FREMTIDENS MOBILNETT

– Nettverk, sensorer, menneske-maskin, skytjenester, stordata og kunstig intelligens vil være nøkkeldrivere i fremtidens mobilbransje.

Publisert Sist oppdatert

Det sier Ken Hu, assisterende styreleder og roterende administrerende direktør i Huawei Technologies, under selskapets Global MBB Forum i Tokyo i Japan 24. og 25. november. Selskapet har betalt reise og opphold for fagbladet Elektronikkbransjen til konferansen, som samler 1.500 ledere i telekomindustrien, analytikere og journalister. Det er sjuende gang Huawei har dette arrangementet, der organisasjonene GSMA og GTI er partnere.

– Da App Store ble lansert for åtte år siden, hadde de 500 apper. I dag finnes det 5 millioner apper der ute. I fremtiden vil alle tjenester leveres gjennom mobilapplikasjoner. Det er vanskelig å estimere hvor mange, men det er noen nøkkeldrivere; mobile nettverk, sensorer, grensesnitt for menneske-maskin, skytjenester samt stordata og kunstig intelligens (Big Data & Artificial Intelligence, AI), sier Hu i sin åpningstale under konferansen.

Han mener de mobile nettverkene gjør at alt alltid er tilkoplet.

Det ligger tre umiddelbare muligheter rett foran mobil- og nettverksaktørene

– Det er sensorer over alt. I våre nyeste smarttelefoner er det 20 sensorer, og vi fremtiden vil vi se 120.000 sensorer i en smartfabrikk. Sensorene blir mindre, rimeligere og bedre, sier Hu.

Grensesnitt for menneske-maskin er fortsatt et område som ikke fullt ut har realisert potensialet, mener han.

– Snart vil vi se noen fantastiske teknologier som vil gjøre dette smartere og bedre.

Stordata og kunstig intelligens

Hu er sikker på at alle applikasjoner på et tidspunkt vil ligge tilgjengelig i skyen.

– Stordata og kunstig intelligens (Big data & AI) er allerede her. Dette er ikke lenger science fiction, og vi ser en rekke applikasjoner som bruker dette.

Hu tror de fem driverne vil utvikle seg svært raskt.

– De vil smelte sammen som en kjemisk reaksjon og skape nye produkter og tjenester.

Huaweis mann sier video for øyeblikket står for 60 prosent av trafikken og 23 prosent av tiden som brukes på nett.

– Markedet er enormt, og vi regner med at det i 2020 vil utgjøre 500 milliarder dollar.

Hu tror trådløst bredbånd vil representere den første store kommersielle bruken av 5G:

– Av verdens to milliarder husstander mangler 1,3 milliarder bredbånd og 300 millioner har hastigheter mindre enn 10 Mbps. Disse 1,6 milliarder husstandene er et perfekt blått hav for trådløst bredbånd. Erfaringene når det gjelder utbyggingen av trådløst bredbånd er ganske tilfredsstillende, med en tilbakebetaling av investeringene på to år mens det er åtte år for kablet.

Tre umiddelbare muligheter

Hu viser til at Huawei har deltatt i mange pilotprosjekt verden over, med ulike bransjer.

– Vi har to erfaringer fra dette; for det første må vi finne frem til hvor mobilkommunikasjon best kan utnyttes. Eksempler på dette er oppkoplede biler, et bredt utvalg tingenes internett og sikkerhetsløsninger i det offentlige, som alle kan være med i den første bølgen. For det andre må vi tenke nytt når det gjelder samarbeid og partnere. Tjenestetilbydere og bransjeaktører må arbeide tett for å finne nye løsninger og forretningsmodeller.

Hu oppsummerer med at det ligger tre umiddelbare muligheter rett foran mobil- og nettverksaktørene; video, husholdninger og bransjer.

– De er alle store, og relativt enkle å nå. Og, det handler i alle tre tilfeller om nye tjenester.

For å utvikle de applikasjonsbaserte nettverkene er det ifølge Hu tre hovedfaktorer som blir viktige.

– For å støtte HD-video må vi tilby mer enn 10 Mbps med mindre enn 50 ms forsinkelse. Vi må introdusere teknologier som gjør det mulig kople en rekke ting sammen, tingenes internett. Og vi må komme med en LTE-V-teknologi for oppkoplede biler.

Skyarkitektur hele veien

Med økt tilkopling, mener Hu det må bygges en skyarkitektur fra ende til annen som gjør nettverkene smidigere.

