Elektrofil-generalene Thomas Marthinsen (t. h.) og Jostein Pettersen på den første forhandlerdagen. Lørdag og søndag var Elektrofil åpen for alle, da besøkte 8.000 messen – noe som er en nedgang fra i fjor. I snitt handlet disse for 1.600 kroner. Foto: Stian Sønsteng.

FÆRRE ELEKTROFILE men like stor omsetning

Expert arrangerte sin sjette årlige Elektrofil-messe i slutten av april. På 3.000 kvadratmeter i Oslo Spektrum hadde kjeden internopplæring og salgsmesse.

Fire dager var satt av til internopplæring, og rundt tusen Expert-ansatte fra hele Norge fikk møte representanter fra 80 av kjedens leverandører. På kveldstid var det festmiddag og show.

Lørdag og søndag var det salgsmesse, og selv om de 8.000 besøkende var et betydelig lavere tall enn fjorårets 14.000 er Expert fornøyd.

– Vi klarte likevel å holde omsetningen på samme nivå som tidligere. Gjennomsnittshandelen var på over 1.600 kroner per hode, noe som er veldig bra på en elektromesse, sier administrerende direktør Steinar Rorgemoen i Expert Norge AS.

Han innrømmer at det var knyttet en del spenning til hvordan arrangementet ville gå midt i finanskrisen.

– Vi føler vi fikk en liten pause fra finanskrisen. Mange nordmenn har mer penger, men de er forsiktige med å bruke dem. Det vi så på Elektrofil var at de som kom, var der for å handle. Lørdag handlet cirka 80 prosent av kundene som var innom. Vi har arbeidet mye med å få Elektrofil til å bli en opplevelse i tillegg til å være en arena for gode tilbud, sier Rorgemoen i en pressemelding.

På det lengste strakk køen seg rundt tre sider av Oslo Spektrum. Salgstallene viser at det blant annet ble solgt rundt 1.000 mobiltelefoner, 1.000 filmer, 1.000 spill og 700 TVer.

72 BILDER FRA ELEKTROFIL

MER SPENNENDE

Øystein Auli er deltidsselger i Expert Klingenberg og deltok på Elektrofil for annen gang.

– Messen i år er litt mer spennende enn fjorårets. Det gjelder særlig produktene og nyhetene. Det er veldig positivt å møte leverandørene, og neste år ønsker jeg meg enda mer tid til å gå rundt her i hallen.

– Du jobber til daglig med salg av TV. Hva synes du er nytt på det feltet?

– Det mest spennende er de nye, tynne TVene til Samsung. I tillegg nevner jeg et par av de nye Philips-modellene, særlig den med format 21:9. Nå får vi endelig en TV som ikke gir svarte striper når den viser bredformatfilm.

Expert har til nå vært alene om å selge merket Tandberg. Auli synes dette merket er lett å selge, selv om apparatene er dyrere enn mange konkurrenters.

– Her er det viktig å forklare hva apparatet gir til kunden av egenskaper og kvalitet. Vi gjør mye for at kunden skal bli fornøyd med det han kjøper.

KURSENE ER BEST

Monica Bakko arbeider hos Hemsedal Elektro og har vært på flere tidligere Elektrofil-messer.

– Jeg synes disse arrangementene blir bedre og bedre. I år har det vært ekstra fint med mye kursvirksomhet. Særlig vil jeg fremheve opplæringen i salgsteknikk og hvordan vi skal behandle kundene i butikken.

Det beste ved selve messen synes hun er bredden av leverandørene og det sosiale rundt arrangementet som helhet.

– Skulle jeg ønske meg noe bedre, ville det være enda mer kursvirksomhet, spesielt om kundebehandling og drift av butikk.

RÅBRA MESSE

Edel Tangen fra Expert på Sunndalsøra har vært på Elektrofil to ganger.

– Jeg synes messen generelt er råbra. Vi får fin produktopplæring, mye er spennende og lærerikt. I tillegg kommer at vi får se det som er nytt.

Tangen arbeider med hvitevarer og småelektrisk. Hun synes leverandørene er flinke til å få frem det viktigste med produktene. Hun ønsker litt mer ro til egen fordypning.

– Expert legger opp til at vi må innom 14 utstillinger og stemple der. Jeg ønsker meg en litt annen måte å gjøre dette på og at vi mer kunne velge de utstillingene vi selv ville besøke.

