Dekningssjef i Telia, Tommy Johansen, presenterte 4G-utbyggingen selskapet har gjort under årets Tek-konferanse. Foto: Teknisk Ukeblad
Dekningssjef i Telia, Tommy Johansen, presenterte 4G-utbyggingen selskapet har gjort under årets Tek-konferanse. Foto: Teknisk Ukeblad

FORTSETTER OPPGRADERINGEN TIL 4G+

Telia Norge fortsetter å modernisere infrastrukturen sin. I sommer oppgraderes 100 nye basestasjoner med 4G+.

Nordmenn bruker mobiltelefonen stadig mer som en underholdningsplattform, og Telia Norge sier i en pressemelding at de nå moderniserer mobilnettet kontinuerlig for å møte de stadig høyere kravene som stilles til hastighet og kapasitet.

Bruken av mobildata går kraftig opp, og nordmenn forventer å kunne laste ned innhold raskt og uten brudd. Det stiller høye krav til hastighet og kapasitet i mobilnettet. Det er bakgrunnen for at Telia har oppgradert sine basestasjoner, og de aller fleste av de over 120 basestasjonene som er oppgradert i sommer har fått 4G+.

– Vi har allerede et fantastisk og prisvinnende mobilnett i verdensklasse, men det betyr ikke at vi lener oss tilbake. Tvert imot, vår dekningsutbygging og modernisering av nettet stopper aldri, og vi fortsetter arbeidet for å gi våre kunder en god brukeropplevelse, sier Tommy Skogheim Johansen, Telia Norges dekningssjef.

– Bare i løpet av disse sommermånedene har vi oppgradert og modernisert langt over hundre basestasjoner over hele landet med ny 4G og 4G+. Det gjør vi for å imøtekomme kundenes stadig økende behov for hastighet og kapasitet i mobilnettet. I tillegg har vi bygget flere helt nye stasjoner som gir dekning på tale og data der vi ikke har hatt det tidligere.

Kundenes behov endrer seg hele tiden, og nye brukervaner stiller nye krav til kapasitet og hastighet i mobilnettet.

– Vi ser at telefonen er blitt en underholdningsplattform, og stadig flere bruker smarttelefonen til å strømme film, tv og musikk. Denne type bruk stiller store krav til mobilnettet, og vi overvåker kontinuerlig nettet og oppgraderer og justerer kapasitet og hastighet. Målet er at kundene skal ha den beste opplevelsen av nettet, uansett hva de bruker telefonen til, sier Skogheim Johansen.

Han sammenligner kapasitet i mobilnettet med en flerfelts motorvei.

– For at flere biler skal kunne komme raskt frem holder det ikke med én fil, da blir det fort kø og en dårlig opplevelse. Har man derimot flere filer å fordele trafikken på, glir trafikken bedre og alle kommer seg raskere frem dit de skal. Slik er det i mobilnettet også. Med 4G+ brukes flere frekvensbånd på samme stasjon til å bedre både hastighet og kapasitet, og den teoretiske og praktiske hastigheten kan fordobles.

Det har vært en jevn økning i gjennomsnittlig bruk av mobildata blant Telias kunder de siste årene, men tall for juli viser et kraftig hopp. I juli brukte kundene i gjennomsnitt 4,62GB, mot 3,63GB i juni og mot 2,79GB i juli 2016.

– Det er en formidabel økning, og tallene viser at vi ikke tar ferie fra mobiltelefonene. Tvert imot tar vi med oss surfevanene våre på ferie, og har kanskje også mer tid til å se filmer og tv på mobilen når vi har fri fra jobb og hverdagens plikter, sier Skogheim Johansen.

Til toppen