GOD TILGJENGELIGHET I LOFOTSENTERET

– Mange stikker nok innom butikken som ligger lettest tilgjengelig. Slik sett har vi nok en fordel i at vi ligger midt i Lofotsenteret.

Publisert Sist oppdatert

Det sier butikksjef Kjell Nilsen ved Euronics Leknes.

– Folk orienterer seg før de kjøper større og dyrere ting, men tilgjengelighet teller mye - spesielt i denne tiden da det selges mye småelektrisk, sier Nilsen til fagbladet Elektronikkbransjen.

Euronics Leknes har fullt sortiment, og Nilsen forteller at de er store på data og telematikk.

Det som skjer nå, er at det er blitt mer anstrengt på pris og derfor mer spennende hverdager

– Dessuten føler vi at vi har et godt tak på hvitevarer. Vi er tre ansatte, og vår styrke er at vi har god kompetanse. Vi er en liten butikk og må derfor kunne alle produktene, sier Nilsen.

– Hvem er kundene deres?

– De fleste er lokale og utgjør hoveddelen av omsetningen. Sommerstid har vi mange turister, det er mange med hytter og rorbuer her. Slik sett er juli blitt en viktig måned for oss.

Spent på desember

– Hva med desember?

– Det er selvfølgelig den aller viktigste måneden, og det gjelder å treffe med de riktige produktene slik at salget blir like godt hvert år, sier Nilsen.

Han begynte i bransjen for 35 år siden, i H. Hovdan AS som servicemann og kjørte ut materiell til elektrikerne.

– Da holdt vi til i en liten butikk på Gravdal, som ligger fire kilometer fra Leknes. Siden bygde vi ny butikk på Gravdal, og etter at vi hadde vært i Mobildata-kjeden en periode gikk vi inn i Serviceringen og vi startet samtidig med brunevarer. Da fikk vi inn en egen tekniker som overtok servicejobben på brunt og hvitt, slik at jeg ble selger på heltid. Etter tre-fire år i Serviceringen flyttet vi i 1997 inn i nybygde Lofotsenteret her på Leknes. Siden har vi bygd om og flyttet butikken tre ganger, og vi har fornyet oss hver gang slik at vi i dag er ganske oppdatert, sier Nilsen.

Anstrengt konkurranse

Frem til 2011 var butikkflaten den samme, da ble den økt med 60 kvadratmeter til dagens 300.

– Var dette en konsekvens av at Elkjøp samtidig åpnet et nytt og større varehus?

– Nei. Vi hadde hatt en litt trang inngang til butikken, og da et tilstøtende lokale ble ledig så vi muligheten til å både utvide og fornye oss litt.

I senteret har de konkurranse fra Coop Extra, som selger enkelte elektriske artikler, og Mekk som også selger småelektriske produkter og tilbehør innen telematikk. Vegg i vegg med Lofotsenteret ligger dessuten Expert.

– Dere dekker Vest-Lofoten, og konkurrerer både med Expert og Elkjøp. Er det plass til tre butikker i Leknes?

– Det har vært tre butikker her i mange år. Det som skjer nå, er at det er blitt mer anstrengt på pris og derfor mer spennende hverdager. Men siden vi har såpass god tilstrømming med kunder føler jeg at det går greit.

Stabil omsetning

– Elkjøp sier de har doblet omsetningen, hvem har de tatt denne fra?

– Det vet jeg ikke. Omsetningen vår har holdt seg stabilt på rundt åtte millioner kroner, sier Nilsen.

Euronics Leknes holder åpent fra 10 til 18, torsdager til 19 og lørdager til 16.

– Hvordan løser dere utfordringen med utlevering av varer her i senteret?

– Vi har lager i parkeringskjelleren, og det er helt utmerket for kundene som kan få varene rett i bilen - under tak. Vi leverer også varer hjem til folk, sier Nilsen.

Når det gjelder service og montering leier de tjenesten hos BR Servicepartner AS. Nilsen sier de har et veldig godt forhold til dem.

– De er jo eid av det samme selskapet som eier Elkjøp Leknes?

– Det er uproblematisk. Vi har brukt dem i mange år, og det går smertefritt. All ros til dem, sier Nilsen.

Suveren kjede

– Har du sett noen dreining når det gjelder hvilke produkter dere selger?

– Vi selger færre bærbare datamaskiner og flere nettbrett. Utfordringen her er å få gode nok marginer, siden prisene er så presset. Brunevaremarkedet varierer, og det har vært en del ned den siste tiden, men dette går i bølger. Vi selger i dag større TVer, men litt færre.

Euronics Leknes er firmaregistrert som Hovdan Elektromarked, som er eid av brødrene Terje og Rune Hovdan gjennom Hovdan Eiendom AS.

– Hva betyr Euronics-kjeden for dere?

– Den er suveren. For oss som er en relativt liten butikk er de en kjede som passer perfekt. De er flinke til å pushe oss, og vi forsøker så godt vi kan å følge opp.

– Hva har gjort at du er blitt i bransjen i 35 år?

– Her er ingen dag lik, med nye og utrolig spennende utfordringer. Jeg har alltid likt teknologi, og dette er en flott jobb.

Powered by Labrador CMS