Knut Voigt og Datavarehusene AS reduserer antall butikker fra 29 til 12-14 fra 1. februar.

HALV ELPRICE FRA FEBRUAR

Fra 1. februar stenger 12-14 Elprice-butikker. Eierne arbeider for å redusere antallet ved å inngå franchise-avtaler.

– Det er snakk om flotte og ferdig innredede butikklokaler, med gode muligheter for dyktige drivere som vil noe i bransjen, sier daglig leder Knut Voigt.

Under paneldebatten som ble arrangert i forbindelse med kåringen av årets julegaver, fortalte han åpent om problemene de nye eierne av Elprice og Deal har hatt etter at de 1. august overtok selskapene fra Holta Invest AS.

– Vi hadde ikke trodd det sto så dårlig til, at det kreves så mye markedsføring for å få folk inn i butikken, sier Voigt til fagbladet Elektronikkbransjen.

Han er daglig leder i selskapene Elprice Drift AS og Deal Drift AS, som han eier sammen med Carl Christian Strømberg, Arno Berg og Erik Braathen gjennom Datavarehusene AS. Dette selskapet eier også AR Data og Mamoz. Totalt er det 29 butikker i selskapet, fra februar skal antallet altså halveres.

– Klarer dere å fokusere på julesalget oppe i dette?

Godt julesalg

– Absolutt. Vi har godt salg i alle butikker og godt med varer. Men vi vet at februar kommer veldig fort, og gjør dette for å sikre driften neste år. Da vil vi også finpusse konseptet til butikkene som blir igjen, sier Voigt.

Av de 12-14 butikkene som planlegges nedlagt 1. februar, vil tre slås sammen med en AR Data- eller Mamoz-butikk i samme by og omprofileres til Elprice.

– Hvor mange ansatte mister jobben som følge av at butikkene stenges 1. februar?

– På hel- og deltid snakker vi om 50-60 ansatte, dette tallet kan bli mindre hvis vi inngår franchise-avtaler. Vi legger opp til et løst og fritt samarbeide med nye drivere, sier Voigt.

Han innrømmer at det er hektiske dager i forbindelse med at Datavarehusene AS skal halvere antall butikker.

– Foruten meg er det Carl Christian Strømberg og Vegard Waldal i ledergruppa som håndterer dette. Vi fokuserer selvsagt også på de butikkene vi tar med videre. Dette er butikkene som har vært drevet lengst, de har gjerne god beliggenhet og dyktige butikksjefer, sier Voigt.

– Hvilke tanker har du om den fremtidige driften?

– Med et ekstremt kostnadsfokus på kjedekontoret skal dette blir bra.

Til toppen