Tomtom-sjef i Norden, Oscar Otteborn, med Go 6000 og sportsklokken Tomtom Runner. Foto: Stian Sønsteng
Tomtom-sjef i Norden, Oscar Otteborn, med Go 6000 og sportsklokken Tomtom Runner. Foto: Stian Sønsteng

GRATIS KART OG TOMTOM TRAFFIC

Navigasjonsenheter med tilkopling til mobiltelefoner, samt gratis kartoppdatering og trafikkinformasjon på livstid.

Dette er hovednyhetene hos Tomtom på IFA. Med Go 5000 og Go 6000 følger det med oppdatering av kartene og direkte trafikkinformasjon (Tomtom Traffic) via sim-kortet i enheten så lenge den lever. Tidligere fulgte det med ett år. Modellene 400, 500 og 600 kan koples til smarttelefoner via blåtann. Det første sifferet i modellbetegnelsene angir skjermstørrelsen i tommer.

– Grensesnitt er helt nytt og maskinvaren bedre, sier Oscar Otteborn som er nordisk Tomtom-sjef.

Siden Nokia er tett knyttet til Microsoft og Google til Android, var det ikke så rart at Apple valgte oss som kartleverandør

– For at dere skal tilby brukerne oppdatert trafikkinformasjon via Tomtom Traffic er dere avhengig av at det er mange Tomtom-brukere på veien. Vil livstids-abonnementet på enhetene med innebygd sim-kort føre til at det blir flere brukere som automatisk sender trafikkdata til sentralen deres?

– Like viktig for at trafikkinformasjonen er nøyaktig, er det at 400-, 500- og 600-modellene nå kan koples til smarttelefoner. Tidligere var det bare premium-modellene våre som hadde HD Traffic, nå blir denne tjenesten tilgjengelig også i de rimeligere modellene, sier Otteborn.

 

Bedre trafikkinformasjon

Han sier Tomtom nå tilbyr bedre trafikkinformasjon.

– Tidligere fikk man vite at det for eksempel var 24 minutter kø til bestemmelsesstedet, nå vil Tomtom i tillegg fortelle om køen blir større eller mindre. I tillegg vil det komme en advarsel i forkant av stedet der køen starter. På denne måten ønsker vi å bidra at det blir færre ulykker i forbindelse med kø. Spesielt gjelder dette for eksempel på autobahn i Tyskland, men det vil også gjelde på svenske og norske veier, sier Otteborn.

Tomtom måler kvaliteten på trafikkinformasjonen de tilbyr i ulike land.

– Denne er som nevnt avhengig av hvor mange brukere som er ute på veiene. Både Norge og Sverige er blant landene som har den beste kvaliteten, sier Otteborn.

– Hvordan vil du beskrive det som er skjedd i navigasjonsmarkedet de seneste årene?

– Det har blitt mindre. I år har markedet for PND (Personal Navigation Device) gått ned 15 prosent i Norden, men ser man på andre kategorier har nedgangen vært større. Vi ser at markedet er blitt mindre, men det er langt fra borte, sier Otteborn.

 

Samme som innen foto

– Det er konkurransen fra smarttelefonene som er hovedutfordringen for Tomtom?

– Det kan man si. Det er som med kamera, for noen år siden ble det sagt at dette markedet ville forsvinne når kameratelefonene kom. Det gjorde det ikke, det blir snarere slik at folk kjøpte mer avanserte kameraer. Først i år begynner salget av kompaktkamera å minske kraftig. Det er noe av det samme som har skjedd på navigasjonssiden; man avskrev dette markedet alt for tidlig. Nå ser vi at hvis man kun skal navigere én gang i kvartalet kan man like gjerne bruke bruke Google Maps eller noe man har i telefonen. Men til daglig bruk vil man fortsatt ha en ordentlig navigasjonsenhet, sier Otteborn.

Tomtom har 25 ansatte i Norden, 15 av disse arbeider med konsumentproduktene. Totalt er det 2.500 ansatt i konsernet, som ifølge Otteborn er én av fire globale kartleverandører ved siden av Nokia, Navtech og Google.

 

Leverer kart til Apple

– Siden Nokia er tett knyttet til Microsoft og Google til Android, var det ikke så rart at Apple valgte oss som kartleverandør. Dette tilhører forretningsområdet lisensiering, mens automotive leverer navigasjonsløsninger direkte til bilindustrien. Vi leverer også forretningsløsninger til selskap som ønsker flåtestyring, mens konsument er vårt fjerde ben, sier Otteborn.

Etter å ha samarbeidet med Nike i to år har selskapet lansert sine egne sportsklokker. Otteborn mener det er naturlig at en navigasjonsleverandør som Tomtom også satser på dette segmentet.

– Begge deler er basert på GPS, og det behersker vi. Vi mente vi hadde noe å tilføre. Tomtom har lenge vært kjent for å ha brukervennlige produkter, og nettopp dette ville vi tilføre sportskategorien, sier Otteborn.

Samarbeidet med sportsprodusenten Nike skal fortsette, men på IFA viste selskapet rene Tomtom produkter.

 

Nike

– Vi har hatt ett produkt sammen med Nike, rettet mot løping. Nå kommer vi med vår egen multisport-variant som blant annet kan brukes til sykling og svømming, og det vil komme flere andre modeller etter hvert.

– I hvilke kanaler ønsker dere å selge disse produktene?

– I sportskanalene, men også der forbrukerelektronikk selges.

– Vil du si elektrokjedene er en naturlig kanal å selge sportsklokker?

– I Norden er det det. Her står disse kanalene for en stor del av dette salget, sier Otterborn.

– Vil dere posisjonere de ulike modellene i de ulike kanalene?

– Ja, det har vi faktisk tenkt. Vi har en serie vi har gitt eksklusivt til sportsbransjen, mens enkelte modeller kun går i elektronikk-butikkene.

Til toppen