– For oss som viser høyhastighetskamera er dette en suksess, sier Olve Byre i Casio Scandinavia. Han hadde med seg balltrikser Mats Weinholdt, kjent fra Norske talener på TV 2, for å demonstrere Casios kompakte EX-FC100 som tar 30 bilder i sekundet eller 1.000 bilder i sekundet på video. Prisen er 3.000 kroner, og det tar videoopptak i HD-kvalitet, har 9 megapiksler og 5 ganger optisk zoom. – Dette er det perfekte familiekamera, men brukes også av landslagene i fridrett, golf og alpint når de skal forbedre teknikken til utøverne, sier Byre. – Jeg ser for første gang hva jeg gjør feil, og har lært mye her på Elektrofil, sier Weinholdt. Foto: Stian Sønsteng.
Stylist Agnes Marie Gulbrandsen ordner håret til Lisa Korsmo i Expert før Elektrofil-festen. – Vi har fem stylister her som pynter festdeltakerne etter at den offisielle delen av messen er over. Bølgetangen som brukes på Lisa nå, Artist Wave Maker, er dessverre helt utsolgt. Det kommer snart inn flere tusen tenger til, men disse er også solgt, sier Espen Jacobsen i OBH Nordica Norway AS. Wave Maker skal gi blankt og bølget hår. Tangen har fem innstillinger av temperatur, oppvarming på 2 minutter og keramisk belegg som skal være skånsomt mot håret. Pris: 400,- Foto: Stian Sønsteng.
– Jeg synes Elktrofil er mer spennende i år enn i fjor, sier Øystein Auli, som er deltidshjelp hos Expert Klingenberg og blant annet jobber med TV. Foto: Erik Andersen.
Monica Bakko fra Hemsedal Elektriske har vært på flere Elektrofil-messer og synes arrangementet blir bedre og bedre. Foto: Erik Andersen.
Edel Tangen fra Expert på Sunndalsøra synes messen er "råbra". Foto: Erik Andersen.
Sverre Ramstad i Fotosentralen viser Focus Nature Scope med 20-60 gangers forstørrelse, som kommer i sortimentet til Expert i mai. Pris: 1.500,- med stativ. Foto: Stian Sønsteng.
Tre av Expert-sjefene på Elektrofil. Fra venstre: Tom Larssen, Steinar Rorgemoen og Haavard Solbakken. Foto: Erik Andersen.
Martin Langeland fra Servicekompaniet er ekspert på service og reparasjoner og deltok på Martin Vinjes utstilling. I tillegg til Martin Vinjes merker Kenwood og DeLonghi, reparerer Langeland blant annet merkene Moccamaster, Wilfa, Laurastar, Gaggia, Cleur, Appliance og Melitta. Foto: Erik Andersen.
Robert Chaston (t. v.) i Targus viser PC-vesken Ecosmart lagt av 26 resirkulerte plastflaster. Thomas S. Pichler i Netgear viser Ready NAS duo. Foto: Stian Sønsteng.
– X59SR er vår volum-PC hos Expert, den koster 7.000 kroner, sier Petter Strande i Asus Nordic AB. Foto: Stian Sønsteng.
Mari Kvale Lysen fra Retroelektric (t. v.) viser nye produkter til Anne Karin Medal fra Expert Grimstad firmaets vinkjøler som heter Vinesso. Den kjøler både treliters kartonger og flasker. I bakgrunnen en ny serie vifter Classic Clock Fan. Foto: Erik Andersen.
Håvard Haukeberg (f. v.) i Microsoft, Håkon Gudbrandsstuen (Expert Vinstra), Ronny Hoel, Jan Steinvang og Stein Helge Riset (alle Expert Tynset) får en produktgjennomgang av Kim Richard Olsen i Symantec. Foto: Stian Sønsteng.
Kristine Faugstad i Sony Ericsson Mobile Communications AB viser W995. Foto: Stian Sønsteng.
Willy Weserheim (f. v.), Henning Olsen og Eirik Husa Thorvaldsen (alle Spektrum Expert i Moss) får en gjennomgang av Jan Einar Støland i Viasat. Foto: Stian Sønsteng.
Ivrige Expert-handlere fyller ut spørreskjemaet på utstillingen til Whirlpool. Fra venstre: Nina Willaksen og Marianne Nordbø fra Expert Bonus Nyborg. Roy Helgerud fra Whirlpool overvåker det hele. Foto: Erik Andersen.
Ann Cathrin Skantz i RiksTV og Lars Thoresen i Grundig med Grundigs PVR-mottaker for det digitale bakkenettet. Foto: Stian Sønsteng.
– Panasonic Z1 er min neste TV, den er helt fantastisk! sier Kjetil Store ved Elektrohuset Kirkenes. Han besøkte Panasonic-standen med kollega Tommy Johansen. De to er flankert av Panasonics Josefine Jansson og Rikart Fornbäck. Foto: Stian Sønsteng.
Til toppen