GOD JULI I GLOPPEN

Ved Elkjøp Gloppen i Nordfjord i Sogn og Fjordane er juli blitt en av de beste månedene i året.

Innehaver Gunnar Hestenes mener dette skyldes at stadig flere får skattepengene før sommeren, samtidig med feriepengene.

– I år regner vi med å selge en god del TVer, parabol- og Riks-TV-pakker i forbindelse med fotball-VM, sier Hestenes.

Elkjøp Gloppen ligger i Sandane senter, som har et butikkareal på rundt 4.000 kvadratmeter. Elkjøp har rundt 300 av disse, pluss et par hundre kvadratmeter lager. I Gloppen kommune bor det rundt 5.700 mennesker, og Hestenes regner med at det totalt bor 10.000 mennesker i nedslagsfeltet.

– Det går mange GPS-enheter før sommeren. Før solgte vi flest med Norden-kart, men nå kjøper mange kartverk for hele Europa. Det virker som de tar med seg navigatøren på storbyferie, sier Hestenes.

Da vi snakker med ham den 7. juni har han foreløpig solgt lite griller og kjølebokser, noe det normalt går mye av når det er sommer og ferietid.

– Nordavinden har vært sur og kald siden jul, men salget tar seg nok opp når varmen kommer, smiler Hestenes.

Hytteturister er ikke noen stor kundegruppe for Elkjøp Gloppen, og selv om det er noen som har et feriehus de kommer hjem til om sommeren representerer de ingen stor del av omsetningen.

Suksess med Miele

Hestenes begynte i bransjen i 1974, hos Olav K. Henden AS som var medlem i Serviceringen. I 1984 etablerte han Elkjøp Gloppen sammen med Fritz Johansen, som døde i 1988. I 1990 åpnet Hestenes Elkjøp Stormarked Førde sammen med Per Grønfur. I 1992 kjøpte Elkjøp Norge begge butikkene, og Hestenes fortsatte i Førde frem til 1998 da han kjøpte tilbake Elkjøp Gloppen.

Hestenes mener han er blant dem som selger flest Miele-produkter i forhold til kundegrunnlaget. Historien om Miele i Gloppen er som hentet fra en reklamebrosjyre: Da Hestenes var med å etablere butikken i 1984 var den lille bygda Hyen innerst i Hyenfjorden uten vegforbindelse. Siden folk måtte sende produkter til service med buss og ferge, fikk Hestenes solgt inn Mieles produkter fordi de skulle vare lengre.

– Jeg må dele æren for dette med Kjell Risholm, som også anbefalte Miele. Han driver fortsatt hvitevareservicen hos oss, smiler Hestenes.

Hyen fikk vegforbindelse i 1989, men Miele selger fortsatt godt. Hestenes forklarer dette med at kundeforholdet til butikken og Miele har gått i generasjoner. Miele står i dag for omtrent 30 prosent av omsetningen hans innen hvitevarer.

Data og foto

Selv om hvitevarene er viktige, utgjør data i dag en større andel av omsetningen. Dessuten satses det sterkt på foto, og butikken har et stort utvalg speilreflekskameraer.

– Jeg hadde ikke trodd vi skulle begynne å selge slike produkter, men prisene er gått voldsomt ned og interessen blant kundene er stor, sier Hestenes.

For 15 år siden kjørte han videokurs ved butikken i Førde. I dag tilbyr han innimellom fotokurs ved Elkjøp Gloppen.

–Gloppens kanskje dyktigste amatørfotograf,Arne Klakegg,er ekstrahjelp hos oss og faglig ansvarlig for kursene, sier Hestenes.

Totalt er det fire-fem årsverk i butikken. Hestenes trives godt i Elkjøp-kjeden, og mener det er viktig at de kan skilte med et sterkt merkenavn.

– Vi har ikke så mange konkurrenter, og kjører hver torsdag ut produkter og henter serviceoppdrag langs ei runde på cirka 20 mil, sier Hestenes.

Powered by Labrador CMS