Salgsdirektør Pål Haugen (t. h.) diskuterer en av sesongens LCD-modeller med produktsjef Eirik Petersen. Foto: Erik Andersen.

Handlerne viktig for Grundig

Grundig satser på et større utvalg flat-TV og et godt forhold til utvalgte handlere.

Som en av de to eierne av Grundig produserer det tyrkiske firmaet Beko TV-apparatene for det tyske merket. Beko produserer også en mengde andre merker, men setter Grundig-navnet høyt på kvalitetslisten.

Kommende sesong blir utvalget av flat-TV fra Grundig kraftig utvidet. På markedet kommer større LCD-modeller og flere nye plasma apparater i ulik design. Dette betyr også mye for den norske Grundig-ledelsen, som sist i mai samlet GFI-handlere i Istanbul for fagseminar og fabrikkbesøk. Forholdet til faghandlerne står også i fokus hos den norske Grundig-ledelsen.

– Vi kommer med en mye større bredde på TV, særlig når det gjelder design, og det gir oss mange muligheter i markedet. Vi er kanskje den leverandøren som har flest designvarianter. Det gjør det lettere for publikum å velge noe de liker innen både design og ytelse. Samtidig kan handlerne fremheve fordelene ved de enkelte Grundig-apparatene, sier salgsdirektør Pål Haugen i Grundig Norge AS.

Store LCD-apparater

Haugen er opptatt av at det viktigste for Grundig fortsatt er å være tilstedet for handlerne.

– Vi vil fortsette å besøke kundene på tradisjonell måte. Flere av konkurrentene våre kutter ut selgere, men vi mener at den oppfølgingen selgerne gjør i butikken når det for eksempel gjelder klager, er viktig.

Inntil nå har Grundig ikke hatt noe stort utvalg av LCD over 32 tommer og vært lite synlig på plasma. Det skal det bli en bedring på.

– Dette er utfordringen vår i år. Tidligere har vi bare hatt to modeller over 32 tommer. Nå får vi et bredt utvalg først og fremst i den nye Lenaro-serien. Da får vi skjermer med både standard- og full HD-oppløsning i 1920x1080 bildepunkter, med skjermstørrelser på 37-, 40-, og 42 tommer. Vi kommer også med 46 tommer LCD. Når det gjelder plasma kommer nye modeller i flere av Grundigs TV-serier, sier Haugen.

Også rør

Grundig vil være av de få merkene som holder fast ved et utvalg rør-TV. En stor del av produksjonen hos Beko er TV-apparater med rør, men som vi vet synker dette markedet raskt i Norden. Grundigs salgsdirektør ser det som en fordel å kunne være fleksible og levere produkter etter behov.

– Målsettingen vår er faktisk å ta større markedsandeler på bilderør. Også fordi det nå er mange leverandører som ikke kan levere rør-TV. Selvfølgelig vet vi at omsetningen er på vei ned, men vi tror at det fortsatt vil være relativt stabilt på 4:3-formatet, sier Haugen.

Omsetning av rør-TV med bredformat tror han derimot blir kraftig begrenset.

DVD med harddisk

Mange har ventet at også Grundig skal komme med DVD-modeller med innebygd harddisk. Haugen forklarer at årsaken er problemer med brukergrensesnittet, som det har vært viktig for Grundig å løse. Den første harddiskmodellen kommer trolig på markedet i løpet av sommeren.

Vårens GFI-møte i Istanbul markerte også gruppens 15-års jubileum.

– Hva vil du fremheve med å være Grundig faghandler i dag?

– Disse handlerne har et eget produktsortiment som heter Cityline. Det er produkter som bare GFI-handlerne har. I tilegger det en sosial side. Meningen er å skape en kjedefølelse og et sosialt nettverk i forbindelse med at vi har samlinger der vi utveksler erfaringer, sier Haugen.

GFI-handlerne er stort sett små og mellomstore, få er kjedemedlemmer, og antall medlemmer ligger i overkant av hundre. Det er fritt for alle handlere som omsetter Grundig-produkter å søke om GFI-medlemsskap.

På møtet i Istanbul ble det også fokusert på det nye digitale bakkenettet i Norge. Grundig har lenge arbeidet med å tilby TV-bokser til NTV, og Haugen mener de ligger godt an og at de har mulighet til å bli en av hovedleverandører av bokser i utbyggingsfasen.

– Tidliger har Grundig vært sterke når det gjelder bærbart lydutstyr og HiFi. Hvordan er mulighetene for dette fremover?

– Målet vårt er fortsatt å være store på dette området, men siste året ser vi nedgang der vi har vært sterke tidligere. Riktig nok har vi opprettholdt markedsandelene våre, men vi merker nedgangen i markedet totalt. Vi ønsker å være større på disse produktene og ser på Ovation-serien med to ulike modeller som en viktig pekepinn for hvor vi vil, sier Haugen.

Produktmarketingsjef Harald Keller fra Grundigs hovedkontor fortalte GFI-handlerne om HDTV og det menneskelige øyets egenskaper.
32-tommeren Lenaro koster 15.000,-
DVD-opptakeren GDR 5550 HD koster 4.000,-
Grundig-handlerne benyttet også anledningen til å oppleve mange av de berømte turistmålene i Istanbul, blant annet denne synagogen.
Tilstedet i Istanbul var blant annet John Bøhmer (f. v.) og kona Reidun fra Bøhmer Radio-Elektrisk AS, og Jon Morken fra Sjåk Energi.
Til toppen