Administrerende direktør i Stiftelsen Elektronikkbransjen, Jan Røsholm, ser samme trend som Expert og Elkjøp. Foto: Stian Sønsteng

GOD DRIV I VAREHANDELEN

Både Expert og Elkjøp melder om omsetningsvekst så langt i år. Nordmenns lyst på toppmodellene er årsaken.

 Det skriver Dagens Næringsliv. Expert og Elkjøp melder om en omsetningsvekst på henholdsvis sju og åtte prosent i det norske markedet, basert på sist tilgjengelige halvårstall og årstall.

Den veksten er betraktelig høyere enn Virkes estimat for 2015 for elektronikkbransjen. De forventer en tre prosents økning innen segmentet.

Det er ikke økonomien til kundene som er begrensningen, men hva vi klarer å tilby og kunnskap om produktene

Det er ikke nødvendigvis en økning i antall produkter som driver veksten, men nordmenns hang til å kjøpe produkter på øverste hylle.

Elkjøp-topp Jaan I. Semlitsch har inntrykk av at kundene er kjøpsvillige når de først har bestemt seg for noe. 

– Vi selger flere av de store skjermene og de dyreste telefonene som Iphone 6. På tross av økt oljeusikkerhet, tyder det på at kjøpekraften er god, sier Elkjøp-topp Jaan I. Semlitsch til avisen. 

Hos Elkjøp er det telesegmentet for den største veksten, med en salgsøkning på ni prosent fram til 1. mai.

Trenden er den samme hos konkurrenten.

– Det er ikke økonomien til kundene som er begrensningen, men hva vi klarer å tilby og kunnskap om produktene. Kjøpsvilligheten er stor, sier Expert-sjef Ronny Blomseth. 

– Vi i Stiftelsen Elektronikkbransjen ser noen av de samme tendensene i våre tall. Nordmenn kjøper ikke nødvendigvis så mange flere dingser totalt sett, men vi legger mer penger i kjøpene vi gjør og vil gjerne ha toppmodellen, enten det er snakk om TV, mobil eller hvitevarer, sier Jan Røsholm, administrerende direktør i Stiftelsen Elektronikkbransjen.

Til toppen