Terje Romen i Mono AS med Focals Bird, som det franske selskapet kaller en sjelden fugl. Hovedenheten Power Bird er en forsterker med innebygd trådløs mottaker for lyd fra Apples produkter, samt en innebygd dypbasshøyttaler. Til denne kan man velge tre høyttalerstørrelser.

HÅPER PÅ FRANSK ÅPNING med Focal i sortimentet

– Focal utvikler alle sine produkter i Frankrike, og hele 95 prosent av produksjonen foregår i hjemlandet.

Det sier innehaver Terje Romen i Mono AS, som nå har begynt å selge Focal i Norge. Focal har vært i Norge tidligere, hos en importør/forhandler, og Romen er glad for å ha fått merket i sin portefølje.

– Det er ingen mangel på høyttalermerker i Norge, men Focal er en unik produsent. De er basert og utvikler alt i Frankrike, og produserer også 95 prosent av alle sine produkter i hjemlandet. De er eksperter på lyd og lager høyttalere, men har også utvidet porteføljen mot multimedia. Spekteret spenner fra 3.000 til 1,2 millioner kroner per par, fra PC- og Mac-høyttalere til produkter i øvre sjikt, sier Romen.

Romen tror Focal blir viktig for Mono, og tror merket kan være en basis for frittstående forhandlere.

– Med porteføljen de har kan Focal være et primærmerke for en hvilken som helst forhandler – om man driver med high end, livsstil eller tradisjonelle høyttalere, sier Romen.

– Hvordan klinger fransk lyd i norske ører?

Produsert i Frankrike

– Lydmessig ekstremt bra. Det finnes gode testrapporter fra hele verden, inkludert amerikanske tidsskrifter som Absolute Sound og Stereophile. Kvalitetsmessig er det ingenting å si på Focal. De har holdt på i over 30 år, og lager også proffhøyttalere samt bilstereo med både forsterkere og høyttalere, sier Romen.

Han mener Focal-lyden er preget av at de har en unik teknologi på elementene.

– De utvikler alt selv og lager alle elementene ved egne fabrikker. Lyden er ekstremt ubesværet og dynamisk, høyttalerne takler en hvilken som helst musikk. Det er klart, jo mer penger du legger i dess bedre lyd får du ut, men du hører familielikheten hele veien – at produktene er utviklet av de samme folkene og at lyden er en skalering av den samme teknologien, sier Romen.

Han viser frem et spesielt produkt fra Focal, og beskriver det som et forsøk på å få den nye generasjonen forbrukere til å lytte til god lyd:

– Bird er en forsterker med innebygd trådløs mottaker for lyd fra Apples produkter, tapsfri i CD-kvalitet, samt en innebygd dypbasshøyttaler. I tillegg har enheten vanlige analoge og digitale innganger, samt to satellitthøyttalere. Dermed er dette et fullverdig lydsystem for dem som vil lytte til digitalt lagret musikk, systemet passer også godt sammen med en TV.

– Når det gjelder komprimert lyd og avspilling på utstyr i øvre sjikt, hvilken utvikling venter du her?

Dekker bredden

– Det blir mindre komprimert lyd etter hvert som lagringsmediene blir større og rimeligere. Når du får en ekstern harddisk på to-tre terrabyte for noen få tusenlapper er det ikke lenger noen grunn til å komprimere lyden. Ukomprimert lyd er bedre enn komprimert, det er det ingen tvil om.

– Hva tenker du om de stadig mer avanserte D/A-omformerne som blir utviklet?

– Så lenge musikken er lagret digitalt må det en eller annen D/A-konverter til. Det er stor forskjell på de som er lydspesialister og dem som mer er dataprodusenter, der kun prisen er viktig.

– Hvordan passer Focal inn i sortimentet til Mono?

– Veldig bra. Vi har hatt stor suksess med Onkyo, men på høyttalersiden har vi manglet et merke som dekker hele området. Vi har Sonus Faber i øvre sjikt og Mirage som er et konsept. Med Focal får vi ett merke som dekker hele bredden.

– Har det vært et problem for dere at dere har manglet denne typen leverandør?

– Det vil jeg ikke si, vi har som sagt hatt god suksess med Onkyo. Med Focal blir det enklere både for oss og forhandleren å få alt på ett sted – med kvalitet hele veien.

– Er Onkyo og Focal en god kombinasjon?

Onkyo og Focal

– Det er det. Blant annet har merkene hatt samme distribusjon i Italia. Focal er litt unike, det er et av de få merkene som ikke er produsert i Kina. Focal er som nevnt både utviklet og produsert i Europa – på samme måte som Onkyo er det i Japan.

– I hvilke kanaler vil dere selge Focal?

– Ryggraden blir nok de frittstående forhandlerne. Vi skal også være klar over at Focals høyttalersystem XS er den fjerde mest solgte høyttaleren hos Apple Store i Europa. Vi håper vi får solgt denne typen produkter på nett og i Apple-butikker i Norge.

– Har Mono kapasitet og kompetanse til å betjene denne typen kunder?

– Det har vi litt erfaring med, og kapasitetsmessig krever det kanskje mindre jobb enn frittstående forhandlere.

– Er det aktuelt å la Focal gå i kjedebutikkene?

– Det skal vi ikke utelukke. Focal har et stort spekter, og det er absolutt mulig å velge modeller til en bredere distribusjon. Men vi ser primært for oss at Focal skal være for de frittstående forhandlerne.

2010 var Monos beste år til nå, med en økning på 20 prosent. Selskapet har fem ansatte. De har eget lager, når det gjelder ettermarkedet benytter de Dalens elektronikkservice.

Terje Romen med toppmodellen Grande Utopia fra Focal. Pris: 1,2 millioner kroner paret.
Stas å bli fotografert ved siden av en The fra Sonus Faber. Pris: 1,4 millioner kroner paret.
Luito-serien fra Sonus Faber ligger på 18.000 kroner paret på stativ, det dobbelte for en gulvstående.
Toy-serien fra Sonus Faber er kompakte høyttalere som blant annet kommer med skinnutførelse i hvitt eller sort. Pris: 6.000 kroner paret.
Focals XS Book er en ny modell som supplerer XS 2.1, som i følge Terje Romen er den fjerde mest solgte høyttaleren hos Apple Store i Europa.
Amati Futura fra Sonus Faber koster 220.000 kroner paret.
Focal 826V koster 16.000 kroner paret.
Til toppen