Frederic Viking mener IQ-cook gir nye muligheter på kjøkkenet, takket være sensoren som kommuniserer med koketoppen. Foto: Stian Sønsteng

GORENJE HAR VOKST MED ASKO

– Vi har vokst til å bli en av de tre-fire største leverandørene i alle de nordiske landene, og kan i dag tilby fullt sortiment.

Det sier brand manager Frederic Viking i Gorenje Group Nordic, som har varemerkene Gorenje, Asko, Upo, Gorenje+ og Atag i porteføljen, de to sistnevnte selges kun i kjøkkenbransjen. Det slovenske selskapet kjøpte i fjor konkurstruede Asko, og Viking sier dette har vært en vesentlig årsak til veksten i Norden.

– Ser man på markedsandelen vår er den samlet blitt mye større. Vi er blitt en leverandør som fyller mer i distribusjonen enn tidligere, vi er blitt en stor gruppe, sier Viking.

All produksjon samles nå ved Gorenje-gruppens produksjonsanlegg i Slovenia, Tsjekkia og Serbia

Han er brand manager for Gorenje og Gorenje+, mens Martin Bang-Hansen har samme stilling med ansvar for Asko.

 

Legger ned fabrikker

– Vi har med høykvalitetsproduktene fra Asko fått et komplett produktspekter. Gorenje har befunnet seg i midtsegmentet, mens Asko konkurrerer mot Miele og Siemens, sier Bang-Hansen.

– Er det noe forskjell på Asko under Gorenje-paraplyen og Asko før dere tok over selskapet?

– Ikke når det gjelder varemerket. Med flere varemerker har vi valgt en distribusjonsstrategi der Asko kun er tilstede i elektrofaghandelen, sier Bang Hansen.

Upo-fabrikken i Finland ble lagt ned i sommer. I sommer kom også nyheten om at Asko-fabrikken i Vara, som har produsert oppvask, vask og tørk også for Gorenje+ og Atag, legges ned. All produksjon samles nå ved Gorenje-gruppens produksjonsanlegg i Slovenia, Tsjekkia og Serbia.

 

Slovenia ligner Norge

– Det er høye krav ved alle våre fabrikker. Enkelte kan nok være litt skeptiske siden de assosierer produksjonslandene våre til tidligere Øst-Europa. Derfor er det spennende og verdifullt å vise kundene fabrikkene våre, som er blant de mest moderne i Europa. I tillegg til at vi har svært gode energisertifiseringer, bruker vi mye gjenvunnet materiale i produktene. Dessuten ligger fabrikken i Velenje i Slovenia naturskjønt til, det minner ikke rent lite om Norge, smiler Viking.

Han karakteriserer Gorenje som en liten spiller i markedet, men understreker at de har høye ambisjoner. Totalt er det 11.174 personer ansatt i konsernet, dette er like mange som det er innbyggere i Struer, Egersund, Skara eller Espoo. Gruppen omsetter for 1,4 milliarder euro per år, og produserer årlig nesten 1,5 millioner varme produkter og én million kjølevarer.

 

3,4 millioner produkter årlig

– Totalt produserer vi hvert år 3,4 millioner produkter. Mikrobølgeovner, kaffemaskiner og kompaktovner kjøper vi inn fra andre, men ambisjonen er at vi skal ha stadig mer egenproduksjon, sier Viking.

Selskapet har forsknings- og utviklingsavdelinger ved hovedkontoret i Veleje og ved Asko-fabriken i Skara, sistnevnte legges ned samtidig med produksjonen.

– Vi eier vårt eget designselskap i Slovenia, som også arbeider for andre oppdragsgivere. I tillegg kommer vårt innovasjonssenter i Velenje som arbeider med produktløsninger for fremtiden, sier Viking.

Alle produkter som sendes ut på markedet er kvalitetstestet ved fabrikkene.

 

Asko og Atag på topp

– I hvilke segment plasserer dere de ulike varemerkene?

– Asko ligger i øvre sjikt, dette er kvalitetsprodukter bygd som profesjonelle produkter med mye metall. Gorenje er i midtsegmentet sammen med UPO. I kjøkkenbransjen har vi Atag på topp og Gorenje+ i midtsegmentet.

– Hva er forskjellen på Gorenje og Gorenje+?

– Gorenje+ er posisjonert høyere enn Gorenje; et mediumprodukt i kjøkkenbransjen er et topprodukt i elektrofaghandelen, sier Viking.

