Salgsdirektør Tomas Sørensen (t. h. ) og salgssjef Nils Winkler Hougaard i Linksys med DP-1600.

Fokus på Norge som er lillebror for Kiss i dag

– Vi vil ha riktige produkter til det norske markedet, kombinert med en salgsstyrke og aktiv markedsføring.

Det sier salgsdirektør Tomas Sørensen i Linksys. Danske Kiss Technology ble i fjor kjøpt av Cisco Systems, et gigantselskap med 35.000 ansatte og en omsetning på 26 milliarder amerikanske dollar. Cisco har plassert Kiss som en egen divisjon under selskapet Linksys, som er mest kjent for sine nettverksløsninger. På IFA er det få rester av Kiss-navnet. Er Kiss helt borte?

– Ikke helt. Kiss er en vesentlig del av forretningsdelen i Cisco, som skal levere produkter til digitale hjem over hele verden. Firmanavnet er endret, men det vil fortsatt stå Kiss på produktene, sier Sørensen.

– Dere har lansert og snakket om de nye produktene deres et par års tid. Når skal dere begynne å selge disse produktene i Norge, som bare utgjør 10 prosent av markedet deres i Skandinavia?

– Norge er stadig lillebror for oss i Skandinavia, og med 75 personer ansatt i Danmark innen utvikling og markedsføring er dette stadig hjemmemarkedet vårt. Men Norge er ett av åtte land i Europa der vi har satt oss som mål å være 100 prosent til stede, og Nils Winkler Hougaard er ny salgssjef for Skandinavia, sier Sørensen.

Hougaard svarer slik på spørsmålet om i hvilke butikker vi nå vil se Kiss-produkter:

Mer enn DVD

– Kiss vil selges gjennom Spaceworld, Expert og HiFi-klubben, og vi forventer oss svært mye av disse kanalene.

Tomas Sørensen skyter inn:

– Hele konseptet vårt er at vi kan gjøre mer enn å spille en DVD eller gjøre opptak fra TV. I dag kan man kople produktene våre til en datamaskin og spille av innholdet derfra. Neste steg er å hente innhold på internett. Klikkefilm (Video-On-Demand), radio og musikk er ikke lenger noe man snakker om – det er her allerede.

– Hvilke innhold kan man se i Norge i dag med et Kiss-produkt?

– Det er noen få store tjenester i Skandinavia, som Sputnik i Danmark og SF Anytime i hele Skandinavia. Når innholdet kommer, vil salget vårt tidobles.

– Men ting tar tid?

– Det er riktig, og for vår del har det tatt lengre tid fordi vi nå har fått en storebror som krever mer både når det gjelder kvalitet og baktanke med produktene. Det har også tatt tid å videreutvikle teknologien, som gjør at våre produkter nå snakker lettere sammen med andre. For eksempel kan du nå enkelt plugge i en harddisk eller TV-mottaker i en DP-600.

– Er det riktig observert hvis vi antar at dere er i et mellomstadium, og at de virkelig store nyhetene vises på CES i januar?

– Vi arbeider stadig med produktutvikling, og 2007 blir et spennende år, ja.

KiSS 1600 mediaspiller med høy oppløsning.
Til toppen