Teknisk produktansvarlig for Consumer Lifestyle-avdelingen i Philips Norge, Mikael Herje viser en TV-modell i 8000-serien og lydplanken Soundbar HTS9140. Dette er et 5.1 lydanlegg med separat dypbass-høyttaler.

FORNYER HELE TV-UTVALGET

I løpet av året vil Philips fornye nesten hele sortimentet av TV-apparater. Nesten alle modeller får LED-belysning og toppmodellene er 3D-klare.

I løpet av våren vil Philips bytte ut store deler av TV-sortimentet sitt med nye produkter. Dette gjelder 5000-, 7000- og 8000-serien. Alle de nye modellene i disse seriene vil får LED bakbelysning. 5000-serien får LED panelbelysning, mens 7000- og 8000-serien får LED kantbelysning. Alle apparatene får nytt design.

 

– Når vi nærmer oss høsten introduserer vi 9000-serien. Her kommer erstatteren til Eisa-vinneren 9704. Etter hvert kommer det også nye Cinema-modeller i 21:9-formatet, sier teknisk produktansvarlig for Consumer Lifestyle-avdelingen i Philips Norge, Mikael Herje.

 

Philips har valgt å presentere LED-modeller i skjermstørrelser helt ned til 19 tommer og opp til den største på 52 tommer. 3000-serien vil ha modeller helt ned til 19 tommer. En viktig nyhet er også at alle modeller fra 5000-serien og oppover vil komme med innebygd digitalmottaker som standard. Digitalmottakeren har teknologi både for kabel (DVB-C) og bakkenettet (DVB-T) tilpasset signaler fra henholdsvis Canal Digital og RiksTV.

 

3D Ready

En annen nyhet er at Philips introduserer 100 Hz-modeller i 5000-serien som ligger i det rimelige prisleiet. I følge Herje skal dette gjøre modellene langt mer konkurransedyktige i markedet. Ambilight og nett-TV kommer på modeller fra 7000-serien og oppover. Med 8000-serien blir det lagt stor vekt på design.

 

– Her fremhever vi materialer som glass, aluminium og andre metaller i kabinettet. 8000-serien har fått en ny fot som også kan brukes som veggfeste, forteller Herje.

 

Dette skal være den første apparatserien med en slik løsning.

 

Philips kommer omtrent samtidig som konkurrentene med 3D-modeller. Herje forteller at apparatene fra 8000-serien og oppover vil være klare for å gjengi 3D. Det er basert på at man kjøper tilleggsutstyr som briller senere. Programvare og teknologi er ferdig installert i apparatene. Prisene på 3D-modellene er ikke fastsatt, men er ventet markedsført i løpet av året.

 

Satser på lyd

I følge Herje skal Philips satse stort på nye lydprodukter i løpet av året. Fidelio er navnet på en ny kompaktmodell basert på lyd fra Ipod eller Iphone tilkoblet en basestasjon. Kabinettet er i treverk og all programstyringen skjer fra ikonmenyen på Ipod eller Iphone. Også radioprogrammer kan overføres gjennom basestasjonen. En annen nyhet er et HiFi mikrosystem, MCI900, med en høyttalerløsning kalt SoundSphare. Det spesielle med denne høyttalerløsningen er at diskantsystemene er plassert slik at de skal gjengi hele frekvensområdet slik det ble spilt inn i studio. Anlegget har CD/DVD-spiller og terminal for USB. Produktet kommer i to utgaver, en med DVD-spiller og en med innebygd harddisk og internettilkopling.

 

360 Sound

Philips satser både på tradisjonelle hjemmekinoanlegg og lydplanker. Til den første gruppen hører Philips 360 Sound som skal gi full kinovirkning i stua. Den er basert på små høyttalerkabinetter med tillegg av dypbass-høyttaler. Minihøyttalerne skal spre diskant og mellomtone i alle retninger.

 

– Det er interessant å merke seg at sentralforsterkeren gir to lydkilder til hver av de små høyttalerne. Det betyr at høyttalerne i seg selv er passive, men at lyden blir spesielt tilpasset for å gi et luftig preg og romfølelse, sier Herje.

 

Lydplankene kommer i dybde fire til åtte centimeter. Philips-konstruktørene mener dette er det ideelle for kombinasjonen av god lydgjengivelse og små konstruksjoner.

 

Bredt på småelektrisk

Philips presenterer et meget bredt utvalg av småelektriske produkter kommende sesong med alt fra helse og velvære til kjøkkenmaskiner.

 

– Nå lanserer vi Robust-serien i Norge. Dette er kjøkkenmaskiner med stor ytelse for hobbykokken. Som navnet sier er det lagt vekt på lang levetid og hard bruk. Kjøkkenmaskinene består i et utvalg stav- og håndmiksere, blender og en kjøkkenmaskin, forteller Herje.

 

Fabrikanten gir også lengre garanti enn vanlig på disse produktene. Nå kommer også et utvalg espressomaskiner. Fremst i rekken står Saeco Xelsis. Senceo-serien, som er basert på såkalt kaffeputer, er det ikke planer om å markedsføre i Norge foreløpig. Saeco Xelsis er derimot basert på kaffebønner som råmateriale.

 

Til høsten kommer Philips med brødbakermaskiner.

 

– Vi er ikke først ute med dette produktet, men tror at markedet nå er modent for dette. Brødene fra slike maskiner er sunne og bakingen økonomisk. I tillegg kan du utvikle akkurat den brødtypen du ønsker selv, sier Herje.

 

Dette er en modell i 9000-serien som er de nye toppmodellene fra Philips med Ambilight-system. Apparatet er vist med hjemmkinoanlegget HTS9520 360 Sound. Pris: 1.000 euro.
Kokken Charles Butler og Mikael Herje viser kjøkkenmaskinen Robust med en del av tilbehøret. Her er det lagt spesiell vekt på kraftig konstruksjon og høy ytelse.
Produktsjef Elena Bolino er stolt av den nye espressomaskinen Saeco Senses Digital Idea. Dette er toppmodellen i den nye serien. Maskinen lager alle typer kaffe.
Saeco Senses Digital Idea har føler for fingravtrykk. Inntil åtte brukere kan programmere inn sin favorittype av kaffe og maskinen husker det når du plasserer fingeren på føleren.Pris: 2.000 euro.
Bildet viser et forslag Philips har laget til butikkutstilling med de nye produktene.
Til toppen