FLEKSIBELT OG TRÅDLØST høyttalersystem til lav pris

Creative tror deres nye høyttalersystem vil vekke oppsikt med lav pris og trådløs lydoverføring både til anlegget og mellom høyttalerne.

–ZiiSound trenger ingen kabling, bortsett fra strømtilførselen. Signalet går via blåtann til én høyttaler og viderefører lyden til de andre elementene i systemet. Systemet er fleksibelt når det gjelder hvor mange enheter man vil bruke, og prisen er svært gunstig, sier Carl Erik Wessel Holst Intelligent Minds Norway AS, som representerer Creative i Norge.

De aktive høyttalerne kommer i to konfigurasjoner, til 1.400 og 2.600 kroner, samt en dypbasshøyttaler (subwoofer) til 1.400 kroner. Man kan kople sammen inntil fire dypbasshøyttalere og tre satellitthøyttalere.

– Har man fest kan høyttalerne plasseres i ulike rom og spille den samme musikken, man kan bruke dem som et stereoanlegg – eller som et hjemmekinosystem, sier Holst.

Rekkevidden på blåtann inn til hovedenheten er ti meter. Derfra bruker Creative sin egen trådløsteknologi som har en rekkevidde på 30 meter.

– Med i esken følger en trådløsovergang som kan koples til produkter fra Apple, siden de ikke støtter apt-X. Dette er den høyeste standarden for overføring av lyd via blåtann, og ZiiSound støtter også denne. Vi har valgt å legge ved overgangen for at også Apple-brukerne skal få den beste lydkvaliteten. Dette gjør det også enklere å bruke Apple-produkter på systemet, siden alt man trenger å gjøre er å sette i pluggen for at anlegget skal spille. Hvis man setter Apple-produktet i basen via denne enheten vil den samtidig lade spilleren, sier Holst.

Vil treffe yngre kunder

– Er det mange produkter som har apt-X-teknologien per i dag?

– Alle mobiltelefoner, MP3-spillere og nettbrett som har innebygd stereoblåtann vil kunne spille på ZiiSound-systemet. Apt-X er det foreløpig ikke så mange som har, vi har det i våre nettbrett og MP3-spillere og venter at dette etter hvert vil bli en ny standard for lydoverføring via blåtann, sier Holst.

Creative tilbyr også en USB-enhet med apt-X som kan brukes på datamaskiner uten blåtann. Det er også mulig å kople systemet til TVen via en vanlig 3,5 mm audiokabel.

Lydkvaliteten på det nye anlegget plasserer seg mellom Creatives eksisterende høyttalersystemer T3 og T6.

– Dere legger vekt på at dere kan levere aktive høyttalersystem til en langt rimeligere pris enn konkurrentene. Hvor viktig er prisaspektet?

– Vi har holdt på med lyd i mange år, og har en god kundebase fra 35 år og oppover. Blant de unge har vi ikke den samme kjennskapen, fordi blant annet Apple har vært dyktigere enn oss når det gjelder markedsføring. Derfor kan vi ikke ta de samme høye prisene, men vi er nå på vei tilbake som en aktør man må regne med, mener Holst.

– Dere er ikke redd for at folk vil tenke at lyden ikke kan være god hvis prisene er lave?

Store omstillinger

– Vi håper ikke det, og krysser fingre for at vi får tester som viser at vi er i toppsjiktet selv om vi er rimeligere. Vi skal ligge under Bose og tilsvarende produkter i pris, men vil tilby tilnærmet samme kvalitet.

– Hvilken utvikling har Creative vært gjennom de senere årene?

– Det har vært store omstillinger både når det gjelder struktur og antall ansatte. Det eneste selskapet ikke har kuttet ned på er utviklingsavdelingen, ingeniørene har vært hellige for selskapet. Selv om markedsføring, PR og salgsfunksjonene er redusert har produktutviklingen pågått. Nå bygger Creative sakte men sikkert opp også disse delene av selskapet. Selv om det var tøffe tider i forbindelse med finanskrisen er selskapet virkelig i slaget, med mange spennende produkter på gang, sier Holst.

– Dere har beveget dere bort fra å hovedsakelig satse på lydkort og MP3-spillere, til å satse mer på hodetelefoner og høyttalere?

– Vi har også tidligere fokusert på hodetelefoner og høyttalere, men legger enda mer fokus her siden lydkort og MP3-spillere er i et dalende marked. Vi kommer med tre nye hodetelefoner med blåtann og mikrofon, for dem som trenger et ordentlig håndfrisett som samtidig gjengir musikk med god lyd. Vi tilbyr også enkle blåtann-høyttalere man kan ta med på reise eller ut i hagen. Vi lanserer selvfølgelig også MP3-spillere, men dette markedet er ikke like stort som tidligere siden stadig flere bruker mobiltelefonen til å spille musikk, sier Holst.

Bedre brett kommer

– Hvordan er nettbrettene dere lanserte på CES i januar blitt mottatt?

– Det er en jungel av nettbrett der ute. Vi kommer snart med nye oppdateringer, og skal være med på denne utviklingen helt i øvre sjikt.

– Det du sier er at dere ikke har hatt gode nok produkter i denne kategorien så langt?

– De som har kjøpt seg nettbrett til nå har nok lagt vekt på at det skal være en kapasitiv berøringsskjerm, at brettet skal ha Android market, at de skal kunne spille Angry Birds og musikk via Spotify. Siden vi ikke har hatt Android market har dette vært den største hemskoen for oss, men vi vil snart være der.

– Dere har hatt en berøringsskjerm med resistivteknologi, denne har kanskje ikke vært god nok heller?

– Nei, vi har valgt en rimeligere løsning, de første nettbrett-kundene har nok valgt dyrere produkter enn våre. Spesielt gjelder dette i Norge, der folk har god råd.

– Det er fire representanter fra Creatives hovedkontor i Singapore til stede i Oslo i forbindelse med lanseringen av de nye produktene. Hva betyr dette for dere lokalt?

– Det er godt at de kan være til stede og fortelle om produktene og hvor vi kommer fra, og det viser også at Creative nå satser, sier Holst.

Powered by Labrador CMS