HETE FØLELSER FRA PHILIPS

Philips viste bredde på IFA, men legger vekt på TV, Blu-ray-spillere, kjøkkenmaskiner – og hete følelser.

På Philips’ IFA-utstilling fant vi flere referanser til hete følelser: Toppsjef Andrea Ragnetti presenterte på det internasjonale pressemøtet et erotisk massasjeapparat, en Robert Palmer-inspirert kvartett presenterte datatilbehør til tonene fra ”Addicted to love”, og det ble sagt at 21:9-TVen er for filmelskere.

Med unntak av store hvitevarer, viste Philips produkter i de fleste kategorier på IFA. Mest omsnakket ble likevel det erotiske massasjeapparatet Dual Sensual Massager. Produktet er allerede i salg i England, det kommer i Danmark til høsten – og kanskje til Norge neste år. Teknisk produktansvarlig for Consumer Lifestyle-avdelingen i Philips Norge, Mikael Herje, mener det ikke er unaturlig at selskapet lanserer et slik produkt.

– Etter at vi skiftet profil til å bli et Consumer Lifestyle-selskap har vi kunden i fokus, og helse og velvære inkludert sex og samliv er en del av dette, sier Herje.

3D-TV i 21:9

Når det gjelder 3D-TV har Philips siden 2003 vist en brilleløs variant. I år presenterte de for første gang en løsning med passive briller, på sin LCD-TV i 21:9-format.

– Når markedet er klart for det, og det finnes tilgjengelig innhold, vil vi lansere 3D-TV. Per i dag er dette kun et teknologiprosjekt, sier Herje.

Han understreker at Philips allerede har solgt 3D-TVer, der man ikke trenger briller, til reklamebransjen.

– Vi har holdt på med 3D-teknologi lenge, og følger utviklingen tett. Per i dag gir en løsning med briller det beste resultatet, men vi forsker fremdeles på begge deler, sier Herje.

På IFA viste Philips 3D-innhold fra en Blu-ray Disc-spiller (BD), med en spesiell programvare.

På TV-siden lanserer Philips sin andre generasjon TVer med direkte-LED bakbelysning.

Direkte-LED

– Vi har en modellserie med direkte-LED som vi kaller LED-pro, og sidemontert LED som vi bare kaller LED. På LED-pro har vi økt fra 128 segmenter til 225. Det gir bedre kontrast, og vi får bedre styring av panelet med nye prosessorkrefter, sier Herje.

Philips LED-modeller er utstyrt med Ambilight-teknologien, som Herje mener differensierer Philips fra konkurrentene.

– Vi satser mye på lyd på toppmodellen, med to dypbasshøyttalere i bakkant, slik at man ikke nødvendigvis trenger kjøpe et lydsystem ved siden av, sier Herje.

– Philips har fokusert på bildeprosesseringen sin i mange år, og enkelte vil kanskje si at bildet har vært litt i skarpeste laget når man for eksempel ser på film. Hvor går utviklingen her?

– Jeg synes personlig ikke det har vært i skarpeste laget. Alt handler om innstillinger og preferanser. Vi har satset mye på skarphet i bildet og på å vise jevne bevegelser. Her skiller vi oss fra konkurrentene, og årets serie ser veldig bra ut, sier Herje.

Med unntak av noen 32-tommere er så å si hele Philips’ portefølje i full HD. Herje forteller at det største volumet fremdeles ligger på 32-tommer, mens 40 og 42 øker mest.

I vinter lanserte Philips sin TV i 21:9-format. Denne koster rundt 40.000 kroner, og Herje forteller interessen har vært stor.

Kjøpte Saeco i sommer

– Vi har fått mye omtale, men dette er ikke en TV for folk som har lyst til å se nyhetene. Den er for filmelskere, sier Herje.

Philips viste også datatilbehør. Herje sier selskapet ønsker  å levere produkter i denne kategorien med god funksjonalitet og fint design.

Innen småelektrisk har Philips supplert sine egne kaffemaskiner med at de i sommer kjøpte den italienske produsenten Saeco.

– Dette er gjort for å få et bredere sortiment. Kaffe er et voksende markedet, der mange supplerer eller erstatter kaffetrakteren med avanserte kaffemaskiner.

– Dere har kaffemaskiner i Senseo-serien som bruker porsjonsputer, men disse er ikke i handelen i Norge?

– Det er fordi denne kaffen ikke selges i Norge.

Philips har som nevnt kjøpt Saeco samt datatilbehørprodusenten DLO. Tidligere er den amerikanske tannbørsteprodusenten Sonicare og babyutstyrsleverandøren Avent kjøpt opp.

– Vi kjøper kompetansen vi mangler, og arbeider for å bli et varemerke som folk møter i alle deler av livet. Når det gjelder Sonicare er dette et fantastisk produkt vi har hatt suksess med, og her på IFA lanserer vi en ny modell for barn, sier Herje.

Mikael Herje er eneste produktspesialist i Consumer Lifestyle-avdelingen i Norge, som totalt består av ni ansatte i tillegg til det nordiske hovedkontoret i Stockholm.

– Det blir sene kvelder og mye jobbing, sier Herje.

Powered by Labrador CMS