Administrerende direktør i Stiftelsen Elektronikkbransjen, Jan Røsholm, ser at mange velger å bruke mobilen i stedet for kameraet.Foto: Stian Sønsteng
Administrerende direktør i Stiftelsen Elektronikkbransjen, Jan Røsholm, ser at mange velger å bruke mobilen i stedet for kameraet.Foto: Stian Sønsteng

FLERE BILDER, FÆRRE KAMERA

Mens salget av kamera faller, kjøper nordmenn mer avanserte kamera. Det gir en omsetningsveks i 2015

I 2015 økte verdien for fotomarkedet med ? prosent, fra 966,5 millioner kroner i 2014 til 1,05 milliarder i fjor. Det er tallene for både videokamera, stillbildekamera og optikk. Samtidig faller antall solgte kamera totalt med 14 prosent, fra 140 000 til 120 000 enheter, så også innen foto kjøper nordmenn dyrere produkter. 

Ser vi på de ulike produktgruppene, faller kompaktkameraene i samme periode med 4 prosent, fra 82 000 til 79 000 enheter, speilrefleks med 37 prosent, fra 46 000 til 29 000 kamera, mens salget av kompakte systemkamera holder seg stabilt på 12 000 enheter.

En viktig del av markedet for action-kameraene er også tilbehørsmarkedet, som vi vet bringer gode inntekter i kassen til produsentene

– I år har vi også med salget av såkalte insta-kamera i kompaktkamera-tallene, og den kategorien har gjort det godt med rundt 18 000 solgte kamera i 2015. I tillegg er det stort sett avanserte kompaktkamera som selges i Norge i dag, og det gjør at gjennomsnittsprisene øker, sier Jan A. Røsholm, administrerende direktør i Stiftelsen Elektronikkbransjen.

 

Action-kamera fortsetter veksten

Også objektiv og tradisjonelle videokamera har en nedgang i 2015, med henholdsvis 14 og 27 prosent målt i antall enheter.

Da er det positivt at action-kameraene fortsetter oppgangen. Det ble i 2015 solgt 28 prosent flere videokamera beregnet på tøff utendørsbruk enn i 2014, opp fra 71 000 til 91 000 enheter. Stiftelsen Elektronikkbransjen begynte først å måle salget på disse produktene i 2012, og på kun fire år står action-kameraene for 92 prosent av salget innen video-kategorien.

Eventyret startet med spesialmerker som GoPro, men de tradisjonelle videokameraprodusentene har nå kastet seg på bølgen og kommet med egne modeller.

– En viktig del av markedet for action-kameraene er også tilbehørsmarkedet, som vi vet bringer gode inntekter i kassen til produsentene, men som vår måling dessverre ikke fanger opp, sier Røsholm.

To nye kategorier som Fotorådet og Stiftelsen Elektronikkbransjen kommer til å følge med interesse i 2015 er instant-kamera og dashbord-kamera.

– Vi har indikasjoner på at det ble solgt rundt 18 000 instant-kamera som for eksempel Polaroid i 2015, opp fra 9 000 enheter i 2014. Vi tror kategorien vil gjøre det bra også i 2016, sier Røsholm.

 

Stor foto-entusiasme

Fallet i antall solgte kamera til tross, nordmenn blir bare mer fotointeresserte og tar stadig flere bilder, viser Elektronikkbransjens bildestatistikk.

Vi skrev ut nesten 54 millioner bilder i 2015 og i tillegg lagde vil 221 000 fotobøker, 5,3 millioner postkort, 234 000 bildekalendre og 212 000 bilder på kanvas til å dekorere hjemmet. Det gir en verdi på 325 millioner kroner.

– Disse tallene viser at fotointeressen hos nordmenn bare fortsetter å vokse. Folk har skjønt at man også kan skrive ut bildene man tar på mobilen, og vi ser at Instagram og andre bildeapper er med på å drive nordmenns interesse for foto, sier Røsholm.

Til toppen