Bilstereoentusiast Anders Fleischer og produktsjef Jo Kjorstad fra Pioneer Norge.

Full pupp med fet lyd

Det hjelper lite å ha den fete bilen hvis ikke stereoanlegget står i stil. Eller skal vi si omgivelses- og opplevelsessenteret? Bilstereo handler ikke mye om stereo lenger.

Vi besøkte bil07-messen på Lillestrøm i begynnelsen av november. Er det noe som gjør gutter til menn, og menn til gutter, så er det bilstereo. Som en kvinne ville gått amok i en eksklusiv klesbutikk, og selvsagt må ha både passende kosmetikk og smykker til akkurat den spesielle kjolen, må også menn ha det riktige utstyret til drømmebilen.

 

Trenden går ikke lenger bare på antall watt og store subwoofere, sier bransjens representanter. Like viktig er å skreddersy utstyret så det glir inn i designet til bilen, samt praktiske ting som skjermer for barna i baksetet og ikke minst navigasjonsutstyr til føreren.

 

– 90 prosent av alle som henvendte seg til oss under messen spør om bilnavigasjon, sier salgssjef Stig Westerhus fra firmaet AutoHiFi i Trondheim, som er blant de største spesialimportørene i Norge innen feltet.

 

Men trøkk er fortsatt viktig.

 

– Helt klart. Men det er ikke hovedfokuset. Folk ønsker funksjonalitet, som å koble opp Ipoden enkelt.

 

 

 

Lyd i bil-gruppen

Hele Lyd i bil-gruppen, som er organisert som en del av Stiftelsen Elektronikkbransjen, hadde samlet sine krefter under bil07. De sto derfor i samlet flokk på en felles stand i en av de store hallene på Norges Varemesse.

 

– Det er helt riktig for oss å stå samlet. Da får vi mye mer fokus og jevn oppmerksomhet. Se, det skal ikke så mye til før folk stopper opp. Vi bare skrur opp volumet litt ekstra, så stanser en hel flokk opp, sier Westerhus og demonstrerer ved å skru opp lyden fra anlegget i demobilen, en Skoda Oktavia. Et vanvittig drønn brer om seg, og det presser hardt på i hele kroppen til undertegnede.

 

– Eh... Er ikke dette vel for høyt og faktisk ubehagelig?

 

– For deg og meg, ja. Men ikke for ungdommen, slår salgssjefen fast.

 

Sin egen firmabil har han også med, en lekker BMW 528. Den er i daglig bruk får vi vite, også til familiebruk med henting og bringing av barn til ulike aktiviteter. Til tross for dette er den utstyrt med en rå subwoofer i bagasjerommet, Ipod-styring, GPS-kart og selvsagt innmonterte skjermer for passasjerene i baksetet.

 

– Man kan kombinere denne interessen og famileliv. Ikke noe problem! hevder Westerhus.

 

AutoHiFi hadde også med seg det dyreste produktet – en Rockford Fosgate-forsterker verdt 250.000 kroner. Etter sigende verdens råeste forsterker som dras på 12 V.

 

– Det er show off. Vi regner ikke med å selge den med det første, ler Stig Westerhus.

 

Nærmeste kolleger til AutoHiFi er Sony Norge. Der treffer vi på produktsjef for bilstereo/navigasjon, Martin Hansen.

 

 

 

NAV-U

– Stikkordet er portabel navigasjon. Fastmonterte enheter er ikke interessante for flertallet. Vi selger produktene under varemerket nav-u, som vi b egynte med for tre år siden. Målet er at det skal bli et slags begrep, som Walkman i sin tid ble, sier Hansen.

 

Enheter som NV-U93 og NV-U83 er de mest avanserte, med blåtann og 4,8-tommers skjerm. Man får også mindre modeller, med 4,3-tommers skjerm og bare Norden-kart, om man ikke skal legge ut på europatur med det første.

 

– Det er veldig mange navigasjonsenheter og merker på markedet. Det er et eksplosivt marked, og mange bruker navigasjonsenheter som lokkevare. Flere av de rimelige enhetene oppleves som ganske like. Vi mener at Sonys u-nav har en atskillig bedre brukervennlighet og god funksjonalitet, sier Martin Hansen.

 

Produktsjef Jo Kjorstad hos Pioneer bekrefter at den store trenden er navigasjon og multimedia. På messen bydde han på to helt rått utstyrte biler, den ene en BMW 728 eid av Ketil Skjei, som vant klassen master-7 under EM i bilstereo. Skjei er en del av internasjonale Team Pioneer, og er sammen med Anders Fleischer de to eneste norske deltagerne i denne Pioneer-sponsede bilstereo-gruppen. Fleischer var også med på utstillingen, med sin Honda Civic 92, som vant en flott andreplass i EM nylig.

 

– Pioneer er uten tvil et av de ledende merkene. De har alt, i alle priskategorier, mener Flesicher.

 

– Best lyd også?

 

– Det er en smaksak, men jeg vil påstå det!

 

 

 

 

 

Det er du som skal navigere – med U-Nav mener Sony-gutta, produktsjef Martin Hansen og selger Roger Schaal.
Espen Engh fra Gøte Lundblad viste frem de nye Kenwood-modellene. – Doble DIN-enheter er i skuddet. Mange spør også om de kan få digital-TV i bil, og jeg tror vi får mpeg-4-tunere snart, sier Engh.
Eneste kvinnelige representant for Lyd i bil-gruppen som vi traff på bil07-messen, Ina Drageset fra Blaupunkt hos Robert Bosch. Hennes store nyhet var Velocity 2Go, et bærbart høytalersystem skreddersydd for flere bruksområder.
Willy Westerheim demonstrerer en navigasjonsenhet inne på Strømmen bilsenters salgsstand.
Hjemmekino på bilmesse? Jo da – både Toshiba og Pioneer benyttet anledningen til å selge og vise frem sine flatskjermer (i hhv. LCD- og plasmateknologi) og de to konkurrerende High-Def-formatene, HD DVD og Blu-ray Disc. For Toshiba, Ørjan Malnes, og for Pioneer, Lefdal-selger Mads Pedersen.
– Kjempebra familebil dette sjø! sier salgssjef Stig Westerhus hos AutoHiFi, som selvsagt har BMWen propp full av lyd- og bildeutstyr.
– Jeg regner ikke med å selge en med det første, men det er stas å ha en av i alt maks 12 stykker som skal lages i hele verden, sier Stig Westerhus om verstingforsterkeren fra Rockford Fosgate.
Boys will be boys. Få ting – annet enn damer og øl kanskje – får menn til å sperre opp øynene like mye som bil og bilstereo.
Til toppen