- God skole i Expert

En bergenser er i Trondheim for å lære. Der har han selv lært trønderne noe.

Christian Tollefsen (29) fra Bergen er en av tolv deltakere i Experts opplæringsprogram. I høst har han deltatt på flere samlinger og vært utplassert i forskjellige butikker for å bli enda flinkere i butikkdrift. Personalsjef i Expert, Bjørg Silkebekken Næss, kaller dette et ”Traineeprogram”, og hun understreker at det ikke er noen butikksjefskole. Det sier likevel sitt at tre av deltakerne har fått ansvaret for egne butikker før kurset er over.

Ved Expert Bonus Tiller like ved City Syd på Heimdal utenfor Trondheim møter vi en blid og tilfreds bergenser. Tollefsen skryter av butikken der han har vært utplassert de siste fire dagene:

– Dette er en veldrevet butikk med et svært godt arbeidsmiljø. Utfordringene her har ikke vært så store, sier Tollefsen.

Han har likevel satt spor etter seg, og butikksjef Tom Lorentsen er full av lovord. Da de to skal fotograferes, synes Lorentsen hvitevareavdelingen er et egnet sted:

– Vi mente det ikke var noe å gjøre i denne avdelingen. Da Christian forsiktig kom med et forslag, han er jo en kledelig beskjeden bergenser, var det greit for meg så lenge han fikk med de andre ansatte på idéen, sier Lorentsen.

Ser seg blind

Han legger vekt på at han ikke er blant dem som ser butikken som sin egen baby.

– Jeg forsøker å være åpen for innspill, og innser at man kan bli blind på ting når man oppholder seg i de samme lokalene hver eneste dag. Det er fint å få inn noen som utfordrer meg litt, jeg setter pris på å dele erfaringer med folk fra andre butikker. Vi ønsker å forbedre oss, og Christian har virkelig gjort en god jobb hos oss, sier Lorentsen som i fjor kom til butikksjefjobben fra en stilling i ViaSat.

Tollefsen forteller at hensikten har vært å gjøre hvitevareavdelingen mer oversiktlig for kunden. Dette er blant annet oppnådd ved å plassere de høye skapene langs veggen, og de lave maskinene samlet midt på gulvet.

Tollefsen har vært i bransjen og i samme butikk siden 2001, da han begynte i det som i dag er Expert Bonus Vestkanten i Bergen. Her er han avdelingsleder på data, telematikk og foto. Tidligere var han løytnant i militærpolitiet.

Åpen tone

– Det er ingen lette sammenligninger mellom Expert og Forsvaret, der jeg hadde en feltpreget jobb. Vi har naturlig nok mer fokus på økonomi i Expert. Militærpolitiet er for så vidt også et serviceyrke, og begge steder prioriteres det å ha en åpen tone, sier Tollefsen.

Da utlysningen til opplæringsprogrammet dukket opp på intra-nettet Expertportalen, var Tollefsen en av mange søkere. Etter en tid kom beskjeden fra personalsjef Bjørg Silkebekken Næss om at han var tatt ut sammen med 11 andre.

– Dette har vært en stor motivasjonsfaktor. Det viser at innsatsen som legges ned i butikken blir lagt merke til, at noen oppfatter at du gjør en god jobb. Programmet er svært profesjonelt lagt opp, og det er organisert som et deltidsstudium, sier Tollefsen.

Han har tidligere vært utplassert hos Expert Bonus Ski, og synes det er interessant å hente inspirasjon fra ulike butikker.

Toveis kommunikasjon

– Kommunikasjonen går begge veier. Jeg kan bidra med noe fra min butikk, og jeg tar med mye tilbake. Butikksjefer er ofte sterke personer som har egne meninger, og forskjellige løsninger. Nyere butikker ser gjerne like ut ved første øyekast, men det er lokale variasjoner avhengig av konkurranse, beliggenhet og utformingen av butikken. I Expert tenker vi globalt og handler lokalt. Dette gir oss større handlefrihet, sier Tollefsen.

Selv er han ansatt i en senterbutikk, med mer gjennomtrekk og et annet kjøpsmønster enn man har ved Expert Bonus Tiller.

– Hjemme i Bergen selger vi gjerne produkter som er mindre i størrelse, og vi fokuserer på å trekke folk inn i butikkenved hjelp av produktplassering ved inngangen. Jeg har forsøkt å plassere litt mer varer ved inngangen her på Tiller, samt langs den naturlige gangveien gjennom butikken. Hjem til Bergen tar jeg med meg noen idéer med palleplassering av varer og kampanjevarer, samt måten belysningen er satt. Tom og folkene hans har vært flinke til å fylle opp med kapitalvarer før kassen, og de har vært flinke til å bruke belysning mot større prislapper som blikkfang, sier Tollefsen.

Det skal bugne

Han er opptatt av at det skal bugne av varer i butikken. – Det er ille å komme inn i en butikk som ser halvfull ut, med halvfulle hyller og hull i TV-veggen. Det får meg som kunde til å lure på om jeg egentlig skulle hatt noe som er utsolgt, sier Tollefsen.

Han setter pris på møtene med de 11 andre kursdeltakerne, og beskriver dette som en unik anledning til å utveksle meninger med sterke personligheter som har klare meninger om hvordan ting kan gjøres.

– Vi får konstruktive tilbake-meldinger fra hverandre, og blir fulgt svært godt opp av de kursansvarlige. Hvis vi kommer med innspill til kjedeledelsen, har jeg inntrykk av at det blir tatt alvorlig og raskt fulgt opp. Jeg har allerede fått god kontakt med flere på kurset, og vil føle det naturlig å ta kontakt med noen av dem hvis det dukker opp en utfordring i butikken min – da det er sannsynlig at andre har opplevd det samme. Det er bedre å dra veksler på hverandre, enn å finne opp kruttet på nytt, sier Tollefsen.

Powered by Labrador CMS