– Dette vil gjøre det mulig å få tilgang til ressursene og støtte tjenestene som er i hurtig utvikling. Vi tror på en skyarkitektur fra start til slutt, og at dette vil hjelpe oss å støtte de raske endringene som kommer. Vi har utviklet applikasjonssentriske løsninger for ulike scenarier, inkludert video, spill, smarthjem, tingenes internett og oppkoplede biler. Målet vårt er å hjelpe operatørene å bedre kapasiteten i nettverkene, redusere kostnader og utnytte nye forretningsmuligheter, sier Hu.

Han lanserer et nytt initiativ fra Huawei; X Labs.

– Dette er en ny plattform som vi håper vil bringe sammen aktører fra alle ledd av verdikjeden; operatører, leverandører og partnere, med mulighet til å utforske fremtidens muligheter for mobiltjenester, i et åpent økosystem. Tre fokusområder vil være mennesker, bransjer og husholdning, sier Hu.

Ryan Ding er president for produkter og løsninger i Huawei. Han mener mobilbransjen er den mest spennende de seneste 20 årene, og viser til at den har en årlig omsetning på tusen milliarder amerikanske dollar.

– 2G, 3G og 4G var bygd rundt mennesker, mens 5G blir bygd rundt menneske og maskin. 5G vil forbedre og gi nye brukeropplevelser, og oppkoplingen av ting blir viktigere, sier Ding.

53 prosent mobildata

Han understreker at man ikke behøver vente til 5G kommer i 2020.

– Det er mye vi kan begynne med allerede nå. I Shenzhen har vi begynt med smarte vannmålere, og vi har forbedret 4G-nettet vårt slik vi kan tilby en rekke nye tjenester som involverer både mennesker, stordata og maskiner. Målet er at vi kan lansere 5G i 2020 med ett enkelt klikk, sier Ding.

Svenske Mats Granryd er direktør i bransjeforeningen GSMA. Han mener ikke overraskende at det nesten er umulig å se for seg en verden uten mobil.

– Mobilnettverkene har 4,8 milliarder abonnenter og står for 53 prosent av alle oppkoplinger. 5G ligger rundt hjørnet, representerer et enormt potensial, og vil medføre at mobilen blir en enda viktigere del av folks liv. Når kommer 5G? Vi arbeider med å utvikle den strategiske, økonomiske og kommersielle delen, og GSMA tror 5G blir lansert sent 2019 eller tidlig 2020, sier Granryd.

Han sier tingenes internett vil sette forbrukerne i stand til å bruke nye tjenester, og mener bruken av dette vil øke kraftig.

– Det er alt for mange brukernavn og passord der ute. Mobile Connect skal gi brukeren en universell identitet via mobilen, der sim-kortet gir en ekstra sikkerhet. Vi arbeider for at dette skal kunne brukes til alle tjenester, også bank, og har 300 millioner brukere per i dag, sier Granryd.

Telekom femdobles til 2020

Han forventer at omsetningen i telekombransjen vil tredobles frem til 2020, og nå 3100 milliarder amerikanske dollar.

– Det er i dag 32 millioner ansatt i industrien på verdensbasis, og den er stadig voksende. Det mobile internett har revolusjonert hverdagen til milliarder av mennesker, og hver dag kommer det til rundt én million nye kunder, sier Granryd.

Craig Ehrlich er styreleder i organisasjonen GTI, som består av snaut 130 operatører og nøkkelspillere innen telekom. De ble etablert i 2011, for å bygge opp et økosystem rundt TD-LTE.

– Vi må lære av historien, og kontrollere hypen. Gjentar historien seg? Da vi begynte å snakke om 3G skulle dette være løsningen på alle problemer. Men, da vi hadde bygd 3G, så vi at utviklingen gikk videre, sier Ehrlich.

Han viser til at det opp gjennom årene har vært en rekke mobilstandarder, som hele tiden er blitt erstattet med nye.

– GTI lykkes med å kommersialisere TD-LTE. Skulle vi da gi oss, eller gå videre? Vi har bestemt oss for å fortsette, og vil bli ferdige med TD-LTE og samtidig utvikle 5G. Det er allerede mange som snakker om 5G, så vi må være raske, og vil fokusere på spektrum, teknologi og kommersialisering. Vi har noen muskler, hvis man ser på hvem som er med i GTI, sier Ehrlich.

Li Yue er president og administrerende direktør i China Mobile.

– 4G endret livet til folk. Mobilen er blitt en nødvendighet for oss. Før 4G var ikke apper så populære. Hva vil 5G endre? Mer enn livene våre. De vil endre samfunnet. Hvordan? Med 5G blir det etInternet of Everything, sier Yue.

Powered by Labrador CMS