HÅPER DAMPMASKIN GIR MERVERDI

– Siden dette er produkter som ikke finnes i forbrukermarkedet fra før, tror vi SteamOne vil øke snittprisene i strykekategorien.

Det sier Ole Gunnar Ingul, markedssjef i Strong Scandinavia A/S, som har inngått en avtale om distribusjon i Skandinavia av dampprodukter fra SteamOne.

Det franske selskapet SteamOne tilbyr produkter innen damprensing, ifølge Ingul med et bredt sortiment tilpasset ulike behov. Selskapet har både en profesjonell serie rettet mot bedriftskunder, samt en serie for hjemmet, og de er representert i åtte europeiske land.

Vi starter med Jernia-kjeden, og har ambisjoner om at elektronikkbransjen ser hvilke muligheter som ligger her

Bak selskapet står klesdesignerne David og Oliver Gabison. Da de i 2003 returnerte til Frankrike etter et opphold i USA, begynte de å importere damprensere til eget bruk. Snart opplevde de at interessen fra andre var så stor at de bestemte seg for å etablere sitt eget varemerke, med fokus på salg til fagfolk og klesbutikker.

 

13 prosent på fem år

– For fem år siden begynte de også å levere produkter til forbrukermarkedet, og de har på denne tiden oppnådd en markedsandel i Frankrike på 13 prosent i verdi, sier Ingul til fagbladet Elektronikkbransjen.

Han håper SteamOne vil gjøre noe med strykekategorien også i Norge, både i form av økte snittpriser og en bredere varegruppe.

– Dette er produkter som ikke vil erstatte noe annet, men kommer i tillegg. Det finnes ikke slike produkter i markedet i dag på konsumentsiden, bare i proffsegmentet, sier Ingul.

– Hva kjennetegner SteamOne-produktene?

 

Tre bukkene bruse

– De er små og plasseringsvennlige, og dermed enkle å oppbevare. De er hurtige å sette i gang. Fra du skrur på bryteren til du kan behandle et plagg tar det cirka ett minutt. I tillegg til å stryke skjorter, kan du stryke gardinene der de henger. Du kan spare mye penger i renserikostnader siden tøyet kan dampbehandles, og det er ingen begrensninger når det gjelder hvilke tekstiler du kan bruke maskinen på. Hvis du behandler sengetøy og madrasser dreper du midd, produktene er dessuten fine til å presse bukser. Bilseter kan også dampes og renses, dampen fjerner fett og lukt, sier Ingul.

I Norge lanserer Strong i første omgang modellene H8S og H10S, med butikkpriser på rundt 2.200 og 2.500 kroner. Den første er produsert i Kina, den andre i Frankrike. Selskapet har flyttet deler av produksjonen til Frankrike for å kunne patentbeskytte enkelte komponenter. I tillegg kommer reisevarianten H2S, som koster 700 kroner.

 

Butikkmateriell

– Det finnes tilsvarende produkter på markedet, men de gir svært lite damp i forhold. Vi har seks dyser som hver produserer 40 gram damp i minuttet, og dampmengden kan reguleres bortsett fra på H2S. Våre produkter er svært raske i bruk, de gir en mer stabil dampmengde og mindre restvæske i tøyet, sier Ingul til fagbladet Elektronikkbransjen.

– I hvilke kanaler vil dere selge SteamOne?

– Vi starter med Jernia-kjeden, og har ambisjoner om at elektronikkbransjen ser hvilke muligheter som ligger her. Man kjøper strykejern til 1.500 kroner, dermed kan man si at produktene våre ligger innen det man kan kalle impulskjøp. Siden dette er helt nye produkter kan vi levere et oppsett som består av en skjerm med demonstrasjonsvideo, en SteamOne-enhet og en brosjyreholder. Alt henges enkelt på det medfølgende teleskopstativet og kan settes midt på gulvet, sier Ingul.

I løpet av et minutt blir vannet varmet til 150 grader i en spesialutviklet kjele av rustfri aluminium eller messing uten pumpesystem. Det følger med et børstehode som festes på damphodet. Foruten børsting av støv og hår, har det avtakbare hodet en klemme-funksjon som kan lage kanter og presse tøyet, eller lage bretter.

Strong Scandinavia A/S selger og distribuerer varemerkene Strong, Thomson og SteamOne i de nordiske landene.

SteamOne H8 med teleskopstativ for enkel stryking av skjorter med damp. Pris: 2.200,-
Basen på SteamOne H8, der dampmengden kan reguleres. Vann kan etterfylles selv om maskinen er påslått.
Ole Gunnar Ingul er markedssjef i Strong Scandinavia A/S. Foto: Marte Ottemo
Til toppen