Feirer 80 med 40-tommer

Bang & Olufsen feirer 80 års-jubileet med store og små nyheter; en 40-tommers LCD-TV til 82.000 kroner – og et høyttalersett til 9.000 kroner.

– Vi har over tid beveget oss litt langt opp i pris. Nå forsøker vi å lage enkelte produkter til en lavere pris, som likevel holder en god kvalitet, sier daglig leder Hans Olav Hole i Bang & Olufsen Norge AS.

BeoLab 4 er de rimeligste høyttalerne i porteføljen til Bang & Olufsen. De skal være egnet som bakhøyttalere i hjemmekinosystem, som PC-høyttalere, eller som følge til BeoSound 4. Dette er et kompakt lydsystem med CD-spiller, FM-radio og leser for SD-kort. Det er mulig å ta opp fra radioen eller CD-spilleren på SD-kortet og siden spille av opptaket på BeoSound 4 eller et annet system. DAB-mottaker leveres som fabrikkmontert tilleggsutstyr.

Bang & Olufsen markerte 80 års jubileet med et pressemøte på Ekebergrestauranten i Oslo. Her karakteriserte Hole selskapet som bransjens Askeladd:

Bransjens Askeladd

– Dette fordi vi har en hyggelig omsetning og gode fortjenestemarginer. Vi er kanskje det mest profilerte merket i lyd og bildemarkedet. Til tross for dette er ikke årsomsetningen til Bang & Olufsen på verdensbasis større enn 3,7 milliarder kroner. Av dette oppnådde vi et overskudd på 10 prosent. Vi er et nisjemerke, og har satt oss som mål å doble omsetningen i løpet av fem år. Vi masseproduserer ikke til lager, men kan levere produktet i løpet av tre til fem dager her i Norge, sier Hole.

Bang & Olufsen har 650 såkalte B1-butikker på verdensplan. Disse står for 60 prosent av omsetningen, en andel som er stadig stigende. I tillegg kommer 650 flermerkebutikker. I Norge har selskapet en merkekjennskap på 98 prosent, i følge Hole. Han kom også inn på samarbeidet med Samsung, som blir stadig tettere:

– Samarbeidet betyr ikke fusjon, selv om vi ser mange andre europeiske selskaper som knytter seg tettere til asiatiske selskap. Bang & Olufsen har 3 større institusjonelle eiere. Disse har forkjøpsrett på aksjene, for å hindre at selskapet blir oppkjøpt, sier Hole.

Eliminerte batteriet

Bang & Olufsen ble grunnlagt i 1925 av de to unge ingeniørene Peter Bang og Svend Olufsen. Det første produktet de lanserte var ingen suksess; en batterieliminator som – ja nettopp – skulle eliminere batteriet i radioen og kople apparatet til lysnettet. De første årene var selskapet en ren radioprodusent, men på 50-tallet rettet man fokus mot det europeiske markedet med fjernsyns- og musikkprodukter. Målgruppen var designbevisste forbrukere, og selskapet sier selv at de grunnleggende verdiene fra den gang; ytelse, design, håndverk og brukervennlighet, fortsatt er relevante. Selskapet har blitt tildelt 87 designpriser, og 20 av deres produkter er en del av den faste utstillingen til Museum of Modern Art i New York.

Startet på kvisten

De første Bang & Olufsen-produktene ble laget på et kvistværelse på en gård i Struer i Danmark. Her ligger fortsatt hovedkontoret, fabrikkanleggene, - og verdens største privateide lyttestudio - Kuben.

– Vi er svært opptatt av lyd, og menneskets opplevelse av lyden fra våre produkter. Høyttalerne våre blir testet i Kuben, det skjedde også med BeoLab 5 som har fått svært gode kritikker fra lydinteresserte. Høyttalerne koster 129.000 kroner per par, men er verdt hver watt. Vi har solgt 130 par i Norge, sier Hole.

Etter at LCD-TVen BeoVision 7 kom på markedet for under ett år siden, er nesten 400 32-tommere til 71.000 kroner solgt i Norge. Nå lanseres storebror på 40 tommer, til 82.000 kroner pluss stand.

– BeoVision 7 – 40 har innebygd DVD-spiller og digital flerkanalsmodul som standard. Høyttaleren BeoLab 7-4 er en toveis monohøyttaler beregnet på å brukes som senterhøyttaler i et hjemmekinooppsett. Den er plassert i en stående søyle, og skal gi 180 graders horisontal spredning av diskantlyden, sier Hole.

Både BeoVison 7–40 og BeoLab 7-4 har designelementer i aluminium. Disse er produsert ved Bang & Olufsen-fabrikken i Struer, som i følge Hole er ledende innen denne teknologien. Kunder er blant annet den eksklusive delen av bilindustrien.

B&O i A8

Apropos biler, til nye Audi A8 er det mulig å kjøpe et B&O-anlegg som ekstrautstyr for 60.000 kroner.

– Luksusbåter er et annet satsingsområde, og vi satser på nye områder som for eksempel hotellkjeder som utstyrer hele hotell med B&O-produkter, sier Hole.

For hjemmemarkedet satser selskapet som tidligere på integrasjon, og muligheten til å flytte lyd og bilde rundt i huset. Det kompakte lydsystemet BeoSound 4 har som nevnt leser for SD-minnekort. Det har også den bærbare radioen BeoSound 3. Radioen kan stå for seg selv, eller henges på en veggbrakett. Størrelsen er 13,5x9x34 cm. Pris: 5.000,-.

I den andre enden av prisskalaen finner vi hjemmekinoanlegget BeoLiving, der alt styres med én fjernkontroll. Hole forteller at det hittil er solgt ett anlegg i Norge. Prislapp: 2,1 millioner kroner.’

Bang & Olufsen gir i anledning jubileet ut en bok som dokumenterer historien til selskapet. Forfatter av ”From Spark to Icon” er Jens Bang, sønnen til Peter Bang som var en av de to grunnleggerne. Gjennom 549 sider med tekst og bilder får leseren et innblikk i familiehistorier, produkter, kommunikasjonsstrategier, opp- og nedturer. For fem år siden kom boka ”From Vision to Legend”. Den nye boka skal se selskapet i et mer internasjonalt perspektiv.

Powered by Labrador CMS