Stig-Ove Langø, nordisk salgssjef og Robin Frugaard Jørgensen, nordisk nøkkelkundeansvarlig i Acer viser fram Acer Swift 5, Spin 713 og den nye Enduro N7. Foto: Marte Ottemo
Predator Helios 700 lar deg skyve fram tastaturet for enda bedre kjøling. Foto: Acer
Ultraportable Swift 5 har også fått en rekke oppgraderinger fra forgjengeren. Foto: Acer
Nettbrettet Enduro T1 er et kjører Windows, og kan blant annet brukes med hanskene på. Foto: Acer
Spillmaskinen Nitro 7 har fått flere oppgraderinger, blant annet bedre skjerm og kraftigere prosessor. Foto: Acer
Enduro N7 er den tøffeste av Acers nye bærbar-serie. Foto: Acer

GAMING, DESIGN OG TØFFHET

PC-produsenten Acer slapp en flere nyheter i sommer, og dekker både design-, spill- og utendørsmarkedet med sine nye modeller.

Ifølge nordisk salgssjef i Acer, Stig-Ove Langø, har PC-markedet økt kraftig under koronaepidemien.

– Vi ser veldig økning på gaming, på bærbare PCer og på monitorer. Gaming fordi folk planlegger for å kjede seg, mens økt bruk av hjemmekontor driver salget av bærbare og skjermer, sier han.

I lanseringen i juni kom Acer med oppdateringer til sine spillmaskiner Helios 700, Helios 300, Triton 300 og Nitro 7, og den tynne og lette Swift 5-maskinen. Design-serien ConceptD ble utvidet med de to bærbarmodellene ConceptD 3 Ezel og ConceptD 3 og den stasjonære ConceptD 100, samt flere monitorer. Acer lanserte også en helt ny serie kalt Enduro, som består av to nettbrett og to bærbare PCer spesielt utviklet for å tåle en ekstra trøkk. To nye Chromebooks, Spin 713 og 311 ble også presentert for pressen.

Predator Triton 300 har i likhet med Acers andre spill-PCer fått Intels 10 generasjons Core-prosessorer, og 240 eller 144 Hz skjermteknologi. Foto: Acer.

Opppgradering på spillsiden

Acers spillbærbare kommer nå med ulike versjoner av Intels 10 generasjons Core-prosessorer, og med grafikkort opp til Nvidia Geforce RTX 2080 Super. Predator og Nitro-serien har også fått 240 eller 144 Hz skjermteknologi.

Vi ser veldig økning på gaming, på bærbare PCer og på monitorer. Gaming fordi folk planlegger for å kjede seg, mens økt bruk av hjemmekontor driver salget av bærbare og skjermer

– Spillmarkedet bare vokser, bare se hva kjedene gjør – de satser voldsomt på gaming. For den generasjonen som kommer nå er spill viktig, sier Langø.

Han tror koronatiden har gjort at norske foreldre har fått et mer positivt syn på unges spilling.

– Det er ikke bare selve spillet, men den sosiale plattformen rundt som er viktig. Særlig nå i koronatiden tror jeg mange unge har fått litt frislipp på spillrestriksjoner, og mange unge samles i et spill også for å være sosiale sammen, sier han.

Også høstens studenter vurderer en spillmaskin når de skal ha ny PC.

– Mange studenter kjøper en bærbar gaming-PC, det gir god allround ytelse både på underholdning, spill og for grafisk og kreativ jobbing, sier Langø.

Bærbar-modellene i Acers ConceptD-serie har både kraftige spesifikasjoner og et annerledes design. Foto: Acer.

Design også til forbrukeren

Acers ConceptD-serie har tradisjonelt henvendt seg til kreative profesjonelle, fra designstudenter, CAD-designere, videoredigerer og illustratører, men Langø ser også muligheter i forbrukermarkedet.

– Concept D er først og fremst myntet på innholdsprodusenter, og de blir det jo flere og flere av. Men dette er også produkter for de designbevisste. Men sommerens nylansering starter serien nå også lavere i pris, sier han.

Serien består både av monitorer, bærbare og stasjonære maskin.

– Med dette konseptet får du en PC som kan stå hjemme i stua som et møbel. Også på de bærbare modellene får du en maskin som ikke er den tradisjonelle sorte klossen, men med en hvit finish og med rå spesifikasjoner, sier Langø.

Den nye stasjonære PCen og monitorene i ConceptD-serien kan fint stå på stuebordet hjemme. Foto: Acer.

Nå vil han nå ut til flere enn kreative profesjonelle.

–  Vi har inngått en avtale med Komplett, og serien vil etter hvert også selges vi Elkjøp-butikker. Dette er ikke en produktserie vi kommer til å bredde i salget, det blir for noen få aktører og krever at selgerne har satt seg inn i produktene, sier han. 

Satser på utendørsmarkedet

Den helt nye Enduro-serien var også blant nyhetene Acer slapp på sin pressekonferanse i juni. Med MIL-810G og opp til IP65-sertifisering er dette nettbrett og bærbare som skal tåle ekstra mye.

Acer Enduro N3 er en semi-rugged bærbare PC for de som trenger å jobbe i litt mer uvanlige omgivelser. Foto: Acer.

– Enduro er en helt ny serie fra oss, med bærbare PCer og nettbrett som tåler en trøkk. Det er et veldig nisjet marked, men vi tror det kan dekke et behov i markedet. Målgruppen er forsvaret, blålysetater og for eksempel folk som jobber i felt som oljearbeidere. Vi har allerede fått overraskende mange henvendelser, både fra folk som vil kjøpe produktene, men også som ønsker å selge dem, sier Langø.

Også selskapets ultraportable bærbare bestselger, Swift 5 har fått en oppgradering.

– Nye Swift 5 er en vanlig Windows-maskin, men som er svært tynn og lett. Her får du en hel arbeidsdag på under ett kilo. Maskinen har nå fått det nyeste Geforce MX350 grafikkortet, en oppgradert skjerm og hengsel og nytt batteri, sier Langø.

Acers nye Chromebook, Spin 713, ser mer ut som en vanlig PC enn tidligere Chromebook-modeller. Foto: Acer.

Vekst i Chromebook

– De nye Chromebook-ene ser mer ut som vanlige PCer enn de første versjonene, hvor det var mye plast i designet. Nå er det metall og mer eksklusive materialer, sier Langø.

– Nye Spin 713 koster fra 7.500 kroner, men da er den også topp spesifisert med blant annet gorillaglass, sier han.

Chromebook-markedet vokser og stadig flere vurderer Chrome som et alternativ til en vanlig PC

– Tradisjonelt har det vært mye etterspørsel fra utdanningsmarkedet og anbud fra kommuner, fordi det er enkelt å styre og billigere. Skulle en elev ødelegge maskinen, går det kjapt å få på plass et nytt alternativ og ingen data er tapt da alt ligger i skyen, sier han.

– Chromebook-markedet vokser og stadig flere vurderer Chrome som et alternativ til en vanlig PC så lenge du ikke skal spille eller redigere film. Maskinene koster mindre, alt skjer i skyen og brukergrensesnittet er kjent. Det er vesentlig mer fokus på Chromebook i retail, vi har for eksempel over 20 ulike modeller bare hos Elkjøp, sier han.

Artikkelen ble første gang publisert i papirutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 4/2020, som ble distribuert 31. august. Her kan du lese artikkelen og bla gjennom digitalutgaven av bladet. Du kan lese alle utgaver av bladet digitalt, fra og med nr. 1/1937, på elektronikkbransjen.no/historiskarkiv.
Til toppen