Expert XL Sandefjord vil være BEST I VESTFOLD

– I dag er vi best i Vestfold når det gjelder priser, vareplasseringer og utforming av butikken.

Det sier butikksjef Terje Kristiansen i Expert XL i Sandefjord. Dette er den andre XL-butikken til kjeden, konseptet skal etter hvert rulles ut i Norden. Da butikken på Pindsle åpnet mandag 28. november klokka 07.00 sto 1.500 kunder i kø.

Salgs- og driftsdirektør Anders Normandbo i Expert AS forteller at den neste XL-butikken vil åpne tidlig i 2012.

– Det blir noen på våren men de fleste kommer til høsten, sier Normandbo til fagbladet Elektronikkbransjen.

XL-butikken på Alnabru, som er på 4.500 kvadratmeter, åpnet 15. august. Den nye butikken i Sandefjord er på 2.500 kvadratmeter, mens de minste Expert-butikkene er på 150 kvadratmeter.

– Hvilken strategi har dere når det gjelder størrelsen på butikkene i kjeden?

– Vi ønsker helt klart å utvikle større varehus, både eid av kjeden og av handlerne – hvis de er interessert i dette, sier Normandbo.

– Hvilken erfaring har dere med XL-konseptet fra Alnabru?

– Veldig positivt. Kundene forstår konseptet. XL signaliserer ekstra stort utvalg og ekstra lave priser. Vi leverer bra på Alnabru, omsetningsmessig er varehuset veldig stabilt. Men vi er avhengig av å ha et høyt aktivitetstrykk, det må vi på alle de store boksene våre, sier Normandbo.

Han begynte i kjeden i august. Da kom han fra Posten, som Norges-sjef Lars Tendal. Normandbo var der ansvarlig for postkontorene og Post i butikk.

Foran skjemaet

– Dette er en kjempespennende bransje, med et vanvittig pris- og tilbudspress. Du må være konkurransedyktig og på hugget hele tiden, sier Normandbo om sin nye stilling.

– Hva er den største overraskelsen her i Sandefjord?

– At vi er så klare, vi har hele tiden ligget et par dager foran skjemaet, sier han.

Butikksjef Terje Kristiansen har elleve år bak seg i Expert-kjeden, som butikkselger, regionssjef og butikksjef. Han har ledet den gamle butikken i Sandefjord, som nå er lagt ned, og sier den gamle og den nye butikken er to forskjellige verdener.

– Vi kommer fra en nær sagt bakgårdsbutikk i sentrum til en perfekt butikk her på Pindsle, sier Kristiansen.

Expert har også butikker på Jarlsberg og i Larvik, samt handlereide Dietmar Enge i Sandefjord sentrum. Lefdal og Elkjøp har også varehus på Pindsle, og i nærheten ligger Komplett.

– Butikken er bygd opp etter vareflyt, med et effektivt lager på 400 kvadratmeter. Innredningen er lavere enn tidligere, slik at det skal være enkelt å orientere seg i butikken, sier Kristiansen.

– Dere var sikre på at det skulle bli en XL-butikk her på Pindsle?

3.000 varelinjer

– Vi hadde selvfølgelig en vurdering av kundegrunnlaget, og er ganske sikre på at vi skal klare oss bra med en XL her. Nedslagsfeltet med Larvik, Tønsberg og Sandefjord er godt, og vi ligger strategisk veldig godt plassert i forhold til rundkjøringen her, sier Normandbo.

Bemanningen i den nye butikken er økt til 30 ansatte. Kristiansen er ikke bekymret for det økte personalansvaret, med sin bakgrunn som industrivernleder i Dyno med 50 medarbeidere.

– Riktig bemanning til riktig tid blir en utfordring. Vi hadde stor og god søknad, og har fått tak i dyktige medarbeidere. Vi har ansatt blide og hyggelige mennesker som liker å selge varer. Aldersmessig har vi folk fra 17 til 50 år. Det er viktig for arbeidsmiljøet, sier Kristiansen.

– Hva skiller en XL fra andre Expert-butikker?

– Først og fremst størrelse og utvalg. Vi har godt og vel 3.000 varelinjer, de andre store Expert-varehusene har 2.500, sier Ole Hauge Kristensen som er regionssjef for XL-butikkene i Expert.

XL er et nordisk konsept, som nå skal videreføres i de andre landene.

Ingen labyrint

– Butikkene er lyse og kundevennlige. Det er enkelt å orientere segog kundene slipper å gå i labyrint som på Ikea. Det viktige er at kundeopplevelsen skal være god, sier Børge Hveding, prosjektleder i kjeden.

Han følger butikkene fra planleggingsstadiet til drift overtar tre uker før åpning og fyller bygget med varer.Innredningen i Sandefjord er den samme som på Alnabru, med små justeringer. Noen varegrupper er eksponert annerledes, som barbermaskinene der kundene enklere kan ta og føle på produktene.

– Vi er også mer bevisst i forhold til leker, slik at det er interessant for hele familien å komme hit, sier Normandbo.

– Dere har ingen butikk i butikk-løsninger, slik som HP og Apple har i andre varehus?

– Det kan komme siden, sier Kristensen.

– Hvordan er Expert fornøyd med beliggenheten på de nye varehusene, kommer dere på de riktige stedene?

– Ja. Beliggenheten på Alnabru og her i Sandefjord er perfekt. Vi vil selvsagt også gjøre en nøye vurdering for de kommende varehusene, sier Hveding.

Powered by Labrador CMS