FRA LYST OG ENTUSIASME til mer kommersiell tankegang

– Sortimentet vårt er i stor grad basert på lyst og entusiasme, men vi serogså kommersielt på ting, sier Olav Flugsrud i Audiocompaniet AS.

Når vi møter ham på High End-messen i München er det naturlig å bli med innom selskapets største leverandør, amerikanske Klipsch, som står for 80 prosent av omsetningen deres.

– Andre merker vi har begynt med øker kraftig, så vi håper Klipsch etter hvert vil stå for halvparten av omsetningen. Vi har etablert Klipsch som et av hovedmerkene innen høyttalere i Norge, det er ingen tvil om det, sier Flugsrud.

Han beskriver kundene sine som individuelle handlere. Noen er mer kjedepreget.

– Vi ser Klipsch ute hos Elkjøp, for eksempel?

– Over lang tid har vi gjort en avtale med Klipsch om at noen modeller selges til Elkjøp via den svensk/danske importøren, dette dreier seg stort sett om eldre modeller. Dette kan både vi og våre handlere leve med, sier Flugsrud.

I sitt eget sortiment har han Klipsch-høyttalere fra under 1.000 kroner paret, opp til 165.000 kroner.

– Utvalget er enormt, i alle kategorier, med løsninger som Apples Airplay og USB. Det kommer en ny serie, Gallery, som blir flate og flotte designting.

– Klipsch er et amerikansk selskap. Hvordan vil du beskrive dem som produsent?

Det første hornet i 1942

– De er en av de gode og gammeldagse, ved vekt på gode. Selskapet ble etablert i 1946, men det første hornetlagde Paul Klipschallerede i 1942. Klipsch-hornene er fortsatt i produksjon.

– Hvor mange slike går det i Norge i året?

– Veldig få. Vi tok inn 15 par av jubileumsmodellen i forbindelse med 60 års-markeringen, og har fire igjen av disse - det synes vi er bra. De koster tross alt mye penger, 169.000 kroner paret. Dette er for de virkelige kjennerne, de er svære – 140 cm høye og 70 cm brede og dype. De vi selger mest av er RF82 II, til 10.000 kroner paret. Disse har to åttetommere og en kraftig horndriver i toppen. Prisen har vært den samme i 13 år og vi selger jevnt og trutt500-600 par i året.

– Hvordan beskriver du Klipsch-lyden?

– De er veldig flinke til å beholde lyden sin, den er dynamisk og levende – lydbildet slippes lettløs av kabinettene og kommer ut i rommet. Mange høyttalere i øvre sjikt krever nok at du må være litt flinkis for å høre på dem, det er egentlig veldig dumt. Går du på et konsertsted trenger du ikke være det, der eksisterer lyden bare. Klipsch blir sett på som hjemmekinoprodusent, men det er de ikke. De produserer profesjonelle kinohøyttalere også, men selv lytter de alltid på hjemmehøyttalerne sine med musikk – da vet de at de er konstruert slik at de også passer til hjemmekino.

Paladium P39

Ved juletider vil Klipsch gjenintrodusere Paladium P39, som er et nytt konsept fra produsenten. Flugsrud mener introduksjonstidspunktet for to år siden var dårligst mulig, omtrent samme dag som Lehman Brothers gikk konkurs.

– Du kjøper ikke høyttalere til 139.000 kroner den uka, kanskje heller ikke lillebroren til 60.000 kroner. Derfor satser Klipsch på nytt. Høyttalerne lages nå i den gamle fabrikken i Arkansas, og er et konsept vi liker veldig godt. De er for øvrig designet av BMWs designstudio i Malibu i California.

Et annet merke Flugsrud gjerne snakker om når vi møter ham på High End-messen i München, er MusicalFidelity. Den britiske hifi-leverandøren har egen fabrikk i Wembley i London, der de har holdt til i 30 år.

– Deer store, kanskje bare slått av Naim, og de er veldig gode til å følge trendene. Blant annet kommer de med en boks som søker internettradioer og tar ned filer, denne vil etter hvert bli koplet opp mot Apples Airplay-system. De selger meget gode D/A-konvertere også.

– Nå sier Hegel at de har de beste?

– Det gjør de nok, og det kan de få lov til. Hadde de vært danske ville jeg protestert… Til slutt er det kunden som vurderer dette. Det fine for oss er at det ikke alltid er de samme kundene som vil ha Hegel og våre ting, så det blir en morsom konkurranse.

V-link fra Musical Fidelity

Flugsrud trekker frem V-link fra Musical Fidelity, men en pris på i overkant av 1.000 kroner.

– Konkurrentene koster det mangedobbelte. V-link gjør alle datamaskiner med en USB-utgang til en asynkron utgang med overgang til S/PIF, noe alle må ha nå hvis du vil lytte til musikk av høy kvalitet, sier Flugsrud.

– Hvilke andre leverandører ønsker du å nevne?

– Copland fra Danmark er forholdsvis små, men svært flinke. Anthem Audiofra Canada har en stor produktlinje med elektronikk. Paradigm fra samme land har vi også tatt inn, som vårt første kommersielle høyttalermerke ved siden av Klipsch. Dessuten har vi Martin Logan, Apollo, Alpha Core ogAudio Note i porteføljen.

– Er du fornøyd med sortimentet til Audiocompaniet?

– Det har lenge vært valgt ut fra lyst og entusiasme, hvilket er bra – den biten må vi beholde. Men vi må se litt mer kommersielt på ting heretter, og velge ting vi bare liker 75 prosent,men som vi kan selge dritmye av. Vi har vært så heldige at mange av produsentene vi har valgt ut fra følelser, spesielt Klipsch, er blitt en kommersiell suksess. Vi er veldig fornøyd med produsentene vi representerer, men det er mange å velge mellom. 90 prosent av dem som er her på High End-messen er ikke representert i Norge.

Netthandel

– Vi snakket om V-link og D/A-konvertere. Ser vi at distributører som deg må begynne å ta inn mindre og rimeligere produkter enn tidligere?

– Vi selger hodetelefoner også vi, men har en for liten del av markedet når man ser på hvor gode produkter vi tilbyr fra Klipsch og Paradigm. Vi har ikke vært flinke nok, er kanskje for satte i tankegangen.

– Hvordan vil du beskrive Audiocompaniet som bedrift?

– Som en nisjedistributør, som etter hvert er begynt å bli halvstore. Vi skal flytte et sted der vi også får et lager. Vi er to ansatte, men ønsker én ekstra til å drive lageret. Det er min søster og jeg som eier selskapet, vi omsetter for rundt ti millioner kroner i året.

– Ser dere på andre kanaler?

– Vi kommer til å selge enkelte produkter via rene nettbutikker som Komplett. De er av de få vi har funnet som kun driver med internett, som også er seriøse nok – som forstår produktene og til og med kan skrive innsiktsfullt om dem på nettsidene sine. De har svært god service. Det er snakk om de plastpakkede V-produktene fra Musical Fidelity, hodetelefoner fra Klipsch, kanskje enkelte kabler, samt et utvalghjemmehøyttalere. Tilsvarende det Elkjøp får via Danmark/Sverige. Paradigm kommer med en serie som kun skal selges på internett, med hodetelefoner og aktive monitorer, sier Flugsrud.

Powered by Labrador CMS