HD, bredbånd og trådløst

Ny teknologi innen bildebehandling og bildekommunikasjon vil bli en viktig del av Canons strategi. Japanerne vil utvide basisområdene sine.

I september kunne Fujio Mitarai feire tiårs jubileum som toppsjef for Canon-konsernet. Den 70 år gamle japaneren ble i november 2004 kåret til en av verdens ti mest respekterte ledere av britiske Financial Times. Det er en av mange æresbevisninger Canon-lederen har fått til seg og konsernet han leder.

På Canon Expo 2005 i Paris så han fremover:

– Dette er andre gang jeg står foran dere på vår verdensomfattende utstilling for å snakke om Canons strategi, og det er en viktig anledning til å snakke om det som kommer. Globalisering, IT-revolusjonen og raske teknologiskifter preger utviklingen. Vi har hatt en fantastisk vekst i Europa. Både her og i verdens ellers er utviklingen preget av globalisering, IT-revolusjonen og raske teknologiskifter. Det fører igjen til større omsetningshastighet. Tiden fra et produkt er presentert til det er introdusert i markedet er stadig kortere. For noen år siden var 40 prosent av produktene våre nye hvert år, nå er vi oppe i 60 prosent, sa Mitarai i talen sin til presse og forretningsforbindelser i Paris.

Utvikling fra basisområder

Han minnet om viktige milepæler i Canons nære historie, som introduksjonen av den første digitale IXUS i 2000, Pict Bridge-systemet som åpnet for direkte forbindelse mellom kamera og printer i 2001, det digitale multioffice-systemet og nå sist utviklingen og produksjonen av LCD og SED-skjermer og –utstyr i samarbeid med Toshiba og NEC. En viktig del av Canons strategi er fortsatt å beholde grepet på sine tradisjonelle forretningsområdet samtidig som konsernet ser seg om etter partnere for å videreutvikle teknologi og produkter basert på foto, video og bildekommunikasjon.

– Vi ser den raske utbyggingen av bredbånd og de tjenester som det bringer. I løpet av året vil om lag 190 millioner husstander i verden ha tilgang til bredbånd. Det vil øke til 440 millioner i løpet av fem år. Det bringer oss over til å arbeide med nye bildedistribusjonsformer som TV og video, og derfor satser vi nå sterkt på ny displayteknologi innen SED, OLED og projeksjon, sa Mitarai.

SED-teknologien er utviklet gjennom 20 år og i et samarbeid med Toshiba. Mitarai sa at Canons TV-apparater med SED-skjerm vil komme på markedet neste år. Han lovet også at Canon skal konkurrere med ledende produsenter både på LCD og plasma. OLED-displayer kommer i digitale stillbilde- og i videokameraer, men Canon vil også levere dette til andre produsenter av f. eks. mobiltelefoner. Canon tar sikte på å produsere 20 mill. OLED-displayer i året og dekke 25 prosent av verdensmarkedet innen 2008. Mitarai var også tydelig stolt av HD-teknologien, som nå kommer både i videokameraer og TV-skjermer.

Konsernsjefen minnet også om utviklingen av teknologien i printermarkedet. Produktene i Pixma-konseptet få større skriverhastighet og bedre kvalitet taket være blant annet utviklingen av FINE-teknologien og nye blekktyper.

Autosmil-funksjon og trådløs overføring

Mitarai la også vekt på en av Canons nye spesialiteter: Aurtosmil-funksjonen er en basert på et bildeprogram som gjør at kameraet vil lagre det beste av en serie portretter du tar, fortrinnsvis det objektet smiler på. Dette skjer ved at kameraet registrerer når objektet smiler og eksponerer i rett tidspunkt. Men teknologien er foreløpig på forsøksstadiet. Det tar trolig flere år før det er ferdig utviklet og kommer på markedet.

– Dette er en av nyhetene vi presenterer her og som skal gjøre det enklere å bruke produktene våre i fremtiden. Vi ser også på utviklingen av teknologien rundt trådløs signaloverføring fra video og stillbilde til TV. Det vil generere nye muligheter for å se bilder og video du tar på en enkel og rask måte uten kabelforbindelser. Denne utviklingen vil vi i Canon være med på, sa Fujio Mitarai på Expo 2005 i Paris.

Powered by Labrador CMS