LG-tekniker Nils Guldhav er en av dem som skal utføre service i butikk for LG. Foto: LG

FORTSATT VEKST FOR ELESCO

Elesco-kjeden har i 2013 fortsatt sin kontrollerte vekst, og stadig flere av medlemsverkstedene reparerer nå hvitevarer.

For sjette gang har Elesco samlet sine medlemsverksteder og leverandører til høstkonferanse i Tønsberg. I år var omtrent 150 personer tilstede over tre dager med teknisk kurs, utstilling av produkter og annen informasjon. I år var det Samsung og LG som sto for hoveddelen av den tekniske undervisningen Dette er en av to årlige samlinger kjeden har, den første er generalforsamlingen om våren som arrangeres i forbindelse med Stiftelsen Elektronikkbransjens vårkonferanse til Kiel.

I følge kjedeleder Jon Olav Næss har kjeden en vekst i omsetningen på 15-20 prosent i første halvår, og mye kommer fra hvitevareservice.

Vi har derfor inngått en tre-års avtale med returselskapet Elsirk

– Nå utfører 22 av totalt 31 verksteder service på hvitevarer. I tillegg kommer et stort antall verksteder som ivaretar hvitevareservice via Elesco HUB, der vi ikke selv er representert, sier Næss.

Henting av EE-avfall

Tidligere har ikke verkstedene vært nødt til å være medlem i et returselskap. Men i fjor høst poengterte Klif at også de er bundet av EE-forskriften, selv om de ikke selger varer. Stiftelsen Elektronikkbransjen gjennomførte en juridisk betenkning som klargjorde at også verkstedene er bundet av forskriften.

– Elesco sentralt importerer reservedeler og er med dette bundet av produsentansvaret. Vi har derfor inngått en tre-års avtale med returselskapet Elsirk, slik at våre forpliktelser blir ivaretatt, sier Næss.

Han forteller at det i kjølevannet av denne avtalen vil bli opprettet fortløpende avtaler om opphenting av EE-avfall med de enkelte verksteder.

Til toppen