FORTSATT FILM PÅ PLATE

– Oppfatningen er allerede nå, blant enkelte i media, at digitalt innhold dominerer og at det fysiske markedet er på vei ned. Det er ikke tilfellet.

Det fastslo Jim Bottoms, leder av analysefirmaet FuturesourceConsulting, på BDA-pressemøtet. Han knuste mytene rundt digital levering av film under sitt foredrag. Skandinavia, trolig med Norge helt i front, leder an i den avanserte bruken av BD-formatet.

Hvor viktig vil fysiske medier være om tre-fire år – både med hensyn til levering av video og ikke minst inntektsgrunnlag? Ifølge Bottoms vil nesten 80 prosent av inntektene i 2012 fortsatt komme fra det fysiske markedet. Det digitale markedet blir stadig viktigere, men det forblir et mindre marked, mener Bottoms.

Forbrukerundersøkelser i USA, Frankrike, England og Tyskland viser at forbrukere med BD-spiller ikke bare kjøper flere BD- og DVD-filmer enn snittet, de er også mer interessert i å kjøpe filmer digitalt.

– Dette viser at det ikke er enten eller, og at vi nå er inne i en multiplattformverden, sa Bottoms.

Les også:

Stadig sterkere BD

3D BD klar i år

Til toppen