Natalia Andrievskaya er global direktør for hvitevarer i markeds- og analyseselskapet GfK. Foto: IFA

GFK SPENT PÅ SMARTE HVITEVARER

– I fjor kom en smart tørketrommel i et lavere prissjikt på markedet. Dette førte til at totalandelen for smarte tørketromler økte dramatisk.

Det sier Natalia Andrievskaya, global direktør for hvitevarer i markeds- og analyseselskapet GfK, under IFA-messens globale pressemøte i Roma.

– Hvorfor sier så mange at de vil ha smarte hvitevarer, samtidig som så få kjøper dem? Forbrukerne tenker at disse produktene har en lang livssyklus, og at teknologien – la oss si i løpet ti år - vil bli utdatert. Mange forbrukere er ikke klar for fordelene med smarte hvitevarer; opp til 40 prosent er usikre på dette, og tenker at dette er noe som vil komme i fremtiden. Vi vet at dette kan snu når som helst, og jeg ser frem til hva leverandørene vil vise i tiden fremover, sier Andrievskaya.

Vi vet at dette kan snu når som helst

En undersøkelse utført av GfK viser at 50 prosent av forbrukerne på verdensbasis er sikre på at smarthjem-produkter i nær fremtid vil endre livet deres. Sikrest er kineserne, der 75 prosent tror dette, mens tallet for Japan bare er 19 prosent. Kina sto da også i fjor for 59 prosent av totalmarkedet for smarte hvitevarer, mens Vest-Europa bare utgjorde 12 prosent.

I 2012 var det sju smarte hvitevarer på markedet. Siden har antallet vokst dramatisk, til 4.131 i fjor og 7.178 modeller i år. I Vest-Europa sto smarte hvitevarer i januar og februar i år for 9,3 prosent av verdien i kategorien. I 2017 sto kategorien smarte vaskemaskiner i 26 europeiske land for den største andelen i verdi, med 18 prosent. Kjøleskap sju prosent, tørketromler fem prosent og koketopper for fire prosent.

– Når det gjelder smarte tørketromler, ble snittprisen dramatisk redusert i fjor, og våre tall for desember 2017 viser at den var den samme som for tørketromler uten smartfunksjon. Samtidig økte den smarte markedsandelen i verdi, til åtte prosent i årets siste måned, sier Andrievskaya.

Til toppen