Helle Solberg sammen med arkitekt Kjetil Thorsen fra Snøhetta, som var dommer både i den norske og nordiske konkurransen.

Fikk Siemens-pris for god kjøkkenløsning

Helle Solberg fra HTH Bergen vant tredje pris i en nordisk konkurranse for den nye Siemens-stekeovnen liftMatic.

Konkurransen gikk ut på å tegne en kjøkkenløsning med fokus på plassering av liftMatic-ovnen. Siemens Nordic Kitchen Design Challenge gikk ut på at deltakerne skulle tegne et kjøkkeninteriør der det ble lagt spesiell vekt på å finne nye og spennende løsninger for plassering av liftMatic-ovnen. Tidligere i år er det holdt nasjonale konkurranser i de fire nordiske landene, og de beste løsningene gikk videre til den nordiske finalen. Konkurransen fikk en dansk vinner, en svensk kjøkkenhandler tok andreplass, mens Helle Solberg fra HTH Kjøkkenforum AS i Bergen fikk tredjepris, som besto av et diplom og et reisestipend til Solberg og annonsestøtte til firmaet.

 

Siemens liftMatic ble presentert som en verdensnyhet på Eurocucina-utstillingen i Milano denne våren. Ovnen har et helt nytt konsept. Det er en tradisjonell stekeovn men her slutter også sammenligningen med andre ovner. Istedenfor å ha åpning med dør, har liftMatic en heisanordning som senker og hever hele innholdet i komfyren. Dermed kan den betjenes på en helt ny måte. En av fordelene er at denne konstruksjonen gir mye mindre varmetap enn ovn med dør. Det betyr også sparte strømutgifter. Ovnen må monteres slik at det er plass under den når ovnen heises ned. I konkurransen ble det lagt vekt på at deltakerne skulle ta hensyn til dette og komme med kreative ideer for hvordan ovnen skulle plasseres i kjøkkenmiljøet.

 

 

 

14 norske forslag

— LiftMatic er et helt nytt konsept som vi vil kalle en ekte verdensnyhet. Det er det sjelden i opplever innen hvitevarer. Nytenkningen ved at komfyren henger på veggen og at innholdet blir senket ned, gjorde at vi ville utfordre folk som arbeider med kjøkkeninnredning og komme med forslag til utradisjonelle løsninger, sier salgssjef Per Sevendal i BSH Husholdningsapparater AS, som sto bak den norske delen av konkurransen. Han legger vekt på at de fleste vanligvis tenker på tradisjonelle løsninger på en komfyr og enten plasserer den i et høyskap eller under en benk. Nå ønsker Siemens å utfordre til nye løsninger.

 

BSH fikk inn 14 bidrag til den norske konkurransen, og Sevendal synes det ble vist mange gode løsninger.

 

— Løsningene vi fikk inn er et riktig skritt på veien. De vil helt sikkert inspirere mange til å tenke nytt når det gjelder løsninger på kjøkkenet, sier han.

 

Sevendal legger videre vekt på at etter hans mening at det var høyt kvalitetsnivå på de norske forslagene. Det var vanskelig å avgjøre hvem som skulle vinne.

 

liftMatic lanseres i Norge i disse dager, og BSH-ledelsen er spent på mottagelsen og responsen på produktet som koster ca. 20 000.- kroner.

 

— Dette blir ikke noe massesalgsprodukt, men jeg tror liftMatic kommer til å skape interesse og trafikk i butikkene. Der den har vært solgt hittil har denne ovnen blitt en kjempesuksess, sier han.

 

— På møtet i Stockholm ble det lagt vekt på at denne ovnen kan være et viktig hjelpemiddel for handikappede. Hva tror du om det?

 

— Det er et område vi ikke har tenkt på enda, men det kan bli en klar fordel for dette produktet. Blant annet vil rullestolbrukere ha en klar fordel av å bruke dette produktet, sier Sevendal.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nina Therese Oppedal fra Sigdal Kjøkkensenter i Fredrikstad (til venstre) og Trine Nesheim fra Bergen Kjøkkenseter var vinnere i den norske konkurransen, men nådde ikke opp i den nordiske.
Herdis Ludvigsen fra HTH Kjøkkenforum i Bergen diskuterer den nordiske designkonkurransen med Torgrim Haaberg som er nordisk produkt- og markedsansvarlig for Siemens.
Til toppen