Norden-sjef i Gorenje, Kristian Hansen, viser fram en av de nye ovnene i Askos Pro-serie. Foto: Marte Ottemo

FARGERIKT FOR KJØKKEN OG BAD

Gorenje hadde flere nyheter å vise fram under årets IFA-messe, både under eget merkenavn og for Asko-linjen.

Gorenje brukte årets IFA til blant annet å vise fram sin nye Simplicity-serie. Her er stikkordet rene linjer og brukervennlige funksjoner, noe nordensjef Kristian Hansen tror vil appellere til det skandinaviske markedet.

Nytt på IFA i år er at produktene blir bedre til å hjelpe deg å bruke dem. Du skal ikke sitte og lese bruksanvisninger, i stedet skal produktene være intuitive

Enkelhet i fokus

– Nytt på IFA i år er at produktene blir bedre til å hjelpe deg å bruke dem. Du skal ikke sitte og lese bruksanvisninger, i stedet skal produktene være intuitive. Nå som økonomien har snudd, ser vi også at folk igjen begynner å legge vekt på design når de skal kjøpe hvitevarer, sier han til fagbladet Elektronikkbransjen. 

I Simplicity-serien finner vi både koketopper, kjøleskap, oppvaskmaskiner, mikrobølgeover, vask- og tørkemaskiner.

Alle maskinene opereres med bare ett styringshjul, som husker dine favorittinnstillinger fra gang til gang.

I sine kjøleskap har Gorenje introdusert mikroklima for å redusere kasting av mat, og for å forlenge matvarenes levetid. I hele seriens kjøle- og fryseskap finner man en IonAir-teknologi, som skal eliminere opp til 95 prosent av mikroorganismene som er med på å senke matens holdbarhet. IonAir skal i tillegg sørge for å minimere sterke lukter fra for eksempel fisk, ost eller annen krydret mat, heter det i meldingen.

De nye kjøle- og fryseskapene fås med forskjellige kombinasjoner av teknologi. Multiflow 360° er et ventilasjonssystem som opprettholder en jevn temperatur på hver av hyllene. CrispZone Drawer er en spesiell skuff til frukt og grønt på bestemte temperaturer. ZeroZone skuffen gir fersk fisk og kjøtt det best tilpassede miljøet, som gjør at matvarene kan holde seg opptil tre ganger lengre sammenlignet med oppbevaring i vanlige kjøleskap, sier Gorenje. Alle kjøle- og fryseskapene fås i energiklasse A+ til A+++.

Knallgull retrofølelse

Gorenje fortsetter også fokuset på sine Retro-kjøleskap, og Hansen sier de har hatt stor suksess med disse skapene i Norge.

– Her på IFA kommer vi også med en ny farge, knall gul, sier han.

Retro-skapene har energimerke A++ og A+, og tilbyr blant annet det Gorenje kaller «FastFreeze» og «SuperCool», to funksjoner som skal sørge for at maten henholdsvis fryses raskt ned, og kjøle ned skapet dersom døren blir stående åpen lenge.

Norden-sjefen viste også fram Gorenjes nye vaskemaskiner og tørketromler, og også her satses det på ulike farger.

SensoCare-vaskemaskinene kan skilte med en A+++ -20% energimerking på toppmodellene, og tørketromlene kommer med energisparende varmepumpeteknologi. Både vaskemaskinene og tørketromlene takler opp til ni kilo tøy, og har sensorer som overvåker vaskeprosessen og automatisk justerer vannmengde og tid.

– Vi har selvsagt fokus på energiforbruk, men vi ser at folk ikke kjøper produkter på grunn av energimerkingen, men fordi de ønsker å bli hjulpet i hjemmet, sier Hansen.

Gorenje fortsetter også å utvikle sin Intelligent IQcook-linje, og viser nå fram IQhood, en ventilasjonshette som også snakker med koketoppen og kasserollen din, slik at den automatisk stiller seg inn basert på hvor mye varme og damp som avgis.

Pro-serie fra Asko

Norden-sjefen tar oss med opp på bakrommet for å vise fram de siste produktene fra Asko-merkevaren.

Hvordan jobber dere med de to ulike merkevarene?

– Gorenje overtok Asko-merkevaren for tre år siden, og på det tidspunktet var Asko mest kjent for å selge vaskemaskiner, tørketromler og oppvaskmaskiner. I løpet av de neste tolv månedene kommer Gorenje til å utvide sortimentet med 11 produkter under Asko-navnet. Det kommer innbyggingsserier, kjøleskap og flere andre produkter så dette vil bli et fullsortiment, sier Hansen.

Hvordan skal Asko og Gorenje posisjonere seg i forhold til hverandre i markedet når begge vil levere fullsortiment?

– Asko vil ligger på topp som et høyende-merke og konkurrere med Miele og Siemens, mens Gorenje vil ligge i midtsegmentet. Med Asko har vi også en semiproff-del, i tillegg til konsumentproduktene som også vil selges i vanlige butikker, sier han.

Asko Pro-serien er splitter ny og består av kjøkkenprodukter i børstet stål for hobbykokken. Her er ovner i både 45 og 60 cm størrelse, et 185 cm høyt kombinert kjøl- og fryseskap, og en versjon som er to meter høy og 75 cm vid med 400 liter lagringskapasitet. Disse kombinasjonsskapene har også enkeltskuffer hvor du selv kan bestemme temperaturen, fra -8 °C to +3 °C.

Pro-serien har også både gass- og induksjonstopper, samt oppvaskmaskiner, og tar også for seg baderommet. Vaskemaskinen og tørketrommelen har fått ekstra store tromler, med en kapasitet på henholdsvis 11 og 10 kilo.

I den nye Simplicity-serien styres alt med ett funksjonshjul.
Denne knallgule fargen er ny av året på Gorenjes Retro-kjøleskap.
Til toppen