FRA DEN ENE TIL DEN ANDRE

– Linksys gjør livet både enklere og morsommere, siden produktene våre gjør at man lettere får tilgang til innholdet på PCen.

Det sier nordisk salgsdirektør Andreas Bohman i Linksys, som er en divisjon i Cisco Systems - og skal være verdensledende innen IP-telefoni og nettverksprodukter for forbrukermarkedet og mindre selskap. For to og et halvt år siden kjøpte selskapet danske Kiss, som nå er helt innlemmet i Linksys.

På CES viste Bohman Linksys’ mediasenter Extender DMA2200, som trådløst streamer innholdet fra PCen til for eksempel TV og hjemmekinoanlegg. DMA2200 har DVD-spiller som oppskalerer bildet til 720p, 1081i eller 1080p, mens lillesøsteren DMA2100 kommer uten DVD-spiller. Enhetene koster 2.800,- og 2.400,- pluss moms.

– Sammen med de andre produktene fra Linksys gjør disse livet både enklere og morsommere, og man får lettere tilgang til innholdet på PCen – som musikk, video og fotografi, sier Bohman.

Han forteller at Linksys lanserer et nytt produktdesign, utviklet etter tilbakemeldinger fra fokusgrupper over hele verden. Ruteren VRT160 er resultat av dette.

– Er ikke en ruter ganske enkelt en ruter?

– Når det gjelder den tekniske funksjonaliteten er svaret ja. Men i dag ser vi at utseendet blir stadig viktigere for konsumentenes valg, og det er derfor avgjørende for oss å ha et tiltalende design, sier Bohman.

Samtidig lanserer Linksys en ny programvare som skal hjelpe forbrukerne å sette opp og bruke sitt lokale nettverk.

– Hvorfor har dere valgt å gi Kiss som merkenavn dødskysset?

– Vi har valgt å fokusere på to varemerker globalt; Cisco som det overgripende varemerket og Linksys på konsumentproduktene, for å kommunisere mer effektivt med markedet.

– Hva skjer med dem som tidligere arbeidet i Kiss?

– Organisasjonen er i dag integrert i Linksys. Salgsavdelingen er i min organisasjon, mens produktutviklerne utgjør sin egen organisasjon. Kiss-konseptet lever videre, og for åtte måneder siden lanserte vi mediestreameren Kiss 1600. Denne har DVD-spiller, men kan også hente innhold fra hjemmenettverket. Den støtter de fleste format for lyd og bilde.

– Hvordan konkurrerer denne med mediesenter-PCer?

– Det er ingen konkurrent, men et kompletterende produkt. Mens et mediesenter er en PC-løsnoing, ligger en mediespiller nærmere tradisjonell forbrukerelektronikk. Det er svært få forbrukere som plasserer datamaskinen sin i nærheten av TVen, og dette er en viktig produktgruppe for oss. Tidligere var det en omstendelig prosess å bruke denne type spillere, men med vår nye programvare er det blitt et stabilt og enkelt produkt, sier Bohman.

Powered by Labrador CMS