– Elektrofil er noe av det hvasseste du kan oppleve, og vi er stolte av å være en del av det oransje laget, sier ny Expert Norge-sjef Otto Chr. Sekkesæter (t. v.) og messegeneral Tommy Martinsen. Foto: Stian Sønsteng.

FAGDAGENE VIKTIGST PÅ ELEKTROFIL

– Fagdagene er klart viktigst. Men når vi først har rigget opp messa for våre butikkansatte, er det klart vi åpner dørene for publikum i helga.

Det sier regionsjef Thomas Marthinsen i Expert Norge AS. Sammen med Jostein Pettersen i Team Expert har han holdt i tømmene i forbindelse med Elektrofil 2010. Messa gikk av stabelen i Oslo spektrum fra tirsdag 13. til søndag 18. april, med fire fagdager etterfulgt av to salgsdager åpne for publikum.

 

– Det er ekstremt god kvalitet på leverandørutstillingene i år, og deltakelsen fra butikkene har økt fra 750 i fjor til 840 i år. Konkurransen mellom leverandørene gjør at utstillingene deres blir stadig bedre, det er ikke lenger noen som bare står her med en liten plakat. Dette er nok noe av årsaken til at stadig flere fra butikkene prioriterer å delta, sier Marthinsen.

 

På publikumsdagene lørdag og søndag var det 8.700 personer innom. Disse betalte hver 80 kroner for å komme inn, og de handlet for 13,2 millioner kroner. Antall besøkende var betydelig færre enn de 14.000 som var innom i 2008, men flere enn fjorårets 8.000.

 

Bedre støtte til butikkene

Fagdagene var delt opp i to puljer på to dager, med gallamiddag på Radisson Blu Plaza hotell Oslo for hver gruppe. Her var TV-kjendisene Thomas Numme og Harald Rønneberg programledere, og på scenen sto artister som glamrock-bandet Wig Wam.

 

– Middagen betyr mye for å bygge laget og å skape relasjoner. Den er med på å skape den oransje kulturen, og er noe av det hvasseste du kan oppleve. Thomas Marthinsen er veldig flink til å få med seg folk på den oransje tenkningen. Han er en fordømt god selger og har autoritet og troverdighet i å frembinge kunnskap. Han er en spydspiss for driftsapparatet, og viktig for at vi hele tiden skal fokusere på verdiskapningen som skjer ute i butikkene. Vi forsøker å få hovedkontoret til i større grad å bli underbyggende og støttende i forhold til at folk ute i butikk skal lykkes enda bedre, sier ny Expert-sjef i Norge, Otto Chr. Sekkesæter.

 

Marthinsen skyter inn at Expert, som allerede bruker hele Oslo spektrum til messa, kunne solgt flere kvadratmeter til leverandørene.

 

– Dette er den ene store elektronikkmessa i Norge, og den er banebrytende i forhold til å vise trender og bygge relasjoner mellom kunden, Expert og leverandørene. Vi tror det er i dette rommet vi klarer å ta ut effekten som er større enn én prosent. Det å ha monopol på denne type messe er et fantastisk utgangspunkt, og vi vil arbeide for at messa hvert eneste år skal fornye seg slik at vi tar stadig flere av posisjonene som er ledige der ute, sier Sekkesæter.

 

Se stor bildeserie her

 

Til toppen