HISENSE ER AV DE TRYGGESTE TV-merkene du kan kjøpe

– Grunnen er at fabrikken er eid av den kinesiske stat og utpekt til å være en av de få produsentene som skal være Kinas spydspiss mot det internasjonale TV-markedet.

Det sier Martin Vinje, partner i firmaet Arctic Circle Electronics AS, som importerer Hisense til Norge. Merket har foreløpig ikke solgt store volumer i det norske markedet, og Vinje innrømmer at det har tatt tid å komme opp på riktig nivå når det gjelder teknologi og design.

– Hisense har nå et forskningssenter i Holland, og vi ser at produktmessig og i kvalitet er vi nå fullt på høyde med andre internasjonale aktører, sier Vinje.

Hisense er like mye politisk som kommersielt drevet selskap. Derfor mener han de har nødvendige resurser til å bli en ledende aktør innen sitt segment.

– Hva satser dere sterkest på av skjermstørrelser kommende sesong?

– Vi har flere produktserier med ulike spesifikasjoner og design. Alt i alt kan vi tilby alle skjermstørrelser fra 15 tommer til 50 tommer, LCD og plasma. Derfor mener jeg vi kan tilby det handelen trenger og som kan bidra til bedre konkurranseforhold, sier han.

Konkurransedyktig

Vinje holder fast ved at det er mulig for Hisense å komme inn i det norske markedet med et større volum TV-apparater. Prismessig mener han også at merket kan være konkurransedyktig og gi tilstrekkelig inntjening. Men han legger ikke skjul på at firmaet også ønsker å arbeide seg inn på det høyerre prissegmentet og tilby produkter som rettferdigjør høyere priser og bedre inntjening.

– Dette er noe av dynamikken vi arbeider intenst med. Jeg føler at vi har mange fortrinn i forhold til konkurrentene vi sloss mot, sier Vinje.

Den kinesiske TV-fabrikken produserer cirka fire millioner apparater hvert år. Den lager ikke egne paneler men konstruerer og produserer all elektronikk i TV-apparatene. I tillegg til LCD og plasma lager fabrikken IP-TV, bilderammer og hvitevarer.

Fagbladet Elektronikkbransjen nr.7/2008

Powered by Labrador CMS