Håper 110% kompetanse gir KUNDER FOR LIVET

– Vi viderefører kommunikasjonsstrategien vi lanserte i fjor, med 110 prosent. Uttrykket ”kunder for livet” skal være en rød tråd gjennom hele konseptet.

Det sier markedsdirektør Kirsti Berg i Euronics, når vi møter henne på kjedens kompetansedager i slutten av september. Arrangementet samlet 180 handlere i tillegg til leverandører og samarbeidspartnere, til faglig og sosialt samvær i Fredrikstad.

Et lite jubileum ble markert i år: det er ti år siden de første kompetansedagene ble holdt, da med kjedens forrige navn Serviceringen. Fra 2001 har arrangementet ligget under navnet Euronics.

– Fokus på den faglige delen av arrangementet ligger på produktopplæring, møte med leverandører, informasjon om Euronics-kjeden og strategi. I tillegg skal vi ha det gøy disse to dagene og bli kjent med hverandre, sier administrerende direktør Kenneth Baltzersen.

Deltakerne var delt i to grupper som hver deltok på todagers samling. Årets kompetansedager samlet 180 selgere fra Euronics i tillegg til 30 leverandører.

– Hovedleverandørene har egne møter med handlerne i grupperom der de får dyptgående informasjon. I tillegg er det fellesmøter i kjedens regi. Alle leverandørene som deltar her har også egen utstilling i fellesområdet, sier markedsdirektør Kirsti Berg.

På årets kompetansedager la Euronics vekt på å konsentrere utstillerne til ett område. Dermed fikk arrangementet et intimt preg, og det var lett for handlerne å nå alle. Berg la vekt på å vise Euronics’ butikkonsept for leverandørene.

Flere vil inn

Totalt har Euronics nå mellom 60 og 70 leverandører. Rundt halvparten av dem deltok på årets messe.

– Det er alltid flere leverandører som har lyst til å være med enn det vi har plass til. Vi fokuserer på to områder: de leverandørene vi har tettest samarbeid med og nye leverandører siden forrige kompetansedager, forteller innkjøpsdirektør Willy Vestavik.

Som nye i år deltok Panasonic varmepumper, Homekit innen småelektrisk og kjøkkenutstyr, Aga og Tura Scandinavia.

Finpusser

En av oppgavene på kompetansedagene er å finpusse Euronics-konseptet og kjedens strategi.

– Vi vil finne ut hva som fungerer godt og hva som kan bli bedre. I tillegg vil vi gjøre det sosiale og underholdningsmessige best mulig for deltakeren, sier Baltzersen.

– Hva har vært det viktigste innen det faglige?

– I år har vi videreført kommunikasjonsstrategien som vi lanserte i fjor med 110 prosent. I tillegg fokuserer vi på visjonene våre. Uttrykket ”kunder for livet” skal være en rød tråd gjennom hele konseptet, sier Berg.

Baltzersen legger til at det er viktig å stette fokus på planene fremover når det gjelder marked, produkter og kjedens strategi. Det er viktig å informere handlerne om produktutvalget innen hver hovedgruppe og argumentasjonene for oppsalg og mersalg. Vestavik legger også vekt på at når selgerne fra mange medlemmer er samlet på denne måten, har de muligheten for å diskutere seg imellom om det de ser og lærer.

– På vårt interne nett kan medlemmene se alle produktene og få ny informasjon. Men for at de skal gjøre best mulig arbeid er det også viktig at vi viser produktene på en utstilling som her. Det gir et nært forhold til det de skal selge kommende sesong, sier han.

Lite frafall

Kjededirektør Baltzersen nekter ikke for at Euronics også har følt nedturen i bransjen og de utfordringen den gir.

– Vi har nok kjent like mye på dette som konkurrentene våre. Men det overraskende er at det har vært veldig lite frafall blant medlemmene våre. Vi ventet at denne situasjonen skulle bli mye tøffere enn det det er blitt, i alle fall til nå, sier han.

Tilbakegangen varierer veldig fra forretning til forretning. TV-omsetningen, ikke minst i verdi, har stått for store deler av denne tilbakegangen. Derimot har kjeden greid å holde en bedre posisjon innen hvitevarer. Her har omsetningen hittil i år vært bort i mot denne samme som på samme tidspunkt som i fjor.

Powered by Labrador CMS