Kaffetrakteren Ilou er utviklet av Elkjøp i samarbeid med det nederlandske selskapet Bravilor Bonamat. Foto: Elkjøp
Christin Sehlmann er produktsjef husholdning i Elkjøp, og blir omtalt som Ilous «mamma». Her sammen med Tommy Myhre. Foto: Anders Malm, Elkjøp
Ilou har en avtakbar vanntank, som gjør at man kan fylle rent vann direkte fra krana. Å fylle vann via kolben er, som alle kaffeglade bør vite, noe man må unngå hvis man ønsker å holde trakteren ren. Foto: Elkjøp
Glade gutter hos Norsk kaffeinformasjon, fra venstre Tommy Myhre og Christian Nævdal fra Elkjøp, sammen med Martin Vinje fra Delonghi. Foto: Jan Røsholm
Kaffetrakteren Ilou har en kapasitet på 1,25 liter. Foto: Elkjøp
Elkjøp har blitt medlem i Norsk kaffeinformasjon. Tommy Myhre blir ønsket velkommen av daglig leder Marit Lynes. Foto: Jan Røsholm
For å bli godkjent av Norsk kaffeinformasjon må traktere gjennom omfattende tester på laboratoriet. Foto: Jan Røsholm
Den nye kaffetrakteren Ilou finnes i tre farger, svart, hvit og aluminium. Foto: Jan Røsholm

GODKJENT KAFFEGLEDE FRA ELKJØP

Elkjøp lanserer en egenutviklet kaffetrakter, som har fått navnet etter det finske ordet for glede eller nytelse.

Den nye Ilou kaffetrakteren er det første produktet i Ilou-serien. Det vil komme flere produkter innen kategorien drikke etter hvert. Trakteren er godkjent av Norsk kaffeinformasjon, og Elkjøp er samtidig blitt medlem der.

Christin Sehlmann er produktsjef husholdning i Elkjøp, og blir omtalt som Ilous «mamma». Her sammen med Tommy Myhre. Foto: Anders Malm, Elkjøp
Christin Sehlmann er produktsjef husholdning i Elkjøp, og blir omtalt som Ilous «mamma». Her sammen med Tommy Myhre. Foto: Anders Malm, Elkjøp

– Når vi skulle lansere en egen trakter, var det viktig at den er av topp kvalitet. I Norden drikker vi mest kaffe i verden, og våre kunder fortjener det beste, sier Tommy Myhre, kategoridirektør for småelektriske produkter i Elkjøp Nordic.

Kaffetrakteren lanseres i begynnelsen av desember og finnes i tre farger, svart, aluminium og hvit. Trakteren vil bli solgt i Elkjøps og Lefdals butikker, og prisen er 2.000 kroner.

– Navnet kommer fra det finske ordet Ilo, som betyr glede eller nytelse, og U-en henviser på You, altså nytelse for deg, sier Myhre.

Det var viktig for oss at trakteren skulle bli godkjent av Norsk Kaffeinformasjon, og de kravene har vært i fokus fra første dag

Kaffetrakteren er utviklet av Elkjøp i samarbeid med det nederlandske selskapet Bravilor Bonamat.

– Det var viktig for oss at trakteren skulle bli godkjent av Norsk Kaffeinformasjon, og de kravene har vært i fokus fra første dag, sier Myhre.

For å få en trakter godkjent er det blant annet krav til temperatur og tid på traktingen. European Coffee Brewing Centre i Oslo er Europas eneste testsenter for kaffe, og drives av Norsk Kaffeinformasjon.

Flere produkter på vei

Ilou er navnet på Elkjøp-konsernets egne produkter innen kategorien for drikke. På spørsmål fra fagbladet Elektronikkbransjen om det vil komme flere produkter svarer Myhre:

Ilou har en avtakbar vanntank, som gjør at man kan fylle rent vann direkte fra krana. Å fylle vann via kolben er, som alle kaffeglade bør vite, noe man må unngå hvis man ønsker å holde trakteren ren. Foto: Elkjøp
Ilou har en avtakbar vanntank, som gjør at man kan fylle rent vann direkte fra krana. Å fylle vann via kolben er, som alle kaffeglade bør vite, noe man må unngå hvis man ønsker å holde trakteren ren. Foto: Elkjøp

– Dette er starten, men vi ser for oss flere nyheter innen samme kategori. Kaffekverner og tekokere kan være eksempler på kommende Ilou-produkter. Trakteren er designet for å gi god kaffe. Den har avtakbar vanntank for å sikre best mulig vannkvalitet, digital termostat i varmeplaten for å sikre at ferdig traktet kaffe forringes i kaffekolben, samt et keramisk belegg i filterbeholderen.

– Ofte fyller man vann fra kolben, men der kan det være smuss og kafferester. Med avtakbar vanntank er man garantert rent vann, og dermed bedre kaffe, sier Myhre.

Trakteren slår seg automatisk av etter 40 minutter, slik at sikkerheten ivaretas.
 

Kaffedrikkende folk

Ilou-trakteren ble avduket i lokalene til Norsk Kaffeinformasjon. Daglig leder Marit Lynes benyttet anledningen til å informere om kaffeforbruket i Norge.

Elkjøp har blitt medlem i Norsk kaffeinformasjon. Tommy Myhre blir ønsket velkommen av daglig leder Marit Lynes. Foto: Jan Røsholm
Elkjøp har blitt medlem i Norsk kaffeinformasjon. Tommy Myhre blir ønsket velkommen av daglig leder Marit Lynes. Foto: Jan Røsholm

– 84 prosent av alle nordmenn drikker kaffe minst én gang i uka, og det drikkes 12,8 millioner kopper kaffe i Norge hver dag, sier Lynes.

Norsk kaffeinformasjon hadde også undersøkt hvordan vi tilbereder kaffen.

– De fleste bruker trakter, hele 69 prosent, mens 36 prosent har kapselmaskin, og 9 prosent en helautomatisk kaffemaskin, sier Lynes.

Trolig har mange nordmenn også flere maskiner, eksempelvis en trakter og en kapselmaskin.

Til toppen