GET GÅR NORDOVER

Så langt har Get operert i Sør-Norge. Nå vil selskapet også engasjere seg nordover med nye samarbeidspartnere.

Digitalovergangen gir også muligheter for økt forretningsvirksomhet hos handlerne.

I 2006 satte digital-TV og bredbåndsleverandøren Get seg fire strategiske mål. På Vårkonferansen i regi av Stiftelsen Elektronikkbransjens informerte produktdirektør Tom Jahr om målsetningene og om hvor Get står i dag.

Det første og kanskje mest overordnede er å bygge merkevaren Get. Det andre er å utvikle en distribusjonsplattform for TV-tjenester som både støtter kabel- og IP-TV. Den tredje målsetningen er å bringe digital-TV til hele landet, ikke bare til utvalgte kunder. Den fjerde er å oppgradere alle nettene slik at de kan bringe like tjenester til alle abonnenter. I dag har Get sammen med Canal Digital om lag 92 prosent av kabelnettmarkedet i Norge. Det fortalte Tom Jahr på konferansen. Get har i underkant av 400.000 abonnenter og arbeider i dag i hele Sør-Norge. Selskapet har flere samarbeidspartnere som skal bidra til utbygging også i den nordlige landsdelen. En god del av partnersamarbeidet går på utbyggingen av bredbånd basert på fiberoptikk.

Beholder analogt

– Digitaliseringen av nettene våre går veldig raskt. I dag er mellom 60 og 65 prosent av kabelnettene ferdige digitalisert. Nå digitaliserer vi mellom 1.000 og 1.500 kunder i uken, men etter hvert som vi nærmer oss fulldigitalisering, vil overgangen trolig gå noe tregere, sier Jahr.

Foreløpig går det analoge signaler parallelt i alle kabelnettene til Get. Jahr kan ikke si når og hvor raskt analoge signaler vil bli stengt av.

– Vi kommer til å beholde analog distribusjon så lenge som overhode mulig og redusere antall analogdistribuerte kanaler bare når vi skal gi plass til nye digitale tjenester basert på bredbånd. Nøkkelkanalene blir i hvert fall beholdt, sier han.

Det har vært mye snakk om at norske myndigheter vil forby analog distribusjon når digitaliseringen er fullført, men foreløpig er det ikke kommet noe påbud om dette.

Muligheter for faghandlerne

– Hovedbudskapet mitt til deltakerne på dette seminaret er todelt. For det første er det å fortelle hva Get tror vil skje med TV-markedet og hvilken retning utviklingen går i. Samtidig vil vi vise hvilke muligheter det ligger i konseptet vårt for faghandlerne og kjedene. Handlerne kan ta grep om salg av mye nytt utstyr og det er et voksende inntektspotensial. I den analoge tiden var det lite å selge for handlerne, nå er det mange produkter de kan arbeide med.

Jahr ser heller ikke bort fra at handlerne kan selge Get-abonnement når det blir bestilt sammen med salg av TV-boks. Her ligger de samme muligheter til provisjon som ved salg av abonnement for satellitt og bakkenett.

Powered by Labrador CMS