i Danmark, sier konsernsjef Trygve Holtskog i en pressemelding.

 

Julehandelen i 2007 ble den høyeste i Experts historie. I desember i fjor omsatte konsernet for 1,3 milliarder kroner, en vekst på 8,6 prosent fra desember 2006.

 

Den norske virksomheten hadde en vekst på 9,4 prosent i desember og cirka 14 prosent for året sammenlignet med rekordåret 2006. I følge pressemeldingen er resultatet mest positivt er Sverige, der en internasjonal aktør for alvor har satset i 2007. Den finske virksomheten har mer enn doblet sin omsetning i løpet av 2007.

 

– I vår bransje blir konkurransen stadig hardere, samtidig som de sterke blir sterkere. Denne utviklingen har vi sett gjennom flere år. I 2007 har vi fokusert mye på å tilby kundene bedre opplevelser i nye og moderne butikker. Konsernets økende innkjøpsmakt i forhold til den globale leverandørindustrien har gitt Expert muligheten til å tilby kundene enda mer konkurransedyktige priser, sier Holtskog.

 

Salget av flatskjerm har fortsatt vært en dominerende faktor i alle Experts markeder. Som et eksempel har Expert i Norge hatt en vekst på over 40 prosent i salget av antall flatskjermer i 2007 mot fjoråret. Utbyggingen av det digitale bakkenett for TV har også bidratt positivt til det økte salget av flat-TV. Totalt solgte Expert i overkant av 17.000 digitale mottakerbokser i 2007, og de er i følge pressemeldingen med dette markedsleder.

 

 

 

 

 

 

 

Fagbladet Elektronikkbransjen nr.1/2008

 

 

 

 

 

Til toppen