– Hvorfor lanserte dere Gorenje+?

– Kjøkkenfaghandelen har behov for litt andre produkter. De selger pakkeløsninger, der design og linjer skal henge sammen. Designerne som tegner kjøkken er ofte opptatt av detaljene. Vi har også med Gorenje forsøkt å tenke på samme måte, slik at designet er helhetlig, sier Viking.

Tidligere i år ble også Atag lansert i den norske kjøkkenfaghandelen.

 

Platetopp med grytesensor

– Hva skiller Gorenje-produktene fra konkurrentene?

– De innovative produktløsningene med et design tilpasset det moderne hjem. For eksempel lanserer vi nå sensorløsninger til våre platetopper, der en enhet på lokket følger temperaturen i kjelen. Vi kaller konseptet IQ-cook, og det følger med sensorer som kan brukes på alle kasseroller, sier Viking.

Han mener IQ-cook er et godt eksempel på Gorenjes målsetting om at produktene skal gjøre det så enkelt som mulig for forbrukeren.

 

IQ-cook

– Det er mange myter når det gjelder matlaging, og vi ønsker å motbevise enkelte av disse. Med vår sensor trengs det bare en halv desiliter vann for å dampe grønnsaker. Sensoren i lokket på kjelen kommuniserer med en sensor i de nye platetoppene. Andre bruksmuligheter er oppkok av vann uten at det koker over hvis man ikke er oppmerksom, og Slow cooking – der en stor gryte skal putre i tre-fire timer. Med IQ-cook vil maten aldri brenne seg fast. Det samme unngår man når man skal koke ris; systemet sørger for at det holdes en konstant varme. Å varme melk, uten at den blir brent eller koker over, er en annen mulighet. Platetoppen har sju innstillinger; steking, fritering, smelting, holde varm på 70 grader, oppkok, slow cooking og damp. Den siste er nok den som er mest genial. Man får perfekte grønnsaker med vitaminene i behold, med bruk av svært lite energi. Dette er den første komplette sensorløsningen i markedet, og den kommer i butikkene i august. Vi viste IQ-cook på IFA i fjor, og den er utviklet ved Gorenjes eget innovasjonssenter, sier Viking.

 

Nordisk milliard

Han er ansatt ved Gorenjes hovedkontor i København.

– Vi er en nordisk organisasjon, og i tillegg til de fem nordiske landene styres også Litauen, Estland og Latvia herfra. Vi er 62 ansatte ved hovedkontoret og dekker alle sentrale funksjoner som ettermarked, innesalg, markedsavdeling og finans. Når du ringer et norsk nummer kommer du hit, og det er en nordmann som svarer. Vi har medarbeidere her fra alle nordiske land. I Norge har vi et salgskorps på åtte personer, to av disse er dedikert til kjøkkenfaghandelen. Totalt har Gorenje Group Nordic 115 ansatte, og  selskapet omsetter for én milliard danske kroner, sier Viking.

Ved hovedkontoret i Roskildevej er det to utstillingsrom, ett for kjøkkenbransjen og et for elektrofaghandelen.

– Disse er mye i bruk til demonstrasjoner, opplæring og lanseringsarrangement. Mange får en aha-opplevelse når de får se hva vi tilbyr, sier Viking.

Sensoren som følger med IQ-cook kan plasseres på alle lokk, og kommuniserer med de nye induksjonstoppene.
Martin Bang-Hansen er brand manager for Asko. Til høyre for ham den krysset i rustfritt stål, som skal tåle belastningene ved vask og sentrifugering.
I demonstrasjonsrommet for elektrofaghandelen vises produkter fra Gorenje og Asko side om side.
Sensocare-funksjon i Gorenjes nye generasjonen vaskemaskiner skal gjøre det mulig å enkelt velge ønsket vaskemetode.
Frederic Viking er brand manager for Gorenje og Gorenje+. Her med et kjøleskap, ombygd til sofa.
Ved hovedkontoret i København har Gorenje-gruppen ansatte fra alle nordiske land.
Atag ble tidligere år lansert også i den norske kjøkkenfaghandelen.
Kjøleskapene fra Gorenje+ har innvendig detaljer i rustfritt stål og led-belysning.
Lisbeth Nilsen og Julie Steiner forbereder Gorenjes aktiviteter på Roskilde-festivalen, der de tilbød frivillige å vaske klærne sine.
Til toppen