Stadig flere velger å leie film via dekoderen sin, ifølge Get. Foto: Get

FLERE LEIER FILM FRA SKYEN

Mens DVD-salget falt med 35,6 prosent i fjor, klikket rekordmange på filmer og serier hos Get.

I 2013 ble det klikket på nær 1,5 millioner filmer og serier hos Get. Det er ny rekord med god margin fra rekordåret 2012 da det ble klikket 1,2 millioner ganger, en vekst på 21 prosent med andre ord.

 

Hovedforklaringen på rekordresultatet i 2013 er et stadig kortere tidsvindu mellom kinopremieren og når filmen kan leies hos oss

Flere ser klikkefilm for første gang

– Hovedforklaringen på rekordresultatet i 2013 er et stadig kortere tidsvindu mellom kinopremieren og når filmen kan leies hos oss. Nye filmer slippes samme dag som den blir tilgjengelig for kjøp, eller tidligere. Enkelte ganger viser vi også ekstramateriale som ikke er tilgjengelig andre steder,

sier Anders Bigseth, kommunikasjonssjef i Get.

Mens det blir stadig færre videobutikker i Norge, fortrekker stadig flere filmelskere å leie film og serier fra sofaen. Gets kunder kan leie film via fjernkontrollen fra selskapets film- og seriebibliotek med over 5.500 titler.

– For ti år siden var utleie av DVD-filmer ekstremt populært og utleieveksten var på 15 prosent. Vi er derfor svært godt fornøyde med at vår filmleietjeneste vokser med 21 prosent inn i 2014. Sammenliknet med 2012 har fire ganger så mange leid film for første gang i 2013, og hver filmleiekunde har klikket på 20 prosent flere filmer og serier. Det gir et godt grunnlag for videre vekst, sier Bigseth.

 

Stor TV gir gode filmopplevelser

Get peker på kombinasjonen av stort utvalg av nye filmer og serier kombinert med at folk har stadig større TVer hjemme, som andre årsaker til den økte interessen for å klikke på filmer hjemmefra.

– Det har skjedd en utstyrsrevolusjon i norske hjem. Den nye folke-TVen er mellom 44 og 55 tommer stor, og stadig flere kjøper også HD-tver som er enda større. Kombiner dette med landets største film- og serieutvalg, og du har en flott pakke for gode filmopplevelser som kundene våre setter pris på, sier Bigseth.

Anders Bigseth, kommunikasjonssjef i Get, sier 2013 ble et rekordår for klikkefilm. Foto: Get
Til toppen