– Vi må hjelpe kunden å gjøre det rette valget, sa Mats Pellbäck Scharp, leder for samfunnsansvar i Sony Ericsson, under eletikk-konferansen. Foto: Erik Andersen

FÅ VIL BETALE MER for etikk og miljø

– Bare fem til ti prosent av kundene er villige til å betale mer,eller til å kompromisse på funksjoner, for å kjøpte etisk eller miljøvennlig riktig.

Det sier Mats Pellbäck Scharp, leder for samfunnsansvar i Sony Ericsson. Under konferansen ”El:etikk – Ja takk!” sa han at det ikke skal koste ekstra å gjøre et miljøvalg.

 

– Når kundene står i butikkene velger de den blankeste telefonen med flest funksjoner, den selgeren vil selge. Vi må hjelpe kunden å gjøre det rette valget. Derfor har vi i Sony Ericsson fokusert på våre kunder, operatørene, media samt ulike organisasjoner for å formidle vårt miljøprofil, sa Pellbäck Scharp.

 

Han sier det er enkelt å gjennomføre ett stort miljøtiltak som skaper oppmerksomhet i markedet, men mener det er viktigere å fokusere på de mange mindre forbedringene.

 

– Det er vanskelig å kommunisere disse og vi har derfor forsøkt å samle dem i et rammeverk. Vi har for eksempel effektivisert laderen og gjort forpakningen mindre og miljøvennlig. Nå er det selve telefonen som gjenstår, men det er vanskelig å lage en mobiltelefon uten prosessor. At vi har fjernet brommerte flammehemmere og PVC er de største tiltakene vi har gjennomført, saPellbäck Scharp.

 

Ønske fra Expert

Under konferansen ga kommunikasjonsdirektør Philip Straumsheim i Expert uttrykk for at kundene lettere bør kunne finne frem til hvilke modeller som er best når det gjelder miljø og etikk.

 

– Mobiltelefoner er et vi kaller et mekanisk salg. 70 prosent har hentet informasjon på internett før de går i butikken. Derfor er det viktig at de der enkelt finner informasjonen om miljø og etikk, sa Straumsheim.

 

Pellbäck Scharp i Sony Ericsson gikk langt i sitt nyttårsløfte, som konferansier Ylva Lindberg hadde utfordret foredragsholderne til å komme med:

 

– Vi skal bedre nettsidene slik at miljøinformasjonen også finnes på de enkelte produktsidene, og ikke bare er samlet under et eget miljøområde, sa han.

 

Pellbäck Scharp sier at Sony Ericsson, da de begynte arbeidet med miljø og etikk for 12-13 år siden, gjorde de en analyse av mobiltelefonens livssyklus. Noe av det første de så, var at den største miljøpåvirkeren er gjenvinning.

 

– 80 prosent ligger der, mens 20 prosent ligger i råvareutvinning og produksjon, sa Pellbäck Scharp.

 

Til toppen