Daglig leder Knut Svenningsen i Biltema Norge har hatt en kraftig vekst de siste årene. Foto: Biltema

FRA 10 TIL 60

På ti år har Biltema økt antall varehus i Norge fra 10 til 60, og omsetningen har steget fra én til tre milliarder kroner.

– Åpningen i Kirkenes 8. juni ble varehus nummer 60 i Norge, mens utviklingen går i hundre. Første halvår i år har vi hatt en omsetningsvekst på 15 prosent, sier daglig leder Knut Svenningsen i Biltema Norge i en pressemelding.

Nordmenn omfavner den opprinnelig svenske butikkjeden, i Sverige finnes det 41 Biltema-butikker. Og veksten skal fortsette. De neste åpningene blir i Svolvær og Drøbak, og på grunn av økt kundevekst flytter kjeden til i nye lokaler i Finnsnes, Valdres, Skien, Hønefoss, Namsos, Narvik og Elverum.

Vi har funnet en varemiks og et prisnivå som tydeligvis fenger nordmenn

– Vi har funnet en varemiks og et prisnivå som tydeligvis fenger nordmenn. Menn er fortsatt i flertall i butikkene våre, men andelen kvinner er økende ettersom vi har utvidet med flere varegrupper. Kategorien hjem har økt med 18 prosent hittil i år, sier Svenningsen.

Satsingsområder for tiden er byggvarer, hageutstyr, grillsesong, camping, basseng- og badeutstyr, fiske, elektriske sykler med mer. Båtlivet er også sentralt på denne årstiden.

– På grunn av en noe forsinket sommer har det ikke vært samme fart i båtrekvisita-salget som i fjor, selv om økningen hittil i år er 12 prosent. Derimot har nordmenn forberedt seg godt på de nye reglene for flytevest i båt. Vi har solgt dobbelt så mange vester hittil i år som på samme tid i fjor, sier Biltema-sjefen.

Biltema er kjent som lavpriskjede. Egne merkevarer lages i Europa og Østen og har kun mellomlagring på hovedlager i Halmstad før det fraktes direkte til butikk.

Biltema økte omsetningen i Norge med 13 prosent i fjor. Resultat før skatt ble 143,5 millioner.

Til toppen