HD-EKSPLOSJON I VENTE

Warner Home Video er like optimistiske på Blu-ray Discs vegne som de i sin tid var for DVD, og mener vi kan vente oss en høyoppløst eksplosjon.

President Ron Sanders i Warner Home Video holdt åpningstalen under den 26. PEVE-konferansen i Frankrike. Han innledet med å erklære at hjemmeunderholdningsindustrien er i stadig endring, og at dette gir vekstmuligheter. Ved å se på utfordringene, fremfor eventuelle negative effekter, mener Sanders at man kan unngå den typiske fellen hvor fokuset rettes på ting som kan gå galt.

 

– Vi har standardoppløsning (SD), altså DVD, høyoppløsning (HD) med BD og masse muligheter med digital distribusjon, fastslo Sanders.

 

– DVD var den mest suksessfulle lansering av et produkt i vår bransje, og vi er nå på sett og vis fange av DVD-suksessen, av hva folk forventer. For en hver film som lages, kommer nå halvparten av inntektene fra DVD-salget, og en tredel av inntektene på TV-serier skyldes DVD-salget. DVD er i alle markeder i verden over, men nå flater det ut. HD har til en viss grad minsket nedgangen. Vi ville vært mye mer nede i fjor uten HD. Så hvordan skal vi vokse i dette markedet? sa Sanders.

 

Få HD-kanaler

En av nøklene er den allerede installerte basen av HD-apparater, spesielt i Europa. Nå er det cirka 40 millioner hjem her med slike TVer, og i 2012 vil det være 100 millioner flere.

 

– Dette er en enorm mulighet hvis vi kan konvertere disse hjemme til å kjøpe BD, sa Sanders.

 

Strategien er å få vist frem hva HD kan tilby. Tross bra salg av HD-TV er det foreløpig få kanaltilbud i Europa, men det fysiske mediet BD kan tilby HDnå.

 

– Etter at Toshiba la ned HD DVD-produksjonen, viser undersøkelser at en tredel av forbrukerne vet om denne beslutningen. Deres intensjon om å kjøpe BD etter dette, har økt betraktelig. Før dette var formatforvirringen stor. Med PS3 i bunn er det allerede en stor installert base av BD-spillere, og den vil vokse seg stor. Utfordringen blir altså å få forbrukerne over fra DVD til BD.

 

Sanders nevnte flere tiltak.

 

PS3, Play Beyond, er en kampanjen for å få frem bruken av BD på PS3. Her skal man få frem overfor forbrukerne at PS3 er et komplett underholdningsspiller. Etter kampanjen i USA økte kjøpet av BD-filmer kraftig blant PS3-eierne. I Europa vil PS3-spillerne utgjøre en store del, men stasjonære BD-spillere vil også få stor betydning.

 

Rask prisreduksjon

– Dette vil eksplodere salgsmessig med hensyn til software, og replikasjonskapasiteten må holde tritt med den kommende etterspørselen, hevder Sanders.

 

– Ser vi historisk på hva som skjedde med DVD, gikk hardwareprisene ned, og det drev det salget i volum. Et biprodukt av formatkrigen er at det brakte spillerprisene ned raskere enn det ville gjort med bare et format.

 

Warnersjefen understreket at studioene også må fortsette markedsføringen av DVD.

 

– Ultimate collectors edition-utgaver selger veldig bra og det samme gjør komplette TV-sesonger. For Warner er det også viktig å lage filmer for lokale markeder, og ikke bare være en eksportør av Hollywood-produkter.

 

Digital distribusjon ser Sanders skal gå hånd i hånd med fysiske medier.

 

– Nå kan vi gi forbrukeren en digital kopi sammen med DVD og BD. DVD og DVD Digital Bundling anser vi som en bedre mulighet for kundene. De kan da også se filmen på PC eller en bærbar enhet. Kanskje de setter mer pris på dette ekstratilbudet enn en dokumentar. Vi gir dem en legal kopi i stedet for at de trenger å stjele fra nettet. Vi vil ikke gjøre de samme feil som musikkbransjen, ved å ignorer muligheten med digital distribusjon.

 

Må være kreative

Digital distribusjon er en mulighet, ingen trussel, for den delen av bransjen som i dag lever av fysiske medier, mener Warner-sjefen.

 

Warner har testet VOD på samme lanseringsdag som DVD, også i Skandinavia. Det ga økt DVD-salg på seks prosent, mens leie gikk ned fem prosent.

 

– Men salgstendensene var identiske i andre markeder, utenfor testområdet, sa Sanders.

 

Et spørsmål fra Screen Digest’s Ben Keen gikk på dette:

 

– Vi har sett industrien skyte seg selv i foten, med lave priser for tidlig på DVD. Hvordan kan man unngå at dette skjer med digital og HD?

 

– Jeg argumenterer ikke mot prisnedsettelser, men å bruke det som den eneste måten å stimulere til salg. Det vil skade både salg og leie, fordi verdien blir så lav. Vi må være mer kreative. For eksempel er 85-års jubileet for Warner Studio i år, en «krok» å henge ting på for å få kundene interessert i gamle filmer, som Bonnie & Clyde og Dirty Harry-filmene.

 

Fagbladet Elektronikkbransjen nr.6/2008

 

Til toppen