GFK: Christian Pagmert (t. v.) og Kim Vahtera markerte sin satsting på det norske markedet ved å være til stede på arrangementet. Foto: Tore Skaar.

FLERE GFK-STATISTIKKER FRA 2011

Fra neste år tar Gfk sikte på å begynne utgivelse av statistikker for lyd, bilde og hvitevarer.

Det opplyser Christian Pagmert, markedsforskningskonsulent hos Gfk Sverige AB. Norge er et av de siste landene Gfk går inn i i Europa, og det er lenge vært spekulert i når de vil utgi omfattende statistikker også i vårt marked. Som mange kjenner til er Gfk en meget stor aktør på markedsstatistikker på hele vårt kontinent. Under kåringen av årets julegaver, var de blant de over 50 utstillerne som deltok på Radisson Blu Oslo Plaza hotell.

 

– Vi har i flere år utgitt statistikk på mobiltelefon og samarbeider godt med telekomdistributører og –kjeder. Nå har vi begynt arbeidet med de store elektronikkjedene for å utvide statistikkene våre, sier Pagmert.

 

Gradvis

I følge Pagmert kommer Gfk til å arbeide seg sakte inn på denne delen av markedet i Norge. Meningen er å begynne med enkelte produktgrupper som flat-TV og kaffemaskiner, og så øke produktspekteret etter hvert. Allerede neste år regner han med at de vil utgi handlerstatistikker for deler av lyd, bilde og hvitevaremarkedet.

 

– Har dere fått avtaler med alle de store kjedeaktørene i Norge?

 

– Jeg vil ikke gå ut med nøyaktig hvem vi arbeider med og hvilke avtaler vi har, men vi utgir ingen statistikker før vi har et meget godt underlag for det, svarer Pagmert.

 

I desember kommer representanter fra Gfk Sverige til styret i Stiftelsen Elektronikkbransjen for å informere om sitt arbeid og om hva de kan tilby i markedet.

 

Til toppen