Informasjonssjef Knut Førsund i Fotorådet hadde blandede følelser for det nye messeområdet i Köln. Han syntes det er spennende å følge konkurransen mellom nye aktører innen elektronikkbransjen og de tradisjonelle fotoprodusentene. Foto: Erik Andersen.

Gamle og nye aktører på Photokina

– Det er en helt ny verden fotobransjen går inn i. Gamle aktører blir borte og nye kommer inn.

Det sier Knut Førsund, informasjonssjef i Fotorådet. Han var til stede i også på årets Photokina, der nye messehaller og endringer i utstillermassen opptok ham.

 

– Hvordan markerer utstillerne seg på den nye messen i forhold til den gamle?

 

– Det er trist å se når vi for eksempel går gjennom utstillingen til Kodak. Der er det nesten bare luft, bilder og nærmest ingenting annet. Jeg synes det også er trist at Agfa og Polaroid er borte. På den positive siden vil jeg nevne at det stilles ut mange flotte bilder, og det er mye flott presentasjonsutstyr. Jeg ser jo også at det har skjedd utstolig mye på bare fem, seks år. Det er en helt ny verden fotobransjen går inn i. Gamle aktører blir borte og nye kommer inn. Nye aktører som Samsung, Sony og Panasonic trykker på tradisjonelle bransjeaktører, og fotobransjen må skjerpe seg for å henge med. Spesielt vil jeg nevne at de nye nå også kommer inn på speilreflekssiden og at de samarbeider med tradisjonelle aktører om for eksempel optikk. Det er både spennende og utfordrende, sier Førsund.

 

Når det gjelder selve utstillingshallene, var Førsunds første reaksjon at det tok tid å få oversikt.

 

– Vi har vært her mange ganger før, men nå er alt nytt. Hovedinntrykket mitt er bra, men den nye utformingen av utstillingen gjør at det ikke blir så intimt som før. Men større åpne haller og fellesrom gjør at det ikke blir så varmt som det ofte var i de gamle utstillingshallene, sier Førsund.

 

 

 

 

 

 

 

Til toppen