Første kamera med Blu-ray kommer fra Hitachi

Hitachis syvende generasjon DVD-kamera har Blu-ray-opptaker. – Vi ønsker å befeste posisjonen vår, sier Petter Halland.

Representanten fra Hitachi er fornøyd med at Hitachi er først ute med et slikt produkt.

– Kameraet vil befeste vår posisjon som trendskaper i dette markedet. Om få år vil HD-kamera ha en betydelig markedsandel, sier Petter Halland.

– Er det viktigst for Hitachi å få oppmerksomhet ved å lansere et Blu-ray-kamera, eller at dere lanserer et produkt som kunden faktisk etterspør?

– Forbrukerne er opptatt av gode bilder, uansett om vi snakker om TV-bilder eller ferieopptak. Vi ønsker å tilby dette.

– Har det vært aktuelt for Hitachi å tilby et rent harddiskkamera fremfor Blu-ray-modellen dere nå lanserer?

– Man skal være oppmerksom på at Blu-ray-kameraet også er en hybrid. Kameraet har både en harddisk på 30GB samt en DVD brenner. Det har ikke vært aktuelt å lansere et rent harddisk kamera, sier Halland.

Økt oppmerksomhet

Hans svenske kollega Anders Magnusson supplerer:

– Blu-ray-kameraet er med på å gi oss ekstra oppmerksomhet, men utviklingen vil gå mot at DVD erstattes av bedre DVD. Vi kan nå tilby det beste av to verdener; full HD på harddisk og Blu-ray i samme enhet, sier Magnusson.

– Et av argumentene for hybridkamera er det at man enkelt kan dele og arkivere opptakene ved at platen kan tas ut av kameraet. Dette er en begrensing ved et rent harddiskkamera.

– Det er konkurrenter på markedet med rene harddiskkamera med en separat brenner slik at brukeren slipper å dra med seg DVD-opptakeren rundt. Er det et tema for Hitachi?

– Vårt hybridkamera er en sterk kombinasjon som vi fortsatt satser på, sier Halland.

Magnusson supplerer:

– Teknologien vi benytter er svært avansert, men svært enkel i bruk. Vi får en fantastisk innspillingskvalitet, men brukeren trenger ikke være så bevandret i fototeknologi eller bruk av PC. Det er mulig å redigere opptakene i kameraet, og enkelt brenne kopier til venner og kjente, sier Magnusson.

– Dette er ennå en ung teknologi. Hvilke kompromisser har Hitachi inngått for å kunne lansere Blu-ray-kameraet nå?

Utvikle av Hitachi

– Produkt inneholder den beste teknologien som finnes på markedet. Vi ligger i frontlinjen av videokamerautviklingen, og kan dette med utviklingen av kretser, bruken av CMOS-sensoren og full HD. Alt er Hitachi-komponenter, utviklet av oss selv. Også Blu-ray-enheten er et Hitachi-produkt, sier Magnusson.

Kameraet blir lansert i Norden rundt 1. oktober. Prisen blir mellom 1.500 og 2.000 euro, avhengig av om man ønsker harddisk eller ikke.

– Vi retter oss mot alle typer brukere. De som ønsker gode feriebilder, men også profesjonelle mediefolk som ønsker å ha et lett og enkelt kamera som gir HD-opptak, sier Halland.

Magnusson forteller at CMOS-brikken har 5,3 millioner bildepunkter, hvorav drøyt 2 millioner brukes til videoopptak.

– Enheten gir også fantastiske stillbilder, i 4,3 megapikslers oppløsning. Det er også mulig å ta ut et stillbilde fra videoopptaket, som kan lagres på SD-kortet, i oppløsningen 1920 x 1030 punkter. Man har altså to kameraer i en enhet, sier Magnusson.

– Vil dere fortsatt utvikle kameraer med standard DVD nå som Blu-ray er lansert?

– Vi må ha et fullt sortiment, og glemmer ikke at Blu-ray er et nytt format. Enn så lenge er dette et nisjeprodukt, de store volumene ligger på standard DVD. Når det skiller 10.000-12.000 kroner på de to teknologiene vil DVD fortsatt være det alternativet som velges av flest, og vi fortsetter også utviklingen av disse modellene. Det vil kanskje ta tre-fire år før Blu-ray-kamera blir et volumprodukt, sier Magnusson.

Japansk hemmelighet

– Hitachi sier spøkefullt om seg selv at selskapet er Japans bes t bevarte hemmelighet. Hvordan er markedssituasjonen for dere i Norge?

– Vi har en veldig god posisjon i Norge, først og fremst innen plasma. Med den nye satsingen med ny fabrikk i Tsjekkia blir vi mye sterkere også på LCD. Vi lanserer en rekke nye modeller i begge teknologier med full HD, blant annet 50 og 60 tommere med innebygd hardisk på 250 GB, sier Halland.

Disse modellene har innebygd mpeg2-mottaker. Halland håper Hitachi i løpet av første eller andre kvartal kan tilby mpeg4-mottakere for det norske bakkenettet.

– Vi har hele tiden vært i dialog med RiksTV, forteller Halland.

– Hva er forskjellen på deres TV-paneler og konkurrentenes?

– Vi arbeider både med LCD og plasma, og tilbyr markedet det de etterspør. Når det gjelder LCD bruker vi IPS-teknologien (In Plane Switching), som uansett betraktningsvinkel fortsatt har gode farger og godt sortnivå i bildet. Dette er en Hitachi-patent som videreutvikles til IPS alfa, som også er navnet på vår nye fabrikk i Tsjekkia, sier Magnusson.

– Hvor anser dere at skillet mellom LCD og plasma går når det gjelder skjermstørrelsen?

– Brytningspunktet ligger på 40-42 tommer. Plasma ligger fortsatt litt foran. Når man kommer opp i 50 og 60 tommer, synes Hitachi at plasma fortsatt gir bedre bilder, sier Magnusson.

Plasma gjelder

– Dere tilbyr 42-tommere både i plasma og LCD. Hva anbefaler dere kunden å kjøpe?

– Hvis man ser på hva jeg og mine kolleger har hjemme, er det plasma som gjelder. Vi er veldig opptatt av plasma fordi vi føler at det gir det mest naturlige og beste bildet. Utviklingen går videre, og LCD-skjermene i dennne størrelsen er blitt mye bedre. Vi er nok inne i en fase der 42-tommers plasma kommer til å forsvinne til fordel for LCD, sier Halland.

– Hvor ligger Hitachis styrke når det gjelder segment?

– Vi ønsker å gi forbrukerne det beste bildet. Da snakker vi om relativt dyre produkter. De beste panelene og bildeprosessorene våre sitter i de dyreste modellene. Men markedet er veldig fokusert på pris, og vi tilbyr selvsagt produkter i alle prisklasser, sier Halland.

Han forteller at Hitachi i tillegg til kampanjen ”Japans best bevarte hemmelighet” har satset mye på opplæring i butikk, og at de satser mye på detaljkjedene.

– Vi er inne hos alle de store aktørene, og forsøker å fokusere mer på produktegenskaper enn pris, sier Halland.

Powered by Labrador CMS