Ulrik Petersen, produktsjef for TV i Sony for Norden, viser fram de nye Bravia X9-modellene. Foto: Marte Ottemo

FOLKELIG 4K FRA SONY

Nå kommer Ultra HD TVer i mindre størrelser, og til en pris som Sony mener er oppnåelig for folk flest.

TVer med 4K-, eller Ultra HD-oppløsning, har vært på markedet i Norge siden jul, men det har vært 84-tommere med et prispunkt som har gjort at de ikke akkurat har solgt i bøtter og spann.

På en pressekonferanse i København på forsommeren viste Sony modellene de håper skal få fart på Ultra HD-salget. Sony Bravia X9 kommer i 55 og 65 tommer, og modellene kom i salg allerede før sommeren.

Du måtte være stinkende rik og smågal, eller eie et selskap hvor penger ikke betyr noe, for å kjøpe 84-tommeren

– 55-tommeren vil koste rundt 40.000 kroner og 65-tommeren lander på 60.000 kroner ut i butikk. Det er på nivå med høyende Full HD-modellene som er der ute allerede, så vi har store forventninger, sier Ulrik Petersen, produktsjef på TV i Sony i Norden, til fagbladet Elektronikkbransjen.

Stor tro på Norge

Han tror at totalmarkedet for de to modellene kommer til å lande på rundt 5.000 enheter i 2013 fordelt på de nordiske landene, og Petersen har store forhåpninger til det norske markedet.

– Det norske markedet er kjent for å like større skjermer enn naboene sine, og de er også kjent for oljen, så vi tror vi i Norge kommer til å selge mer av X9-en enn i nabolandene, sier han.

Petersen innrømmer at salget av 84-tommeren ikke har tatt av.

– Du måtte være stinkende rik og smågal, eller eie et selskap hvor penger ikke betyr noe, for å kjøpe 84-tommeren, sier han.

En av årsakene til at Petersen har tro på X9, er at store skjermer nå er det raskest voksende delen av TV-segmentet.

En tredel over 46”

– Vi har gjort en undersøkelse på det nordiske markedet, og tror at en tredel av TVene kommer til å være større enn 46 tommer i 2013, dette er den raskest voksende trenden i TV-markedet nå. Og det er 32-tommeren som er taperen, de er nå blitt nummer to-TVen, til soverommet eller kjøkkenet, sier den danske produktsjefen.

Dette er i tråd med tall fra Stiftelsen Elektronikkbransjen, som viser at LCD-TVer mellom 44 og 54 tommer stod for 26 prosent av markedet i 2012, opp fra 19 prosent i 2011, og vi venter fortsatt vekst i dette segmentet i 2013.

Petersen forteller også at 22 prosent av befolkningen allerede har hørt om Ultra HD eller 4K, til tross for at det har vært begrenset med produkter på markedet.

Innhold

Det er med andre ord interesse i markedet for Ultra HD, men en av utfordringene er mangelen på innhold. Det er allerede svært mange produksjoner som har blitt filmet i Ultra HD allerede, fordi kameraene som støtter teknologien har vært på markedet i noen år allerede. Utfordringene er å få komprimert de store datamengdene slik at innholdet kan sendes eller lagres på en BluRay-disk.

– Ultra HD-video er så tungt at man med dagens AVC-kompresjonsmetode kun får plass til 30 minutter av en film på en BluRay-plate. Det er kun via satellitt at det er mulig å sende 4K med noenlunde bra kvalitet, og man må ha fiber hjem i veggen for å kunne strømme Ultra HD, sier Petersen.

Ny komprimering

Han forteller at nye kompresjonsmetoder er under utvikling, og vil bli kommersialisert i 2014-2015.

– Så hvorfor skal folk kjøpe en Ultra HD-TV i dag?

– For det første gjør måten vi i Sony skalerer Full HD opp på våre TVer at kunden får en veldig mye bedre bildekvalitet allerede i dag. Vi har prosessorkraften til dette med våre 4K X-Reality Pro bildeprosessorer. I tillegg lanserer Sony snart en rekke BluRay-filmer som er gjort i 2K fra en 4K kilde. Det er mye lettere å skalere ned en opp, og våre TV-er kjenner igjen dette og gjør innstillinger deretter. Det gir også plass til et bredere fargerom, sier Petersen.

PS4 viktig

Sony kaller de nedskalerte filmene for «4K mastered», og kommer i første omgang med 10 filmer som har blitt oppgradert på denne måten.

– Dessverre kommer de ikke samtidig som vi går ut med de nye TVene i butikk, men vi tror de kommer over sommeren, sier Petersen.

En annen årsak til å kjøpe en Ultra HD-TV i dag, mener produktsjefen er at det kun er kort tid før materialet vil bli tilgjengelig.

– Jeg hater uttrykket «future proof», men med bare ett til to år før vi kommer til å se mye 4K-materiale på markedet, vil det være smart å kjøpe en TV som er klar for teknologien, sier Petersen.

PS4 blir viktig

Han sier også at Sonys splitter nye PS4 kommer til å spille en stor rolle i å drive Ultra HD-teknologien, på samme måte som PS3 var en pådriver for utbredelsen av BluRay.

De nye Bravia X9-modellene har fått en litt annerledes design enn vi er vant til å se på flat-TV-er. De innebygde høyttalerne er ganske fremtredende, og Petersen lover det gir seg utslag i lydkvaliteten.

– Dagens lyd på de fleste av konkurrentene er like flat som TVene. På en god dag høres flat-TVer ut som en klokkeradio, sier han.

Sony har hentet elementer fra sin hjemmekino- og høyttaleravdeling, og bruker noe som heter «magnetic fluid»-høyttalere. Bravia X9 kan trådløst kobles til NFC-kompatible Xperia smarttelefoner eller nettbrett gjennom én berøring, du kan speile mobilen, spille musikk eller starte andre programmer på TV-skjermen.

4K OG ULTRA HD

4K og UHD (Ultra High Definition) er to navn på samme teknologi, men det ser ut til at Ultra HD er navnet som kommer til å bli brukt framover. Med en oppløsning på 3840x2160 piksler - det blir 8 millioner piksler - tilbyr 4K teknologi fire ganger detaljrikdommen til Full HD.

Ny teknologi skal gi enda bedre farger, også på innhold som ikke er tatt opp i Ultra HD.
For å bøte på innholdsmangelen kommer Sony med «4K mastered»-filmer. Disse ti titlene er først ut, og kommer antakelig over sommeren.
De nye modellene har høyttalerne prominent integrert i designen.
Til toppen