Markedsansvarlig Marit Nysæter (t. v.) og salgssjef Grethe Edgard viser de nye seriene av Braun barbermaskiner som Procter & Gamble lanserer nå.

GJØR SOM BILBRANSJEN når ny barberserie lanseres

Når Procter & Gamble lanserer sine nye barbermaskiner, er de delt inn i seriene 1, 3, 5 og 7 – slik vi kjenner det bra bilbransjen.

– Er det vanskelig å få brukerne og handelen med på en slik tankegang?

– Nei, når det gjelder handelen tror jeg alle er klar over at innovasjon er viktig for vekst i bransjen. Vi har fått positive tilbakemeldinger på innovasjonene vi har gjort tidligere. Når det gjelder Braun-seriene skal alle se tydelig likhet uansett hvilken modell de velger. Gjenkjenning skal være et stikkord for barbermaskiner så vel som for bil, mener Edgard.

Når det gjelder sluttbrukerne, har Procter & Gamble gjort undersøkelser som viser at de ønsker seg et produktutvalg som er enkelt å forstå. De ønsker seg få valgmuligheter, men tydelig forskjell mellom segmentene.

Innovasjoner

Den kanskje største fusjonen i konsernets historie skjedde høsten 2005 da Procter & Gamble fusjonerte med Gillette Group. I løpet av de fire siste årene har konsernet dermed gått fra å være tre leverandører til å bli en.

I Norge ble Procter & Gamble etablert i 2007 som det nyeste datterselskapet i Europa.

– Innovasjonene som har kommet med sammenslåingene har gjort Procter & Gamble til en stor og viktig leverandør også i det norske markedet. Vi har firedoblet omsetningen de siste fire årene. Internasjonalt ser vi på integrasjonene som en stor suksess, sier salgssjef Grethe Edgard.

Kjøp og prøv garanti

Procter & Gamble har lenge hatt ”60 dager kjøp og prøv garanti”. Ordningen går i korthet ut på at forbrukeren når som helst innen 60 dager etter kjøp kan returnere en vare som er med i kampanjen og som de ikke er fornøyd med. Firmaet hever kjøpet og betaler pengene tilbake.

– Vi har hatt denne ordningen i mange år og brukt den med jevne mellomrom til ulike produkter, ofte rundt juletider. Vi ser det som veldig viktig for sluttbruker. Det skal hjelpe til å ta en riktig beslutning i butikk. Det er viktig å si at ordningen ikke berører butikken varen er kjøpt i. Den er kun et forhold mellom sluttbruk er og oss, sier Edgard.

Denne ordningen gjelder for de nye barbermaskinseriene, og tidsrammen er utvidet frem til 1. juni.

– Vi har brukt ”60 dager kjøp og prøv garanti” i flere år. Nå utvider vi virketiden for de nye barbermaskinseriene frem til 1. juni, sier Grethe Edgard.
5-serien består av tre modeller, 590 er en av dem. Pris: 2.500,-
7-serien fra Braun er de maskinene som ble lansert under navnet Pulsonic. Dette er modell 790. Pris: 3.400,-
Til toppen