Stefan Bergdahl i GFK Sverige AB fotografert under Årets julegaver i 2011. Foto: Tore Skaar

GFK SATSER VIDERE I NORGE

Markedsanalyseselskapet GFK flytter noen av funksjonene sine fra Norge til Sverige, men forsikrer at de satser videre i det norske markedet.

– Vi utvider virksomheten i Norge gjennom rapportering av flere nye varegrupper, sier Stefan Bergdahl, som leder enheten Digital World ved Consumer Choices i GFK Sverige AB.

Fagbladet Elektronikkbransjen møter stadig representanter for markedsanalyseselskapet, som har hovedkontor i Tyskland, på ulike presselanseringer. Der presenterer de den globale markedssituasjonen og trender i bransjen, men på Europakartet skiller Norge seg ut med sin grå farge.

Det kommer til å inkluderes fremover

– Hvorfor er det slik?

– Ettersom vi enn så lenge ikke har lang historikk i det norske panelet er det vanskelig å gi sammenlignbare tall med resten av Europa, men det kommer til å inkluderes fremover, sier Bergdahl til fagbladet Elektronikkbransjen.

 

Stadig flere varegrupper

Ved årsskiftet reduserte GFK bemanningen ved det norske kontoret. Bergdahl sier disse funksjonene er flyttet til de andre kontorene i Norden.

– I Norge har vi økt rapporteringen av antall varegrupper i forbrukerpanelet. Fra før har vi målt mobiltelefoner, nettbrett, TV, lydsystem og kamera. I fjor la vi til hvitevarer, PC, hodetelefoner og actionkamera. Fra januar i år tar vi i tillegg med skrivere, blekkpatroner, smartklokker og treningssensorer. Vi sonderer dessuten terrenget i andre bransjer, sier Bergdahl.

Han sier GFK i tillegg til forbrukerpanelene har flere muligheter til å gi kundene sine oversikt over det norske markedet.

– Vi har et sofistikert verktøy som følger prisutviklingen på nett, og vi kan stille prognoser for salget i kategorier som mobiltelefoner, PC, TV og kamera. Vi kan også bidra med tall fra de norske distributørene, sier Bergdahl.

Til toppen