Den nye appen lar deg bla kronologisk i bildene dine basert på barnets utvikling, og kan deles med slekt og venner. Foto: Canon

FAMILIE-APP FRA CANON

Canon har kjøpt Lifecake, et selskap som nylig har lansert en bildedelings-app spesielt rettet mot familier.

Selskapet kaller oppkjøpet et viktig steg i utviklingen av sitt tjenestetilbud i forbrukersegmentet, og sier de nå kommer nærmere sin ambisjon om å være en del av alle bilder som tas, uansett hvilken enhet som brukes. Med oppkjøpet etablerer Canon seg også som en del av Londons «Tech City».

Britiske Lifecake står bak utviklingen av en bildedelings-app for familier, som skal gjøre det enkelt for foreldre å lagre, organisere, dele og gjenoppleve viktige øyeblikk i barnas liv. Med Lifecake kan de lage bilde- og videotidslinjer som slekt og venner kan vise på sine smarttelefoner, nettbrett, datamaskiner og bestille som trykte fotobøker.

Allerede i dag følger og deler foreldre hendelser fra barnas oppvekst og Lifecake gjør dette enda enklere, på tvers av enheter

– Hvordan tror dere det norske markedet vil ta i mot en så familieorientert app?

– Det har blitt svært godt mottatt siden tjenesten ble lansert på engelsk for 18 måneder siden, den har allerede flere hundre tusen brukere i Emea og USA, og tjenesten har i tillegg mottatt god kritikk i media. Vi håper og tror at tjenesten vil få den samme, gode mottakelsen på det norske markedet. Allerede i dag følger og deler foreldre hendelser fra barnas oppvekst og Lifecake gjør dette enda enklere, på tvers av enheter, sier kommunikasjonsrådgiver Tonje Angell i Canon Norge til fagbladet Elektronikkbransjen.

Sjef for Canons digitale tjenester i Europa, Alberto Spinelli, sier de med Lifecake ønsker å gi familier få kontroll over et stadig voksende antall bilder.

– Dette oppkjøpet passer perfekt inn i Canons visjon om å gi alle som fotograferer, de verktøyene de trenger for å formidle sine historier og opplevelser, og gjenoppleve dem når og hvor som helst, sier han.

Lifecake-gründer og sjef Nicholas Babaian er fornøyd med å ha blitt kjøpt opp av fotogiganten.

–Med Canons rekkevidde og teknologi får tjenesten vår virkelig fart på seg, samtidig som teamet hos oss skal bidra til å øke veksten i Canons økosystem av digitale tjenester. Men vi er aller mest fornøyde med at våre eksisterende og potensielle kunder kan være sikre på at de dyrebare minnene deres er trygge hos et av de mest pålitelige varemerkene innen fotografering, sier Babaian.

– Kommer tjenesten til å bli lansert i på norsk?

– På nåværende tidspunkt er tjenesten kun tilgjengelig på engelsk, fransk, italiensk, tysk og spansk, sier Angell.

Canons europasjef for digitale tjenester, Alberto Spinelli, og Lifecake-gründer Nicholas Babain sier de har en god match mellom selskapene. Foto: Canon
Til toppen