Butikksjef Øystein Folvik i Expert Stormarked Porsgrunn (i midten) har en god tone med sine leverandører Herman Flatval fra RiksTV (f. v.), Trond Gunnar Wilsberg fra Pioneer, Thomas Dybing fra Canal Digital og Jostein Tellefsen fra Samsung.

Expert Porsgrunn inviterte til temakveld og kurset kundene

Plasma eller LCD? 40 eller 60 tommer? Hvordan funker egentlig digitalt bakkenettverk?

Spørsmålene haglet da Expert Porsgrunn arrangerte temakveld for nysgjerrige kunder.

– Vi opplever at veldig mange lurer på mye rundt dette med moderne TV-systemer, og det er en god del misforståelser ute blant folk. Hensikten med denne temakvelden er å informere brukerne, og samtidig gi leverandørene en mulighet til å treffe kundene direkte, sier Expert Stormarked Porsgrunns engasjerte butikksjef, Øystein Folvik.

Han møtte stor velvilje blant leverandørene når han luftet forslaget for dem.

– Det er første gang en kjedebutikk arrangerer en slik kveld, og jeg fikk god støtte fra leverandørene. Vi ønsker å være en seriøs aktør på et marked med stadig større konkurranse, og da er det viktig å ta kundenes behov på alvor, understreker Folvik.

Expert Stormarked Porsgrunn kunne nylig feire 1-års jubileum, og det er en strøken butikk kundene møter. Lokalene er luftige og oversiktlige, og temakvelden ble gjennomført med stil. De frammøtte fikk lytte til informative foredrag fra landets ledende leverandører. Etter foredragene ble det anledning til å stille spørsmål, og butikken disket opp med kaffe og noe godt å bite i.

– Det er kjempepositivt at Øystein Folvik drar i gang dette. For oss leverandører er det en unik mulighet til å prate med sluttkunden, og informere om våre produkter på en lettfattelig måte. Dette burde bli en tradisjon, mener Jostein Tellefsen fra Samsung.

Gjør det enkelt

– Utfordringen er å gjøre det enkelt for kundene. Folk flest er ikke så veldig interessert i alt det tekniske. De er ofte slitne når de synker ned i godstolen etter en lang dag, og ønsker bare å trykke på en knapp som virker, sier Thomas Dybing i Canal Digital.

Han understreker at det er viktig for kundene å gjøre valg de kan leve med, også etter at den digitale hverdagen er et faktum.

– Kundene må simpelthen forholde seg til at TV-hverdagen er i endring, og det er vår plikt å informere dem på en riktig måte. Initiativet fra Expert Stormarked Porsgrunn kommer på et veldig riktig tidspunkt, sier han.

For det er ingen tvil om at det skjer mye på markedet i tiden framover. Det digitale bakkenettverket er snart en realitet, noe som stiller nye krav til TV-apparatet.

– Jeg skjønner godt at det er mange som blir forvirret, det blir ofte veldig komplisert fremstilt. Derfor er det viktig at vi prøver å veilede kunden til å gjøre riktig valg ut fra egne krav, understreker Øystein Folvik.

De ansatte ved Expert Stormarked Porsgrunn tror verdien av temakvelden vil få positive ringvirkninger utover høsten.

– Det er veldig nyttig å informere kundene på en ryddig måte, og jeg tror dette vil føre til en oppsvingning i salget. Høstmørket er over oss, og folk vil kose seg inne. Med det utvalget som finnes på markedet i dag er det utrolig viktig å opplyse kundene om hvilke muligheter de har som brukere, sier Volga Gooram og Kristin Nilsen.

Lærerikt

I tillegg til at de fikk en gyllen anledning til å snakke varmt om sine egne produkter, ble det også en lærerik kveld for hovedleverandørene til Expert Porsgrunn.

– Noe av det mest positive ved å møte sluttkunden ansikt til ansikt er at jeg lærer mye om behovet deres. Kundene bruker ofte produktene på en helt annen måte en jeg selv gjør, og det gjør at jeg som selger utvikler meg videre i riktig retning, sier Trond Gunnar Wilsberg i Pioneer.

Totalt sett var tilhørerne fornøyde med det de hørte og så. Mange var i ferd med å bytte ut den gamle kassa med en flat og moderne variant, de visste bare ikke hvilket produkt de skulle gå for, eller hvilken kana lpakke som gav dem mest valuta for pengene. Etter temakvelden var mange blitt litt smartere.

– Opplegget var kjempebra, jeg fikk svar på det jeg lurte på og nå gjenstår bare det aller viktigste: Jeg må overbevisa kona! smiler Trond Eilertsen.

Den driftige butikksjefen er mer en fornøyd med temakvelden.

– Dette gav mersmak, og jeg kommer garantert til å arrangere noe lignende igjen. Responsen var god og forhåpentligvis har vi hjulpet folk et stykke på vei til et suksessfullt valg, påpeker Øystein Folvik.

Ble du klokere etter temakvelden?

Sigmund Stølen, Porsgrunn

– Dette var veldig greit og informativt. Jeg hadde en del spørsmål som ble besvart, og jeg føler meg bedre informert nå.

Signhild Walaas Lindvig, Langesund

– Jeg lærte masse i kveld, og fikk god informasjon om de forskjellige mulighetene. Foredragene var instruktive og nyttige.

Petter Wilhelmsen, Skien

– Jeg lurte veldig på forskjellen på Plasma og LCD, og jeg lærte mer om kvalitetsforskjellene på de ulike produktene.

Fagbladet Elektronikkbransjen nr. 8/2007

Til toppen